Programy multimedialne wpływające na rozwój dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.
Wybrane programy komputerowe wykorzystywane w pracy z moimi uczniami zostały zaprezentowane na Zespole Doskonalenia Metod Pracy z Osobami z Niepełnosprawnością Intelektualną.Zespół działa przy SOSW NR 2 w Lublinie.
Klik uczy liczyć w zielonej szkole
Program, który zabiera dziecko w atrakcyjną podróż po świecie przyrody. Dzięki zabawom połączonym z zadaniami matematycznymi dziecko poznaje osiem środowisk: miasto, dom, ogród, łąkę, park, las, staw i góry. Oprócz doskonalenia umiejętności matematycznych dziecko doskonali spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, umiejętności manualne.
Klik uczy śpiewać
Program umożliwiający rozśpiewanie dzieci, poznanie wielu instrumentów muzycznych, tańców, a także terminów muzycznych
Klik uczy czytać (program komputerowy - płyta CD-rom)
Multimedialny program wspierający naukę czytania. Jego bohaterem jest chłopiec o imieniu Klik, który proponuje wspólną zabawę w poznawanie liter i pomaga opanować trudną sztukę czytania. Animacje, atrakcyjna grafika i mnóstwo pomysłowych zabaw, rebusów, układanek, ćwiczeń na klawiaturze komputera to atuty, które pozwolą dziecku przyjemnie spędzić czas.
Rodzice i nauczyciele docenią z pewnością także inne zalety programu: przemyślaną koncepcję opartą na metodzie analityczno-syntetycznej, możliwość indywidualizacjiprocesu uczenia się, stopniowanie trudności, a przede wszystkim skuteczność.
Program zalecany dzieciom, które przejawiają zainteresowanie czytaniem, bez względu nawiek, a także tym, które z powodów np. zdrowotnych wymagają nauczania indywidualnego w domu.
W wersji 2.0 programu: uwspółcześniono postać Klika, poprawiono odtwarzanie animacji, dostosowano grafikę do aktualnych standardów odtwarzania, zautomatyzowano włączenie najlepszego trybu graficznego do odtwarzania programu.
Klik uczy zasad ruchu drogowego
Program przygotowujący do samodzielnego uczestnictwa w ruchu drogowym, uczący przewidywać niebezpieczeństwa mogące pojawić się na drodze.
Multimedialny Świat Jana Brzechwy
Multimedialny Świat Jana Brzechwy to pierwsza prezentacja utworów tego autora na płycie CD-ROM. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszego środka przekazu, jakim jest multimedialny program komputerowy, wiersze zostały wzbogacone doskonałymi animacjami, efektami dźwiękowymi, a także wideolekcjami tańca.
Multimedialny Świat Juliana Tuwima
Wiersze Tuwima, w połączeniu z możliwościami komputerowego nośnika multimedialnego, nabierają niepowtarzalnego kolorytu. Młody użytkownik programu poprzez zabawę poznaje rodzimą literaturę.
Bolek i Lolek, pamiątki z podróży
Program rozwijający zdolności plastyczne, duży wybór kolorowanek, gier i zabaw plastycznych, wspaniała grafika, możliwość wyboru stopnia trudności zabaw.
Moje pierwsze ABC
Głównym zadaniem programu \"Moje pierwsze ABC\" jest nauka czytania i pisania, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej ilości gier i zabaw, które rozwijają spostrzegawczość oraz dziecięcą wyobraźnię. Na program składają się dziesiątki perfekcyjnie wykonanych barwnych animacji, rysunków i zdjęć. Podkład muzyczny dostosowany do dziecięcej percepcji i czytane przez lektora wyrazy sprawiają, że nauka czytania i pisania jest dla dziecka wspaniała zabawa.
Łamigłówki - tangramy 1.0
\"Łamigłówki - tangramy 1.0\". Program komputerowy, który ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność odtwarzania wzorców.
