Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Programy multimedialne wpływające na rozwój dziecka z niepełnosprawnością intelektualną.

Grzegorz Borkowski, 10 Lipiec 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Spis wybranych edukacyjnych programów komputerowych przydatnych w prowadzeniu zajęć rewalidacyjnych z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych.

Wybrane programy komputerowe wykorzystywane w pracy z moimi uczniami zostały zaprezentowane na Zespole Doskonalenia Metod Pracy z Osobami z Niepełnosprawnością Intelektualną.Zespół działa przy SOSW NR 2 w Lublinie.

Klik uczy liczyć w zielonej szkole
Program, który zabiera dziecko w atrakcyjną podróż po świecie przyrody. Dzięki zabawom połączonym z zadaniami matematycznymi dziecko poznaje osiem środowisk: miasto, dom, ogród, łąkę, park, las, staw i góry. Oprócz doskonalenia umiejętności matematycznych dziecko doskonali spostrzegawczość, pamięć wzrokową i słuchową, umiejętności manualne.
Klik uczy śpiewać
Program umożliwiający rozśpiewanie dzieci, poznanie wielu instrumentów muzycznych, tańców, a także terminów muzycznych
Klik uczy czytać (program komputerowy - płyta CD-rom)
Multimedialny program wspierający naukę czytania. Jego bohaterem jest chłopiec o imieniu Klik, który proponuje wspólną zabawę w poznawanie liter i pomaga opanować trudną sztukę czytania. Animacje, atrakcyjna grafika i mnóstwo pomysłowych zabaw, rebusów, układanek, ćwiczeń na klawiaturze komputera to atuty, które pozwolą dziecku przyjemnie spędzić czas.
Rodzice i nauczyciele docenią z pewnością także inne zalety programu: przemyślaną koncepcję opartą na metodzie analityczno-syntetycznej, możliwość indywidualizacjiprocesu uczenia się, stopniowanie trudności, a przede wszystkim skuteczność.
Program zalecany dzieciom, które przejawiają zainteresowanie czytaniem, bez względu nawiek, a także tym, które z powodów np. zdrowotnych wymagają nauczania indywidualnego w domu.
W wersji 2.0 programu: uwspółcześniono postać Klika, poprawiono odtwarzanie animacji, dostosowano grafikę do aktualnych standardów odtwarzania, zautomatyzowano włączenie najlepszego trybu graficznego do odtwarzania programu.
Klik uczy zasad ruchu drogowego
Program przygotowujący do samodzielnego uczestnictwa w ruchu drogowym, uczący przewidywać niebezpieczeństwa mogące pojawić się na drodze.
Multimedialny Świat Jana Brzechwy
Multimedialny Świat Jana Brzechwy to pierwsza prezentacja utworów tego autora na płycie CD-ROM. Dzięki zastosowaniu najnowocześniejszego środka przekazu, jakim jest multimedialny program komputerowy, wiersze zostały wzbogacone doskonałymi animacjami, efektami dźwiękowymi, a także wideolekcjami tańca.
Multimedialny Świat Juliana Tuwima
Wiersze Tuwima, w połączeniu z możliwościami komputerowego nośnika multimedialnego, nabierają niepowtarzalnego kolorytu. Młody użytkownik programu poprzez zabawę poznaje rodzimą literaturę.
Bolek i Lolek, pamiątki z podróży
Program rozwijający zdolności plastyczne, duży wybór kolorowanek, gier i zabaw plastycznych, wspaniała grafika, możliwość wyboru stopnia trudności zabaw.
Moje pierwsze ABC
Głównym zadaniem programu \"Moje pierwsze ABC\" jest nauka czytania i pisania, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej ilości gier i zabaw, które rozwijają spostrzegawczość oraz dziecięcą wyobraźnię. Na program składają się dziesiątki perfekcyjnie wykonanych barwnych animacji, rysunków i zdjęć. Podkład muzyczny dostosowany do dziecięcej percepcji i czytane przez lektora wyrazy sprawiają, że nauka czytania i pisania jest dla dziecka wspaniała zabawa.
Łamigłówki - tangramy 1.0
\"Łamigłówki - tangramy 1.0\". Program komputerowy, który ćwiczy spostrzegawczość i umiejętność odtwarzania wzorców.
Logo - Gry
Logo - Gry są zestawem dziewięciu programów wspomagających i uatrakcyjniających terapię logopedyczną dzieci z zaburzeniami mowy spowodowanymi uszkodzeniem słuchu lub innego pochodzenia. Atrakcyjna forma graficzna i ciekawa fabuła gier pozwalają znacznie uprzyjemnić terapię oraz wzmóc u dziecka motywację do ćwiczeń. W trakcie pracy dziecka z komputerem głos podawany jest do komputera przez mikrofon i specjalną kartę rozszerzeń.
Oprogramowanie automatycznie wyznacza wybrane parametry głosu (poziom, wysokość, sposób artykulacji), a następnie zgodnie z wartością tego parametru steruje przebiegiem gry. Prosta obsługa LOGO-Gier pozwala na samodzielną pracę dziecka z komputerem przy niewielkiej pomocy terapeuty, pedagoga czy rodziców. W skład oprogramowania LOGO-Gier wchodzi dziewięć gier.
Jolanta Łukowska
Układanki - dobieranki 1 - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi straszymi
Płyta zawiera:
- 20 loteryjek polegających na znajdowaniu takiego samego obrazka
- 20 układanek polegających na składaniu obrazków: układanki mają od 4 do 20 elementów
- 12 zadań polegających na podpisywaniu obrazków przy pomocy etykiet


