Przydatny poradnik: Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji?
Skuteczność jest podstawową cechą naszych celowych działań. Warto być skutecznym nauczycielem. Dla nauczycieli i szkoły problemem o istotnym znaczeniu jest pytanie: Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji? Odpowiedzi na to i podobne, ważne pytania o skuteczność edukacji i uczenia się uczniów w szkole są prezentowane w tym poradniku. Warto poznać i wykorzystać.
Skuteczność uczenia się
Skuteczność szkolnej edukacji zależy w dużej mierze od skuteczności uczenia się uczniów. Publikacja przekonuje, że zadaniem każdego nauczyciela i szkoły jest zabieganie o uzyskanie wysokiej skuteczności uczenia się oraz edukacji. Jest ono podstawową cechą dobrego uczenia się, kształcenia, wychowania i wykształcenia. Ukazuje, jak szkoła może sprawnie organizować uczenie się uczniów, które w dużym stopniu decyduje o efektach uczenia się [20141].
Stąd każdy nauczyciel powinien stawiać sobie pytanie, jak mogę zwiększyć skuteczność szkolnego uczenia się i edukacji? Poradnik ten jest pierwszą częścią książki o sposobach podnoszenia skuteczności szkolnej edukacji i uczenia się, ujętych w nieco przekorny sposób o A do Ż. Prezentuje różne metody aktywizowaniu i motywowania uczniów do uczenia się, podając wartościowe przykłady z praktyki szkolnej.
Skuteczność szkolnego uczenia się i edukacji zależy od wielu różnych czynników. Warto rozumieć ich znaczenie i funkcjonowanie oraz to, że jej poziom determinują przede wszystkim:
- potencjał genetyczny i fizjologiczny uczniów, tj. praca ich mózgu,
- rodzaj i poziom ich aktywności oraz zaangażowania się w naukę,
- jakość osobistych i zawodowych kompetencji nauczycieli.
Same ważne tematy
Sedno skuteczności tkwi w zaangażowaniu się. Ważne jest, aby nauczyciel sam poszukiwał skutecznych strategii organizowania uczenia się uczniów i pozytywnie myślał o potrzebie osiągania wysokich efektów uczenia się. Na potrzebę aktywizowania i motywowania do uczenia się uczniów w szkole oraz do pracy nad sobą wskazywano w różnych dydaktykach od dawna. W tym poradniku wiele miejsca poświęcono edukacyjnym innowacjom jako drodze ku lepszej edukacji i nowoczesnej szkole [20152].
Spis treści tego poradnika o sposobach podnoszenia skuteczności szkolnej edukacji i uczenia się, przekonuje, że wiele różnych czynników decyduje o efektywnym uczeniu się i skutecznej edukacji. Część I poradnika przedstawia tematy od A do L. A wszystkie akapity w danym rozdziale zaczynają się na kluczową literę. Warto osobiście sprawdzić. Zapraszam.
Sprawdzić samemu warto jednak przede wszystkim ich zawartość. Prezentuje następujące tematy:
A – Aktywizowanie i skuteczność
B – Bariery skuteczności edukacji
C – Ciekawość i zadziwienie
D – Demokratyczna edukacja
E – Efektywność i skuteczność
F – Filmowanie w edukacji
G – Generowanie innowacyjności
H – Humanistyczna edukacja
I – Innowacyjna edukacja
J – Jakość szkolnego uczenia się
K – Kompetencje a skuteczność
L – Ludzka twarz edukacji [3].
fot. 1: Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji? – okładka (www.ksiegarnia.difin.pl)
Samodzielność nauczycieli
Samodzielność, autonomia i niezależność nauczycieli jako wartości o wyjątkowym znaczeniu w dydaktycznej pracy były już wielokrotnie podnoszone i opisywane w literaturze. Obserwacja praktyki szkolnej i rozmowy z nauczycielami jednak przeczą temu, że nauczyciele czują się wolni i niezależni. Mówią, że czują się zakleszczeni w formalnych rygorach, zbyt licznych obowiązkach i biurokracji oświatowej. A przecież to właśnie poczucie wolności i niezależności podnosi odpowiedzialność nauczycieli oraz są podstawowym warunkiem zwiększenia skuteczności edukacji.
System edukacji nie tylko w naszym kraju kuleje. Wielu o tym teraz pisze i apeluje o podjęcie dobrych zmian. Niedawno o nim napisał w „Nowej Szkole” Bogdan Urbanek [4] w artykule pt. Nauczyciel liderem zmian w edukacji. Może zainteresować. Warto przeczytać i przemyśleć.