Logo - Gry
Logo - Gry są zestawem dziewięciu programów wspomagających i uatrakcyjniających terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy spowodowanymi uszkodzeniem słuchu lub innego pochodzenia. Atrakcyjna forma graficzna i ciekawa fabuła gier pozwalają znacznie uprzyjemnić terapię oraz wzmóc u dziecka motywację do ćwiczeń. W trakcie pracy dziecka z komputerem głos podawany jest do komputera przez mikrofon i specjalną kartę rozszerzeń.
Oprogramowanie automatycznie wyznacza wybrane parametry głosu (poziom, wysokość, sposób artykulacji), a następnie zgodnie z wartością tego parametru steruje przebiegiem gry. Prosta obsługa LOGO-Gier pozwala na samodzielną pracę dziecka z komputerem przy niewielkiej pomocy terapeuty, pedagoga czy rodziców. W skład oprogramowania LOGO-Gier wchodzi dziewięć gier.
Jolanta Łukowska
Układanki - dobieranki 1 - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi straszymi
Płyta zawiera:
- 20 loteryjek polegających na znajdowaniu takiego samego obrazka
- 20 układanek polegających na składaniu obrazków: układanki mają od 4 do 20 elementów
- 12 zadań polegających na podpisywaniu obrazków przy pomocy etykiet
Jolanta Łukowska
Kolorowanki - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi starszymi
płyta zawiera:
50 obrazków do kolorowania na komputerze
Jolanta Łukowska
Układanki - dobieranki 3 - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi starszymi
Płyta zawiera:
- 18 loteryjek
- 6 układanek polegających na składaniu obrazka (układanki mają od 7 do 23 elementów
- 30 zadań polegających na znajdowaniu pierwszej litery wyrazu
- 10 zadań polegających na składaniu wyrazów z podanych sylab
-18 zestawów zadań polegających na znajdowaniu brakujących samogłosek...
- 18 zestawów zadań polegających na znajdowaniu brakujących spółgłosek
- 17 zadań składających się z 3 etapów: 1. ułożenie wyrazów z podanych sylab, 2. ułożenie wyrazów z podanych liter, 3. zapisanie wyrazu przy pomocy klawiatury
Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Emisja głosu (program komputerowy)
Program ?Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę? jest kompletnym zestawem ćwiczeń służącym wspieraniu terapii mowy oraz rozwijaniu umiejętności poprawnego wysławiania się:
Obok ćwiczeń poszczególnych narządów mowy program zawiera ćwiczenia łączące różne narządy, ćwiczenia dłoni, fonacyjne, oddechowe, ogólnoruchowe oraz bierne (masaże i stymulacje).
Wszystkie ćwiczenia podzielone są na kategorie według typów zaburzeń oraz według rodzajów ćwiczeń. Ponadto w ramach podziału na typy zaburzeń znajdą tu Państwo również podział według skali trudności, co ułatwi dobieranie odpowiednich ćwiczeń dla konkretnego pacjenta.
Program opracowany został na bazie praktyki w gabinecie logopedycznym. Zawiera autorskie pomysły oraz ćwiczenia dostępne w literaturze przedmiotu.
Program Praksja - \"ćwiczenia usprawniające mowę\", zawiera ponad 380 ćwiczeń, które służą terapii mowy i umiejętności komunikowania się. Ćwiczenia w programie podzielone są ze względu na:
1. typy ćwiczeń, w których wyróżnić można ćwiczenia:
- części twarzy, a w nich: język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwa, powieki, brwi, nos, policzki oraz ćwiczenia łączone wymienionych narządów,
- oddechowe,
- fonacyjne,
- dłonie,
- ćwiczenia z oporowaniem,
- masaże i stymulacje,
- ćwiczenia kinezjologiczne
2. typy zaburzeń:
- afazja,
- dysartria,
- porażenie nerwu twarzowego,
- emisja głosu.
