Taniec atrakcyjną metodą pracy edukacyjnej
Słowo dzieli. Taniec jest złączeniem. Złączeniem człowieka z jego losem. Złączeniem jednostki z kosmiczną rzeczywistością. (...) Taniec rodzi się z potrzeby powiedzenia niewypowiedzianego, poznania nieznanego, bycia w kontakcie z innymi.
Maurice Bejart
Taniec był i jest także dla wielu formą życia duchowego – modlitwą skierowaną ku Bogu, czy ku bogom, w różnych religiach. Wszechstronność tańca jest często trudna do zdefiniowana, choć najprościej można by określić, że jest to zjawisko przestrzenno-ruchowe, zespolone z muzyką, gdzie tancerz ze swoją żywiołowością, emocjonalnością, ale i kunsztem, czasem improwizacją "opowiada" historię życia. Tak rozpoczęła się historia dramatu scenicznego w życiu teatru. Taniec ze swą dramaturgię uczy przeżywać emocje, uczy budować więzi grupowe i pomaga realizować kontakty, te najbliższe. Przyczynia się do tworzenia wspólnoty.
Taniec to zabawa, czynny wypoczynek. Spełniał i spełnia rolę środka usprawniającego ludzką motorykę, wpływając na rozwój sprawności fizycznej, staje się sposobem kształtowania precyzji ruchowej, gracji – pięknego ruchu. W tańcu relaksujemy się, odpoczywamy – regenerujemy siły i tworzymy wokół siebie pozytywną energię.
Taniec w naszej polskiej, często bolesnej historii był ważnym ogniwem kształtowania tożsamości i tradycji. Dla Polaków nie mających Ojczyzny czymże był Polonez czy Mazur? Spójrzmy na strony "Pana Tadeusza"... Czy możemy sobie wyobrazić nasze narodowe tradycje bez tańca, nie tylko słuchanego w chopinowskich nutach, ale tańczonego żywiołowo i "z przytupem". Świętowanie, obrzędowość, kultywowanie obyczajów i uroczysta ceremonia to także wymiary naszych tańców, które w niezwykły sposób stawały się i stają oderwaniem od zwyczajnych codziennych zajęć.
Taniec ze współczesnej perspektywy psychologicznej – staje się ważną możliwością realizacji podstawowych potrzeb człowieka: ruchu, więzi, bliskości, bezpieczeństwa, tworzenia itp. I w rezultacie można powiedzieć, że bogactwo tańca daje ogromne, niewykorzystane w pełni nadal, możliwości realizacji celów pedagogicznych: edukacyjnych i wychowawczych. Wszak w ruchu uczymy się szybciej a co dopiero w tańcu...
Ogromne korzyści, jakie płyną z uczestnictwa w tańcu integracyjnym, można by streścić następująco:
- taniec pozwala kształcić świadomość własnego ciała,
- wzmaga koordynację wzrokowo-ruchową,
- usprawnia całe ciało, wpływa harmonijnie na jego rozwój,
- ma znaczący wpływ na lateralizację,
- wzmaga poczucie rytmu i uwrażliwia na muzykę, wpływa na ogólne umuzykalnienie,
- poprzez taniec uświadamiamy sobie istnienie przestrzeni, w której jesteśmy obecni;
- poruszając się, kształcimy swoją orientację ruchową,
- taniec uczy dzielenia przestrzeni z innymi ludźmi, nawiązywania z nimi bliskiego kontaktu. Tańce, w których występują częste, spontaniczne zmiany partnerów, pozwalają "odkrywać" ciągle nowe osoby w bliskim kontakcie,
- dzielenie przestrzeni i "tajemnica spotkania" stają się źródłem współprzeżywania – "współbrzmienia",
- budzenie zaufania i współpracy daje możliwość odczucia, czym jest wspólnota. To zaś może stać się źródłem przeżywania zadowolenia. Taniec przyczynia się do budowania wspólnoty grupowej.
Dawid Goleman, autor książki “Inteligencja emocjonalna"[1] podał taką definicję:
Taniec to harmonia ruchów i transmisja emocji.
- uczestniczenie w zajęciach jest dobrowolne; nie zmuszaj, przyjaźnie zachęcaj,
- staraj się o bliski, indywidualny kontakt z każdym uczestnikiem,
- zajęcia powinny być przyjemne,
- jako prowadzący w miarę możliwości bierz udział we wszystkich działaniach,
- zauważaj i stymuluj aktywność, daj szansę na samodzielność, spontaniczność i twórczość,
- miej poczucie humoru,
- nie krytykuj, nie oceniaj,
- chwal nie za efekty, ale za starania i wysiłek,
- unikaj sytuacji, w których pojawia się rywalizacja czy choćby porównanie,
- stopniuj trudności zarówno w tańcu, jak i wielości kontaktów z innymi (zmiana partnerów),
- przeplataj tańce dynamiczne relaksacyjnymi,
- miej zawsze na uwadze samopoczucie uczestników, proś o informacje zwrotne,
- ucz zarówno wiary w posiadaną przez uczestnika siłę, jak i delikatność – wrażliwość,
- pamiętaj o poczuciu bezpieczeństwa i wsparciu,
- na zakończenie działań proponuj zabawy wyciszające.
Niebagatelną funkcją tańca jest także to, że wzmaga on poczucie tożsamości kulturowej, pozwala poznać motywy taneczne – perełki polskiej kultury ludowej, a także polubić elementy tańców innych narodów. Tańce integracyjne, oparte na motywach kultury ludowej, tańczyć może każdy, pozwalają lepiej rozumieć znaczenie tego, czym jest tożsamość i różnorodność kulturowa. Taniec jest nie tylko uniwersalnym językiem komunikacji między ludźmi, ale także nośnikiem wartości piękna. Jest różnorodną formą rozrywki: ciekawej, niebanalnej i rozwijającej. W dobie wszechobecnej hałaśliwej dyskoteki tańce integracyjne zapewne pomagają "łagodzić obyczaje". Warto korzystać z propozycji tańców integracyjnych, traktując je jako skuteczny środek wspomagania procesów edukacji, wychowania, terapii, animacji kulturalnej i rozrywki. Czerpmy, zatem jak najwięcej ciepła, płynącego ze wspólnego tańczenia w grupie oraz zauważajmy korzyści edukacyjne i rozwojowe. To co czynimy tradycyjnymi metodami, tańcem można uzyskać sprawniej i przyjemniej.
p.s. Moje źródło zasobów tanecznych pochodzi ze Stowarzyszenia KLANZA
[1] Goleman D., Inteligencja emocjonalna, Media Rodzina, Poznań 1997
* * *
O autorze: | ||
Zdzisław Hofman |
||
Tekst pierwotnie ukazał się na blogu autora pod adresem: http://zdzislawhofman.blox.pl/ |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14