Współpraca przedszkola z rodziną - cz. III | Formy współpracy - tradycyjne spojrzenie
„Dziecko i dorosły - to dwie różne części ludzkości, które nawzajem wpływają na siebie i przy obopólnej pomocy powinny współistnieć w harmonii”.
Maria Montessori[1]
w rodzinie rozwijają się pierwsze wyobrażenia o własnym miejscu w życiu społecznym, w rodzinie kształtują się podstawowe cechy charakterologiczne, jak uczynność, obowiązkowość, krytycyzm i samokrytycyzm, potrzeba odczuwania własnej wartości i użyteczności społecznej, takt, delikatność, poczucie godności osobistej, albo - przy niewłaściwym klimacie wychowawczym - egoizm, pasożytnictwo, lekceważenie praw innych ludzi oraz powszechnie obowiązujących w danym kręgu kulturalnym zasad postępowania i współżycia[3].
Szereg ról i obowiązków spoczywających na członkach rodziny wpływa w dużej mierze na gromadzenie przez potomstwo pewnych doświadczeń. Ich nadmiar lub brak może mieć znaczący wpływ na kształtowanie się osobowości dzieci i wychowanie ich. Biorąc pod uwagę nabywanie przez dzieci określonych wiadomości i umiejętności rodzina nie ma możliwości zapewnienia im systematycznego i ciągłego rozwoju[5]. Ma jednak tę przewagę nad placówkami oświatowo-wychowawczymi, iż daje poczucie bezpieczeństwa i względnej przynależności do siebie.
Przedszkole rozszerza i uzupełnia pracę wychowawczą rodziców, czasami przeprowadza konieczną korektę. Antonina Sawicka uważa, iż zadania przedszkola nie mogą ograniczać się do wychowania dziecka wyłącznie w określonych godzinach. Zadania te są znacznie szersze, bowiem obejmują te dziedziny życia, które mogą mieć nawet pośredni wpływ na kształtowanie młodego pokolenia. Na wychowanków przedszkola duży wpływ ma najbliższe otoczenie. W związku z tym wychowując dziecko należy równocześnie oddziaływać na rodziców i na tych, z którymi styka się ono na co dzień[6].
W dobie pogoni dorosłych za pieniądzem niezbędne jest krytyczne spojrzenie na sytuację dziecka w rodzinie oraz na poziom kultury pedagogicznej rodziców i opiekunów. Umożliwi ono podjęcie celowych i skutecznych oddziaływań.
Współpraca przedszkola z rodzicami wynika z konieczności niesienia pomocy rodzinie w spełnianiu jej funkcji wychowawczych oraz z potrzeby ujednolicenia kierunku wpływu przedszkola i domu[7]. Powinna mieć ona dość szeroki zakres i być nastawiona na dziecko. Zakres tej współpracy obejmuje:
- działania prowadzące do zapewnienia warunków prawidłowego rozwoju dziecka;
- inicjowanie poczynań pedagogicznych rodziców;
- oddziaływanie na postawy rodzicielskie;
- podnoszenie kultury pedagogicznej i poszerzanie wiedzy rodziców o rozwoju i wychowaniu w okresie dzieciństwa;
- pomoc rodziców w ulepszaniu warunków przedszkola[8].
Bogdan Suchodolski wysuwa następujące cele do realizacji w toku współdziałania domu rodzinnego i przedszkola, a mianowicie:
- przygotowanie dziecka do życia w społeczeństwie,
- uczynienie wartościową, każdej chwili w życiu[9].
Realizacja tych celów ułatwi start dziecka w „przyszłość” oraz pozwoli uniknąć wielu kłopotów, między innymi w zakresie przystosowania się do współżycia w grupie (szkolnej, zawodowej, rodzinie) i użyteczności społecznej.