Dostępne są następując wersje programów:
1. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę\" - program zawiera 350 ćwiczeń
2. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Afazja\" - program zawiera 300 ćwiczeń
3. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Dysartria\" - program zawiera 250 ćwiczeń
4. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Porażenie nerwu twarzowego\"- program zawiera 180 ćwiczeń
5. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Emisja głosu - program zawiera 180 ćwiczeń
Co to? Kto to? Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem
Materiał dźwiękowo-obrazkowy składający się z pojedynczych dźwięków, historyjek dźwiękowych i obrazków do układania wprowadzający dzieci w jeden ze wspaniałych światów - świat dźwięku.
Ćwiczenia przeznaczone dla:
- dzieci przedszkolnych i młodszych
- dzieci z zaburzeniami mowy
- dzieci niepełnosprawnych w różnym wieku.
Do wykorzystania w czasie zabaw przez:
- same dzieci
- rodziców podczas zabaw z dziećmi
- logopedów i terapeutów
- nauczycieli.
Zabawy mają na celu
uczyć:
- uważnego słuchania
- koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych
- identyfikowania i różnicowania bodźców akustycznych i wzrokowych.
rozwijać:
- pamięć słuchową
- wrażliwość słuchową i wzrokową
- wyobraźnię
-wzbogacać mowę bierną i czynną.
Pomoc składa się z płyty CD z nagraniami:
- odgłosów zwierząt domowych
- odgłosów na spacerze
- odgłosów w domu
- odgłosów zwierząt z ZOO
- odgłosów mieszanych
- scenek domowych
- \"co to za miejsce?\"
- historyjek i 37 obrazków uzupełniających ćwiczenia i zabawy.
Zastosowano zasadę stopniowania trudności zadań, co pozwala na dobieranie zabaw i ćwiczeń do aktualnego poziomu rozwoju dziecka - od pojedynczych, wyraźnie wyeksponowanych dźwięków, przez 2-3 następujące po sobie, aż po całe historyjki dźwiękowe rozwijające wyobraźnię i pozwalające na dowolne, twórczą interpretację ich przez dziecko, wzbogacając jego mowę.
Lektor w sposób przestępny prowadzi dzieci w świat dźwięków. Pozostawia czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi. Nie ocenia, a zachęca do twórczej zabawy.
Królik Bystrzak dla Przedszkolaka, Po Gwiazdkę z Nieba
Opinia Polskiego Towarzystwa Dysleksji;
wspomaga i stymuluje jego naturalny rozwój; bawi i uczy; koncentruje uwagę (co jest szczególnie ważne dla dziecka nadpobudliwego...); stymuluje rozwój percepcji wzrokowej u każdego dziecka, ćwiczy zaburzone funkcje (spostrzeganie wzrokowe, analiza i synteza wzrokowa, pamięć wzrokowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa );
rozwija orientację kierunkową i przestrzenną; stymuluje i ćwiczy rozwój percepcji słuchowej (słuch fonematyczny, analiza i synteza słuchowa oraz pamięć słuchowa); wprowadza w świat liter i cyfr; uczy czytać (dziecko poznaje budowę wyrazu, ma możliwość uzupełniania brakujących sylab, liter ); uczy liczyć, dodawać i, odejmować; uczy myślenia przyczynowo-skutkowego; rozwija zdolności twórcze; jest wreszcie pomostem do Świata wyobraźni i fantazji... Na podkreślenie zasługuje fakt, że: dziecko ma możliwość pracy zgodnej z obecnym etapem jego rozwoju, a w momencie, kiedy jest gotowe do przejścia na poziom wyższy, czyni to automatycznie (program podąż za jego rosnącymi umiejętnościami); gdy to się nie udaje, ma szansę zatrzymać i poddać treningowi tę umiejętność, która sprawia jeszcze kłopoty; w każdej chwili dziecko może przerwać swoją podróż, by oddać się wybranym, być może ulubionym zajęciom, np.: rysowaniu, komponowaniu czy tworzeniu własnego kalendarza; jest to program o treściach zintegrowanych z zakresu języka polskiego, matematyki, nauk przyrodniczych; koreluje z podstawą programową edukacji przedszkolnej jest to program zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców; daje szansę na wspólne spędzenie czasu przed komputerem; możliwość wymiany poglądów i dzielenie się emocjami i wrażeniami (co dzisiaj staje się bezcenne);
program jest adresowany również do nauczycieli, a także pedagogów wspierających pedagogów terapeutów pracujących z dzieckiem z dysleksj?, dzieckiem nadpobudliwym (koncentruje uwagę, daje szansę na uatrakcyjnienie codziennej pracy; można go traktować wybiórczo, wspierając wybrane deficyty rozwojowe dziecka).