Swoistą cechą obecnej edukacji jest to, że dużo w niej mówi się o jakości edukacji. Autor ww. artykułu napisał o niej dosłownie: „Nie tylko uważni obserwatorzy funkcjonowania systemu oświatowego w Polsce dostrzegą, że orędownicy i propagatorzy jakościowych zmian w oświacie czynią ostatnio wiele na rzecz poprawy jakości pracy nauczycieli. Gdyby oprzeć się tylko na ostatniej dekadzie i analizie kolejno po sobie następujących programów, raportów, wizji czy koncepcji – nie sposób tego nie zauważyć. Jest to problem o tyle ważki, że dotyczy głębokiej przemiany osobowościowej nauczycieli, niezbędnej do sprostania wymogom współczesnej szkoły." [20155] Dobrze, że są między nami optymiści.
Samodzielność uczniów
Samodzielność uczniów podczas uczenia się jest podstawowym warunkiem zwiększenia skuteczności edukacji. Niektórzy akcentują, że jest ona ideałem wychowania. Warto poznać i zrozumieć sposoby aktywizowania oraz motywowania uczniów do uczenia się i pracy nad sobą oraz zwiększania skuteczności szkolnej edukacji. Poradnik charakteryzuje się dość oryginalną treścią i formą prezentacji.
Swoistość tego poradnika podkreśla dość swoista forma poszczególnych rozdziałów. Każdy z nich jest podsumowany dobrymi radami dla Czytelnika oraz zadaniami do samodzielnej pracy wraz z wykazem literatury pozwalającej pogłębić omawiane zagadnienia, co może skutecznie inspirować do samodzielnej i aktywnej pracy z poradnikiem. Bo przecież właśnie poziom samodzielności i aktywności rzeźbi efekty pracy szkoły.
Sukces szkolny uczniów zależy przecież w dużej mierze od nauczyciela. Warto zapamiętać, że:
Sukces szkolny dziecka w znacznym stopniu zależy od poziomu kompetencji nauczyciela. Składa się na nie wiele umiejętności, które uwarunkowane są podejściem nauczyciela do ucznia, jego zdolnością odczuwania empatii i poziomu motywacji do twórczej pracy.
[Justyna Wrzochul-Stawinoga 20136]
Skuteczność zależy od myślenia
Skuteczność naszej edukacji i poziom wykształcenia młodzież jest przedmiotem troski wielu, choć wiadomo, ze sama troska to jeszcze zbyt mało. Treść recenzji tej pracy, sporządzonej przez prof. dr Leszka Pawelskiego – prezesa Polskiego Stowarzyszenia Nauczycieli Twórczych, członka Zespołu Dydaktyki Ogólnej Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN – podkreślają, że poradnik – „Książka napisana jest ładną polszczyzną, treści ważne są przez Autora wyróżnione grubszą czcionką. Pozwala to mniej doświadczonemu nauczycielowi łatwiej dostrzegać treści i rzeczy ważniejsze od innych [20157].
Sporządzona recenzja przekonuje, że publikacja ta „kierowana jest do nauczycieli i edukatorów, ale mogliby, wręcz powinni zapoznać się z nią przedstawiciele organów prowadzących, stanowić powinna lekturę obowiązkową dla pracowników merytorycznych w nadzorze pedagogicznym. Może i powinna „trafić pod strzechy”, do rodziców, którym zależy na dobrej, nowoczesnej edukacji swoich dzieci” [Pawelski 2015].
Słowa te są optymistyczne i zachęcające. Serdecznie za nie dziękuję, ale najważniejsze jest, aby ww. poradnik pomógł nauczycielom zmienić jakość ich myślenia o uczeniu się i edukacji. Bo przecież:
Jeśli ludzkość ma przetrwać będzie nam potrzebny zasadniczo nowy sposób myślenia.
[Albert Einstein]
[1] J. P. SAWIŃSKI J, O skuteczności w edukacji. Edunews.pl – z 15.07.2014.
[2] www.ksiegarnia.difin.pl/Jak - z 04.12.2015
[3] J. P. SAWIŃSKI, Jak zwiększyć skuteczność szkolnej edukacji? Poradnik dla nauczycieli i edukatorów – część I. Warszawa: Wydaw. Difin, 2015.
[4] B. URBANEK, Nauczyciel liderem zmian w edukacji. „Nowa Szkoła” 2015 nr 9, s. 9-20.
[5] tamże.
[6] J. WRZOCHUL-STAWINOGA, Kompetencje nauczyciela a sukces szkolny ucznia. „Życie Szkoły” 2013 nr 10, s. 4-7.
[7] L. PAWELSKI, Recenzja wydawnicza (…) – maszynopis, Szczecinek 2015.
O autorze: | ||
dr Julian Piotr Sawiński |
||
Tekst pierwotnie ukazał się w Biuletynie Centrum Edukacji Nauczycieli w Koszalinie "Nauczycielska Edukacja" |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14