Zagadnieniem współpracy rodziny z placówką wychowawczo-opiekuńczą zajął się również Mieczysław Łobocki. Na kartach swej pracy Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania wysunął dość szczegółowe cele, a mianowicie:
- uświadomienie rodzicom, iż wielostronny rozwój dziecka zależy od wspólnie realizowanych działań przez placówkę i dom,
- wzmacnianie więzi emocjonalnej między nauczycielem i rodziną podczas wspólnie wykonywanych zadań,
- umożliwienie dwukierunkowego porozumiewania się nauczycieli i rodziców na zasadzie demokratyzmu i partnerstwa,
- wymiana opinii i spostrzeżeń,
- sugerowanie rodzicom określonych form oddziaływań wychowawczych za pomocą których mogliby wydatnie pomóc swym dzieciom w nauce i zachowaniu,
- ułatwienie nauczycielom zrozumienia stosunku wychowanka do swojej rodziny oraz jej oczekiwań wobec niego[10].
- usprawniania pracy wychowawczej z dziećmi (zdolnymi i trudnymi),
- lepszego poznania poszczególnych wychowanków,
- wzajemnego poznania i zrozumienia,
- zjednania się i ujednolicenia form działania dla dobra dzieci[12].
Ważnymi formami pracy wychowawczej z dziećmi są formy współdziałania z rodzicami. Sprawiają one, iż przedszkole nabiera otwartego charakteru, staje się mniej wyizolowane w środowisku, intensyfikuje rozwój swych wychowanków, szczególnie moralny, społeczny i intelektualny.
Rola rodziców w wychowaniu jest bardzo ważna. Umiejętnie prowadzone przez nauczyciela spotkania indywidualne czy zbiorowe mają wspomóc rodziców w ich działaniach na rzecz dzieci. Przeciwnikiem rad Platona i Fouriera, opowiadających się za częściowym lub całkowitym odizolowaniem dzieci od rodziców w celu stworzenia im równego startu był Mysłakowski. Pisał on, iż:
matka i ojciec - odpowiednio przygotowani i w odpowiednich warunkach - mogą dać zapas światła i ciepła na całe życie. Wychowanie rodzinne, jeżeli nie jest karykaturą i jeżeli nie jest ograniczone ciasnym egoizmem rodziców, jeżeli jest odpowiednio skompensowane przez czynniki społeczne - jest niczym niezastąpioną formą bytowania dziecięcego. Żadne żłobki, internaty itp. fabryki wychowawcze nie mogą mu zastąpić tej formy[13].
Stosowane formy współpracy przedszkola z rodzicami wypełniają różnorodne treści. Zależą one jednak od potrzeb środowiska, usytuowania placówki (miasto, miasteczko, wieś, osada...), charakteru pracy zawodowej rodziców, ich wykształcenia, zainteresowań. Najczęściej stosowane w przedszkolach formy przedstawiła w pracy poświęconej omawianej problematyce Ludmiła Weselińska:
- zebrania ogólne składające się z dwóch części:
- I. część dla rodziców wszystkich dzieci,
- II. część dla rodziców dzieci z poszczególnych oddziałów,
- zebrania grupowe z pedagogizacją prowadzoną przez nauczyciela lub np. psychologa, lekarza,
- praca indywidualna wynikająca z inicjatywy nauczyciela lub rodzica,
- kącik dla rodziców zawierający podstawowe informacje o placówce np. godziny przyjęć dyrektora, jadłospis, regulamin placówki, a także wiadomości o tym czego uczą się dzieci (wiersz, piosenka, tematyka), ekspozycja prac, propozycje zabaw, ćwiczenia itp.,
- zajęcia otwarte dla rodziców - pozwalają zaobserwować dziecko w czasie zabaw i sytuacji edukacyjnych na tle rówieśników oraz uroczystości np. z okazji Dnia Matki, Dnia Kobiet,
- Komitet Rodzicielski - współdziała z dyrekcją placówki i nadzoruje jego funkcjonowanie, wraz z gronem pedagogicznym odpowiada za realizację programu pracy przedszkola, może ingerować w sprawy wychowania dzieci zarówno w domu, jak i w przedszkolu. W związku z posiadanym funduszem może np. organizować wycieczki, dokonywać zakupów książek, zabawek itp.[14]
Formy te przyczyniają się do poprawy stosunków między placówką a rodzicami oraz polepszenia warunków wychowania dzieci.