Podsumowując:
Program jest opracowany w profesjonalny sposób, jest niewątpliwie wynikiem ogromnego doświadczenia, wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju dziecka, a także wkładu serca jego twórców!
FUNKCJE EDUKACYJNE PROGRAMU
Królik Bystrzak dla Przedszkolaka, w ramach jednej, wielowatowej, interaktywnej historii, utrwala i rozszerza elementy wiedzy oraz rozwija wybrane umiejętności dziecka zgodnie z założeniami podstawy programowej MENiS. Dzieci mogą dzięki grze doskonalić przede wszystkim swoje umiejętności w zakresie matematyki, języka oraz zdolność, samodzielnego myślenia. Nauka poszczególnych pojęć odbywa się poprzez szereg zadań, obejmujących:
identyfikacji głosek i liter początkowych,dopasowywanie i nazywanie kolorów i kształtów,wykonywanie instrukcji ustnych,liczenie i rozpoznawanie liczb,
dopasowywanie obiektów na podstawie różnych cech, Ekspresji kreatywności poprzez malowanie i układanie sekwencji tanecznych.
Idę do szkoły/ Edukacja XXI wieku
Polski Program Multimedialny
AIDEM&MEDIA
Program Idę do szkoły przeznaczony jest dla dzieci od 5 lat.
Stanowi zbiór zabaw i gier edukacyjnych, w których najmłodsi poznają cyfry, litery, kształty, kolory, poznają zwierzęta i rośliny.
Zabawy ćwiczą pamięć, rozwijają zdolności kojarzenia i logicznego myślenia.
Zadaniem programu jest wprowadzenie dziecka małymi krokami w świat szkolnej edukacji.
Idę do szkoły/ na szczególne wyróżnienie w mojej pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie zasługuje zadanie pt. Przebieranie królika
Królik to wielki strojniś, a jego garderoba pęka w szwach.
Zadanie polega na tym, aby właściwie skompletować dla niego strój Eskimosa, Indianina, muszkietera, czerwonego kapturka lub nurka.
oraz zadanie:
Znajdź szczegóły
Doskonały trening spostrzegawczości i pamięci.
Na obrazku po prawej stronie należy odnaleźć szczegóły, którymi różni się on od obrazka po lewej stronie.
Zabawa składa się z 8 plansz.
Matematyka dodawanie i odejmowanie/ Edukacja XXI wieku
Polski Program Multimedialny
AIDEM&MEDIA
W bajkowej krainie zwierzęta uczą dzieci podstaw matematyki: dodawania, odejmowania oraz porównywania liczb.
W programie znajduje się 6 gier edukacyjnych przeznaczonych dla kilku graczy, wiele wesołych animacji i wesoła muzyka.
Zwierzęta tłumaczą w nich zasady matematyki i towarzysza dzieciom w rozwiązywaniu zadań.
Edukacja połączona z doskonałą zabawą sprawia, ze matematyka wcale nie jest trudna.
Matematyka dodawanie i odejmowanie/zadanie z kaczuszkami
Kaczuszki i żółwie uczą dodawać i odejmować. Dzieci liczą kacze i żółwie rodziny. W ten sposób poznają znaczenie cyfr i liczb. Bohaterowie programu spotykają się na polance i uczą porównywania liczb. Zabawa jest bardzo dynamiczna i doskonale tłumaczy znaczenie znaków: więcej i mniej.
12
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14