Rola SU w kształceniu postaw przedsiębiorczych
Walory wychowawcze
SU trudno przecenić , praca w SU uczy demokracji ,samopomocy ,troski o innych a
także gospodarności i odpowiedzialności .W spółdzielni każdy uczeń niezależnie od
wyników nauczania może znaleźć swoje miejsce i osiągnąć sukces .Organizacja ta zasługuje
na stworzenie dobrych warunków rozwoju w szkole .
Uczniowska działa w szkole w miejscu gdzie człowiek spotyka się z człowiekiem. Od
wielu lat toczą się dyskusje na temat niedostatków szkoły jako instytucji
wychowawczej .Wśród wielu zarzutów oderwanie od aktualnych problemów, tradycjonalizm
pojawiają się najczęściej.
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">Długi okres życia
spędzany w szkole nie jest w pełni wykorzystany do wszechstronnego
przygotowania młodego pokolenia do samodzielnego dorosłego życia i pełnienia
obowiązków obywatelskich .Dla wielu młodych ludzi okres szkolny jest pasmem
udręki ,ciągłych niepowodzeń i lęków. Brak zdolności do opanowania zbyt
obszernych i dla wielu uczniów za trudnych programów nauczania skazuje na
liczne upokorzenia i frustracje. .Przebywanie przez wiele lat w nie zawsze
akceptowanej grupie rówieśniczej wpływa niekorzystnie nie tylko na pełny rozwój
uzdolnień i zainteresowań lecz także na zdrowy rozwój.
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">W każdej placówce
skupiającej dzieci i młodzież tkwią olbrzymie możliwości wychowawcze. To jak są
one wykorzystywane zależy od inwencji środowiska w którym działa szkoła. Szkoła
nie jest wyizolowanym środowiskiem jedynie dydaktycznym, jej związek z siedliskiem
jest podstawową zasadą prawidłowej organizacji pracy. Wychowanie przez
przeżywanie jest bardziej skuteczne niż oddziaływanie werbalne. W szkole mamy
wiele możliwości organizowania działań w taki sposób ,aby na każdym nawet
najmniejszym obszarze stwarzać szanse realizacji marzenia o ”życiu godziwym”. Do
tego jest konieczne wyzbycie się tendencji do autorytarnego kierowania wychowankami i nastawienie na
wyzwalanie w nich samodzielności i aktywności.
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">W procesie
zbliżania szkoły do życia i otwierania jej na zewnętrzne oddziaływania
wychowawcze dużą rolę mogą odegrać spółdzielnie uczniowskie (SU) ; samorządne
organizacje tworzone nie dla uczniów ale przez nich i razem z nimi .SU ma
olbrzymią wartość integrującą rozszerza ona front oddziaływań wychowawczych i
dydaktycznych .Niektóre metody przenikają na stałe do codziennej pracy szkoły
.SU realizuje szeroko rozumiane przygotowanie do życia , stwarza możliwości
doskonalenia umiejętności życiowych ,doniosłą rolę odgrywa w SU aktywność o
charakterze twórczym .Spółdzielnia Uczniowska jest odpowiedzią na taką szkołę
,która jest terenem życiowej działalności uczniów ,która obejmuje nie tylko
przyswajanie wiedzy ale także pracę , zabawę ,życie kulturalne ,publiczne
,towarzyskie ,sport i turystykę .Symbolicznym znakiem SU jest otwarta księga a
główną formą działalności szkolne sklepiki gdzie po umiarkowanych cenach można
dostać podstawowe artykuły spożywcze i pomoce naukowe .
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">Działalność zarobkowa
przynosi wymierne korzyści finansowe ,o których przeznaczeniu decydują
uczniowie , jest również okazją do zdobycia pewnego doświadczenia w pracy i
zarządzaniu oraz miejscem doskonalenia umiejętności życiowych .Uczniowie mają
możliwość pracy w małych grupach , nawiązują kontakty z innymi ludźmi , rozwijają
swoją kreatywność i przedsiębiorczość .Działalność SU prowadzi do
ukształtowania jednostek aktywnych i zaradnych życiowo .Młode pokolenie już od
najmłodszych lat wyrasta w klimacie, w którym nie zabraknie miejsca na sprawy
gospodarczo-społeczne. Wychowanie przez wprowadzenie w uczestnictwo jest dobrą
i sprawdzoną metodą , przynoszącą wspaniałe efekty , których nie da się
przełożyć na konkretny namacalny zysk , ponieważ nie o to tak naprawdę chodzi
.Uzyskana wartość jest niewymierna ,ale taka inwestycja oddziaływań opiekuna
procentuje w dorosłym życiu w pozytywnych postawach wobec niego .
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">Na spółdzielnie
uczniowskie należy spojrzeć przez pryzmat osobistych potrzeb wychowanków . Młodzi
ludzie realizując zadania o charakterze społecznym realizują jednocześnie
własne zainteresowania ,zaspokajają potrzebę działania kontaktów z rówieśnikami
i współdziałania w grupie .Uczą się praktycznie planowania pracy ,marketingu
,handlu hurtowego i detalicznego ,rozliczeń kasowych ,bilansowania działalności
rocznej .
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt;text-indent:45.0pt">Spółdzielnie
działają w szkołach od 104 lat . Pierwsza SU powstała w Pszczelinie koło
Warszawy w 1900 roku .Jeszcze w okresie zaborów różne spółdzielnie dorosłych
włączały dzieci i młodzież do współdziałania z myślą o kształceniu przyszłych
kadr spółdzielczych. Obecnie w całym kraju działa ponad trzy tysiące SU w
szkołach różnych typów .Po okresie regresu spowodowanym anty-spółdzielczą
ustawą z1990 roku SU odradzają się .Wiele wskazuje na to ,że w najbliższych
latach SU czeka lepsza przyszłość. Po raz pierwszy w nowym prawie spółdzielczym
ujęto rozdział o SU ,działająca od 10 lat Fundacja Rozwoju SU z siedzibą w
Krakowie uzyskała status organizacji pożytku publicznego .
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Przez SU można osiągnąć w szkole
wysokie efekty wychowawcze i gospodarcze .
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt"> mso-fareast-font-family:"Times New Roman";mso-ansi-language:PL;mso-fareast-language:
PL;mso-bidi-language:AR-SA'>Henryka Bar –instruktor SU powiatu zawierciańskiego
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Bibliografia :
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Irena Jundziłł –Spółdzielnia
uczniowska w szkole
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Barbara Wojnarowska ,Maria Sokołowska
–Szkoła Promująca Zdrowie –doświadczenia dziesięciu lat
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Grzegorz Lutomski
- Uczyć inaczej
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Jerzy Gąsiorek - Kalendarz Spółdzielczy 2000 rok
margin-left:27.0pt;margin-bottom:.0001pt">Maria Miąsko - Rola
SU w kształceniu postaw przedsiębiorczych .
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14