Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Zajęcia z uczniem z upośledzeniem umiarkowanym (komunikacja alternatywna)

Małgorzata Delmanowicz, 08 Grudzień 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj


Ludzie mają konieczność porozumiewania się. Żyją wtedy pełniej i są szczęśliwi. Dzięki pomysłowi na sposób, dotyczący komunikowania się pozawerbalnego ludzie niemający kontroli, lub mający małę kontrolę nad ciałem, niemówiący - nie są już tak bezgranicznie zależni. Wymieniają się myślami ubogacając siebie a także dopełniając innych sobą.


Dotyczy to osób w normie intelektualnej jak i upośledzonych umysłowo.


Spróbujmy rozmawiać choćby dzień bez użycia mowy werbalnej, dodajmy do tego niemożność poruszania sie... 



Konspekt


zajęć z terapii logopedycznej


 


Temat: ,,Jesienna pogoda”.


Cele:        - ćwiczenie potrzeby komunikowania się


                - wprowadzanie piktogramów: ,,zimno”, ,,gorąco”


               - ćwiczenie artykulatorów


              -ćwiczenia oddechowe - wdech przy zamkniętych ustach


  Metody:


- słowna


-pokaz-instrukcja


-praktyczne-zabawa


Pomoce:


 zapachy (krem, ocet), krem, książka komunikacyjna, kartka, kredki, magnetofon, płyta z muzyką, komputer (gra ,,Mówiące obrazki”).


Przebieg zajęć:


1.       Przywitanie się


[n-el  wskazuje na obrazek w książce komunikacyjnej  piktogram ,,dzień dobry” i mówi  ,,dzień dobry” , następnie kieruje rękę dziecka na obrazek ,,dzień dobry” i mówi z dzieckiem to co ono potrafi: ,,hej”, ,,cześć”…]


2.       Ćwiczenie orientacji przestrzennej i słownika ,, części ciała” oraz masaż logopedyczny


[ n-el  pokazuje obrazek np. ,,usta” i część ciała- usta, następnie  dziecko pokazuje ten sam obrazek i usta-teraz n-el masuje dziecku kremem usta potem czoło, ucho  itd ].


3.       Rozpoznawanie i nazywanie poprzez piktogramy uczucia zimno i ciepło [n-el pomaga uczniowi rozpoznać: zimno -przez dotknięcie lodu lub szyby z okna potem pokazuje piktogram zimno, następnie piktogram pokazuje uczeń ; ciepła- wskazuje przez dotknięcie np. kaloryferu a potem wskazuje na piktogram ciepło po nim robi to uczeń].


4.       Wyjście do WC. [N –el mówi do dziecka: chcesz siku? I pokazuje obrazek ,,sedes” . Dziecko pokazuje obrazek i n-el z dzieckiem idą do WC].


5.       Użycie komputera z programem ,,Mówiące obrazki” [ćw. dźwiękonaśladowcze, oddechowe]


6.       Pożegnanie się z dzieckiem przy użyciu obrazka ,,do widzenia” [n-el pokazuje obrazek i mówi ,,pa”, a następnie dziecko to powtarza]. Koniec  zajęć.

Aktualna ocena

1

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej