Uczeń Y w starym systemie edukacji czyli ........ kohabitacja z konieczności..
Czy zatem wkradając się dość gwałtownie w nasze życie komputer stał się również integralną częścią systemu edukacji?? No cóż…. Patrząc na polskie szkoły można odnieść wrażenie, że system edukacji nie jest podatny na zmiany. Dlaczego tak się dzieje? Dlaczego szkoła nie jest w stanie sprostać wyzwaniom współczesnego świata?
Współczesny świat pod wpływem nowych technologii informacyjno-komunikacyjnych gwałtownie się zmienia oferując niedostępne dotąd możliwości rozwoju. Najbardziej skorzystało na tym pokolenie młodych ludzi, którzy nie tylko współtworzą, ale i również współdzielą się wytworzoną wiedzą. Proces ten jest ściśle związany z ich ogromną aktywnością komunikacyjną.
To właśnie pokolenie młodych ludzi – zwane już przez socjologów pokoleniem Y zapełniło mury szkół. Pokolenie Y to młodzież w wieku 15-28 lat, dla której świat bez telefonu komórkowego, mobilnego Internetu, odtwarzacza mp4 jest trudno wyobrażalny. Jest to pokolenie, które ma bardzo duże wymagania względem systemu edukacji, w którym funkcjonuje.
Czy system edukacji spełnia ich wymagania?? Amerykańscy autorzy prezentacji Pay attention (Zwróć uwagę)[1] podkreślają, iż nauczyciel bezwzględnie musi zmienić sposób nauczania, aby w pełni wykorzystać potencjał swoich uczniów. Lee Rainie, Dyrektor Pew Internet and American Life Project podkreśla, iż “Ci młodzi ludzie urodzili się w cyfrowym świecie i oczekują, że będą w stanie tworzyć, konsumować, zmieniać oraz dzielić materiały z innymi”.[2]
Czy nauczyciel jest w stanie sprostać tym wyzwaniom? Czy raczej opanuje go strach przed „nowym” i nie będzie chciał zmienić dotychczasowego modelu nauczania??
Myślę, że im wcześniej każdy nauczyciel zrozumie konieczność zmiany, tym większe korzyści odniosą jego uczniowie. Nauczyciel musi zrozumieć, że szkoła nie może być podzielona na „analogowych” nauczycieli i „cyfrowych” uczniów. Proces edukacji wymaga współdziałania, a nie konfrontacyjnego udowadniania swojej wyższości. Nie można zatem być autentycznym w oczach pokolenia wychowanego na najnowszych technologiach informacyjnych i komunikacyjnych, nie znając ich, a co za tym idzie nie wykorzystując w procesie edukacji.
Pełen obraz zmian odnajdziemy w znanej prezentacji Did you know?” Karla Fischa i Scotta McLeoda[3]. Prezentacji, która uświadamia nam, w jak trudnej sytuacji znalazł się dzisiaj nauczyciel. Nie tylko bowiem stracił monopol na wiedzę, ale stanął przed trudnym wyzwaniem nauczania pokolenia, które mówi innym językiem, posługuje się innymi technologiami i często żyje we własnym, jakże mało literackim świecie. W sytuacji, gdy nauczyciel i szkoła jako instytucja nie jest już jedynym źródłem poznania wiedzy dla młodych ludzi, zamiast budować barykady i okopywać się na XIX wiecznych pozycjach dydaktycznych, warto przyjąć postawę otwartości.
Prezentacja uświadamia nam również, jak wielkie wyzwania stoją przed edukacją. Wystarczy przytoczyć słowa, które w 2004 roku wypowiedział Sekretarz Edukacji USA Richard Riley: „10 najbardziej poszukiwanych zawodów w roku 2010 po prostu jeszcze nie istnieje!.”[4] Oznacza to bowiem, że szkoła przygotowuje uczniów do wykonywania zawodów, które jeszcze nie istnieją, do rozwiązywania problemów, których nie potrafimy nazwać, za pomocą narzędzi, których jeszcze nie określono. To niezwykle fascynujące wyzwanie stojące przed każdym nauczycielem. Czy jednak zdoła sprostać mu „analogowy” nauczyciel???
Zatem „jak zapewnić szkolnym klasom edukacyjną moc?? Zwrócić uwagę na bogate doświadczenie dzieci w używaniu narzędzi informacyjno - komunikacyjnych”.[5]
Niestety, polski uczeń Y ciągle uczy się w szkole XX wieku. W szkole, która nie wie jak odnaleźć się w tej nowej sytuacji, i w którym kierunku rozwijać.
Czy zatem pokolenie Y ma szanse na rozwój w nowym systemie edukacji?? No cóż…. Myślę raczej, że system i nauczyciele nie mają wyjścia!! Zatem czas na zmiany!
[1] Zob.: http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=540&Itemid=1
[2] http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=540&Itemid=38
[3] Did you know?” Karla Fischa i Scotta McLeoda http://shifthappens.wikispaces.com
[4] Tamże
[5] http://www.edunews.pl/index.php?option=com_content&task=view&id=540&Itemid=38
Pliki do pobrania
1. Załącznik 1
6
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14