Terapia Uwagą Słuchową pomogła 70 proc. małych pacjentów
Według specjalistycznej literatury europejskiej 10 - 15 proc. wszystkich uczniów może mieć trudności w nauce czytania i pisania. Nowoczesna terapia, oparta na metodzie prof. Alfreda Tomatisa, skutecznie pomaga dzieciom poprawić umiejętności związane z przyswajaniem wiedzy i wspomaga ich rozwój.
W wyniku terapii przeprowadzonej za pomocą systemu do diagnozy i treningu słuchowego „Uwaga Słuchowa”, 70 proc. uczniów wyraźnie poprawiło (nawet o ponad 10 proc.) zdolności i kompetencje związane z nauką (np. pamięć i koncentracja) - taki wniosek płynie z badań przeprowadzonych przez Young Digital Planet, twórcę rozwiązania.
Słuchanie - klucz do komunikacji
U podstaw metody prof. Alfreda Tomatisa leży odróżnienie dwóch pojęć: słyszenia od słuchania. Według niej słyszenie jest procesem biernym, zależnym wyłącznie od sprawności narządu słuchu. Z kolei słuchanie (innymi słowy: uwaga słuchowa) to proces aktywny, czyli percepcja dźwięku i wykorzystanie płynącej z niego informacji. W tym procesie ważne komunikaty wyławiane są ze strumienia docierających dźwięków, a mniej istotne zostają odrzucone. Uwagę słuchową można więc przyrównać do filtra, który oczyszcza informacje z tego, co niepotrzebne.
Filtr informacji
Niektóre dzieci nie potrafią odrzucać zbędnych sygnałów i ich uszy „atakowane” są przez wszystkie nadchodzące dźwięki. Nie mogą więc skupić się na tym co istotne, rozprasza je każdy zakłócający odgłos. W efekcie mają kłopot z wyłowieniem konkretnej informacji z szumu tła. W skrajnych przypadkach dziecko czuje się atakowane przez dźwięki i broni się przed nimi, zamykając całkowicie kanał komunikacji z otoczeniem (co zdarza się np. u osób autystycznych). Uczeń może sprawiać wrażenie niedosłyszącego, mimo że badanie czułości słuchu wypada prawidłowo. Celem terapii prof. A. Tomatisa jest nie tyle otwarcie filtra słuchowego, ile jego uelastycznienie.
Setki przebadanych uczniów
W ramach projektu „Uwaga! Sposób na sukces” zrealizowanego w 2013 r. firma Young Digital Planet zaimplementowała metodę prof. Alfreda Tomatisa w kilkudziesięciu polskich szkołach. W terapii wzięło udział 776 uczniów z 57 szkół podstawowych. Przeprowadzono wówczas badania uwagi słuchowej zewnętrznej (drogą powietrzną), uwagi słuchowej wewnętrznej (drogą kostną), umiejętności lokalizacji dźwięku (drogą powietrzną i kostną), umiejętności dyskryminacji wysokości dźwięku (tzw. selekcji dźwięku) oraz lateralizacji słuchowej. Rezultaty? Badania wykazały, że po 3 latach stosownia terapii od 50 do 70 proc. uczniów (w zależności od typu badania) poprawiło swoje wyniki. Konkretnie zaobserwowano poprawę o 5,8 proc. umiejętności związanych z uczeniem się (uwaga i pamięć), o 6,3 proc. – funkcji społecznych, o 7,5 proc. – zdolności językowych i aż o 10,3 proc. – zdolności muzycznych.
/ fot. materiały prasowe |
– Zatem badania bezsprzecznie potwierdzają efektywność terapii Uwagą Słuchową. Ponadto zestaw ma status wyrobu medycznego, posiada certyfikaty ISO i bezpieczeństwa PCBC – zaznacza Magdalena Raciniewska, Kierownik Produktu, Young Digital Planet.
Uwaga Słuchowa
/ fot. materiały prasowe |
Więcej o konferencji: http://konferencja.ydp.eu/
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14