Właściwe wyniki wychowawcze warunkuje zgodność oddziaływań wychowania instytucjonalnego i naturalnego. Wśród stanowisk wychowawczych naturalnych rodzina ma szczególne znaczenie w rozwoju i wychowaniu dzieci w okresie wczesnego dzieciństwa. Stąd też wynika konieczność stałej i bliskiej współpracy przedszkola z rodzicami[15].
W analizowanej literaturze nie napotkałam jednak na żadną formę współpracy przedszkola z rodziną czyli rodzicami i dziećmi jednocześnie. Do tej pory rodzice słuchali, rozmawiali, oglądali np. filmy, zajęcia, pracę dziecka, ale nie uczestniczyli i nie doświadczali osobiście tego, co dzieciom jest znane z codziennej aktywności w przedszkolu.
Od pewnego czasu nauczyciele podejmują próby włączania rodziców w życie przedszkola. Są to wspólne zabawy integracyjne między innymi, taneczne, z wykorzystaniem różnorodnych pomocy i rekwizytów, instrumentów, zgaduj-zgadule, teleturnieje, inscenizacje[16]. Tego typu sytuacje mają jednak charakter zbyt okazjonalny.
Atrakcyjne formy współpracy przedszkola z rodzicami wzmacniają rangę placówki, wyrabiają dobrą opinię. Pozwala to na utrzymanie dobrej pozycji w środowisku, pozwala na zapewnienie miejsc pracy dla nauczycieli i miejsca zabawy oraz nauki dla dzieci.
Wybiórczo analizując artykuły zamieszczone na łamach czasopism pedagogicznych, wpisy na forach a dotyczące nowatorskich form współpracy przedszkola z rodzicami, zauważyłam, iż ich głównymi celami są:
- uniknięcie likwidacji przedszkola, a tym samych zachowanie miejsc pracy,
- uświadomienie rodzicom jak duży wysiłek wkładają nauczyciele w pracę z dziećmi,
- stworzenie ośrodka edukacyjnego dla rodziców,
- zdobycie środków na poprawę warunków pobytu dzieci np. zakup zabawek, gier i pomocy dydaktycznych.
W artykułach i wpisach nie porusza się zagadnienia bezpośredniego uczestnictwa rodziców w procesie edukacyjnym na terenie przedszkola.
Istniejącą w tym zakresie lukę postanowiłam wypełnić poprzez wprowadzenie do praktyki przedszkolnej warsztatów zabawowych jako dodatkowej formy współpracy przedszkola z rodziną, opartej na wspólnym działaniu, doświadczaniu i tworzeniu.
Praktyczny aspekt tego zagadnienia przedstawię w kolejnej części.
* * *
[1] M. Miksza, Żyć ale jak?, Oficyna wydawnicza „Impuls”, Kraków 1994.
[2] E.B. Hurlock, Rozwój dziecka, PWN, Warszawa 1961.
[3] H. Izdebska, Funkcjonowanie rodziny, a zadanie opieki na dzieckiem, Ossolineum, 1967.
[4] M. Łobocki, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
[5] Tamże.
[6] A. Sawicka, Współpraca przedszkola z rodzicami, WSiP, Warszawa 1978.
[7] L. Weselińska, Współpraca przedszkola z rodziną i środowiskiem, [w:] M.Kwiatkowska (red.), Podstawy pedagogiki przedszkolnej, WSiP, Warszawa 1986.
[8] Tamże.
[9] B. Suchodolski, Wychowanie dla przyszłości, PWN, Warszawa 1968.
[10] M. Łobocki, Współdziałanie nauczycieli i rodziców w procesie wychowania, Nasza Księgarnia, Warszawa 1985.
[11] Partnerzy współdziałania - według M.Łobockiego - to różni przedstawiciele szkoły (tu: przedszkola).
[12] Tamże.
[13] Z. Mysłakowski, Wychowanie człowieka w zmiennej społeczności, Książka i Wiedza, Warszawa 1964.
[14] L. Weselińska, Współpraca przedszkola op. cit.
[15] Tamże.
[16] I. Pokłońska, A. Włodarczyk, Bawimy się z rodzicami, „Wychowanie w Przedszkolu”, 1998, nr 7.
* * *
O autorce: | ||
Magdalena Jan-Ander
|
||
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14