Zagrożenia- godzina wychowawcza z wykorzystaniem pracy w grupie
- Temat: O tym , co nam zagraża- używki i uzależnienia.
- Czas trwania: 45 minut
- Grupa: II klasa gimnazjum, 28 osób
- Przedmiot: godzina wychowawcza
- Cel główny: uświadomienie sobie zagrożeń płynących z używania substancji psychoaktywnych i tym podobnych
- Cele szczegółowe:
- uczeń wymienia rodzaje uzależnień
- uczeń jest świadomy skutków nałogów
- uczeń zna sposoby radzenia sobie z niebezpieczeństwami
- uczeń przejawia postawę asertywną w stosunku do środków powodujących uzależnienia
- Metody: burza mózgów, dyskusja, klasyczna metoda problemowa, metoda sytuacyjna
- Formy: praca zbiorowa, praca indywidualna, praca grupowa
- Środki: kartki, mazaki, historyjki, plakaty z kampanii społecznych o szkodliwości używek umieszczone w różnych miejscach sali
- Przebieg:
I. Wprowadzenie.
II. Część główna.
- Burza mózgów. Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy za pomocą losowania kartek z numerami od 1 do 4( kartki są też w czterech różnych kolorach, co będzie niezbędne w drugim ćwiczeniu).Grupy wybierają sobie kapitana. Każda z grup zajmuje miejsce w innym rogu sali przy swoim miejscu pracy( krąg ze stolikiem). Każda z nich otrzymuje kartkę A4 z hasłem: „Przyczyny sięgania po używki”, „Rodzaje używek”, „Rodzaje uzależnień” „Skutki sięgania po używki”. Za pomocą burzy mózgów zapisują swoje skojarzenia z danymi hasłami. Po zakończonej pracy uczniowie prezentują swoje przemyślenia na forum.
- Historyjki. Uczniowie wymieniają się grupami, tym razem korzystając z kolorów poprzednio losowanych kartek. Każda grupa znów wybiera swojego kapitana, następnie dostaje zadanie: historyjkę na temat swojego rówieśnika, który wpadł w nałóg. Zadaniem grupy jest ustalenie prawdopodobnych przyczyn wpadnięcia w nałóg, prawdopodobnych skutków oraz zaprojektowanie działań, które pomogą osobie uzależnionej w wyjściu z nałogu lub uzyskaniu pomocy. W tym celu każda grupa dzieli się na trzy pary, których pracę koordynuje kapitan. Na zakończenie kapitanowie przedstawiają wyniki pracy swoich grup.
- Decyzja należy do Ciebie. Uczniowie dzielą się na dwa zespoły poprzez połączenie grupy 1 z 2 i 3 z 4. Jeden zespół ma przyjąć stanowisko za szkodliwością używek, drugi, jest za dopuszczeniem używek i ich pozytywnym wpływem. Jeden zespół podaje argument, który druga grupa musi odeprzeć solidnymi argumentami. Grupa, której udaje się podważyć racje przeciwników, dostaje punkt w dyskusji. Nad przebiegiem teleturnieju czuwa grono ekspertów: po dwóch najlepszych uczniów z obu grup. Uczniowie usadzeni są w podkowę bez stołów: jedna noga-za, druga- przeciw, środek- eksperci. Wygrywa grupa, która zbierze największą liczbę punktów, posiadając jak najsilniejsze argumenty za lub przeciw.
III. Podsumowanie. Wyróżnienie osób szczególnie aktywnych.
23
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14