Jolanta Łukowska
Kolorowanki - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi starszymi
płyta zawiera:
50 obrazków do kolorowania na komputerze
Jolanta Łukowska
Układanki - dobieranki 3 - program komputerowy
Program przeznaczony dla dzieci w wieku przedszkolnym
W przypadku dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych może być z powodzeniem wykorzystywany w pracy również z dziećmi starszymi
Płyta zawiera:
- 18 loteryjek
- 6 układanek polegających na składaniu obrazka (układanki mają od 7 do 23 elementów
- 30 zadań polegających na znajdowaniu pierwszej litery wyrazu
- 10 zadań polegających na składaniu wyrazów z podanych sylab
-18 zestawów zadań polegających na znajdowaniu brakujących samogłosek...
- 18 zestawów zadań polegających na znajdowaniu brakujących spółgłosek
- 17 zadań składających się z 3 etapów: 1. ułożenie wyrazów z podanych sylab, 2. ułożenie wyrazów z podanych liter, 3. zapisanie wyrazu przy pomocy klawiatury
Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Emisja głosu (program komputerowy)
Program ?Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę? jest kompletnym zestawem ćwiczeń służącym wspieraniu terapii mowy oraz rozwijaniu umiejętności poprawnego wysławiania się:
Obok ćwiczeń poszczególnych narządów mowy program zawiera ćwiczenia łączące różne narządy, ćwiczenia dłoni, fonacyjne, oddechowe, ogólnoruchowe oraz bierne (masaże i stymulacje).
Wszystkie ćwiczenia podzielone są na kategorie według typów zaburzeń oraz według rodzajów ćwiczeń. Ponadto w ramach podziału na typy zaburzeń znajdą tu Państwo również podział według skali trudności, co ułatwi dobieranie odpowiednich ćwiczeń dla konkretnego pacjenta.
Program opracowany został na bazie praktyki w gabinecie logopedycznym. Zawiera autorskie pomysły oraz ćwiczenia dostępne w literaturze przedmiotu.
Program Praksja - \"ćwiczenia usprawniające mowę\", zawiera ponad 380 ćwiczeń, które służą terapii mowy i umiejętności komunikowania się. Ćwiczenia w programie podzielone są ze względu na:
1. typy ćwiczeń, w których wyróżnić można ćwiczenia:
- części twarzy, a w nich: język, wargi, podniebienie miękkie, żuchwa, powieki, brwi, nos, policzki oraz ćwiczenia łączone wymienionych narządów,
- oddechowe,
- fonacyjne,
- dłonie,
- ćwiczenia z oporowaniem,
- masaże i stymulacje,
- ćwiczenia kinezjologiczne
2. typy zaburzeń:
- afazja,
- dysartria,
- porażenie nerwu twarzowego,
- emisja głosu.
Dostępne są następując wersje programów:
1. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę\" - program zawiera 350 ćwiczeń
2. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Afazja\" - program zawiera 300 ćwiczeń
3. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Dysartria\" - program zawiera 250 ćwiczeń
4. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Porażenie nerwu twarzowego\"- program zawiera 180 ćwiczeń
5. \"Praksja - ćwiczenia usprawniające mowę. Emisja głosu - program zawiera 180 ćwiczeń
Co to? Kto to? Ćwiczenia i zabawy z dźwiękiem
Materiał dźwiękowo-obrazkowy składający się z pojedynczych dźwięków, historyjek dźwiękowych i obrazków do układania wprowadzający dzieci w jeden ze wspaniałych światów - świat dźwięku.
Ćwiczenia przeznaczone dla:
- dzieci przedszkolnych i młodszych
- dzieci z zaburzeniami mowy
- dzieci niepełnosprawnych w różnym wieku.
Do wykorzystania w czasie zabaw przez:
- same dzieci
- rodziców podczas zabaw z dziećmi
- logopedów i terapeutów
- nauczycieli.
Zabawy mają na celu
uczyć:
- uważnego słuchania
- koncentrowania uwagi na sygnałach dźwiękowych
- identyfikowania i różnicowania bodźców akustycznych i wzrokowych.
rozwijać:
- pamięć słuchową
- wrażliwość słuchową i wzrokową
- wyobraźnię
-wzbogacać mowę bierną i czynną.
Pomoc składa się z płyty CD z nagraniami:
- odgłosów zwierząt domowych
- odgłosów na spacerze
- odgłosów w domu
- odgłosów zwierząt z ZOO
- odgłosów mieszanych
- scenek domowych
- \"co to za miejsce?\"
- historyjek i 37 obrazków uzupełniających ćwiczenia i zabawy.
Zastosowano zasadę stopniowania trudności zadań, co pozwala na dobieranie zabaw i ćwiczeń do aktualnego poziomu rozwoju dziecka - od pojedynczych, wyraźnie wyeksponowanych dźwięków, przez 2-3 następujące po sobie, aż po całe historyjki dźwiękowe rozwijające wyobraźnię i pozwalające na dowolne, twórczą interpretację ich przez dziecko, wzbogacając jego mowę.
Lektor w sposób przestępny prowadzi dzieci w świat dźwięków. Pozostawia czas na zastanowienie się i udzielenie odpowiedzi. Nie ocenia, a zachęca do twórczej zabawy.
Królik Bystrzak dla Przedszkolaka, Po Gwiazdkę z Nieba
Opinia Polskiego Towarzystwa Dysleksji;
wspomaga i stymuluje jego naturalny rozwój; bawi i uczy; koncentruje uwagę (co jest szczególnie ważne dla dziecka nadpobudliwego...); stymuluje rozwój percepcji wzrokowej u każdego dziecka, ćwiczy zaburzone funkcje (spostrzeganie wzrokowe, analiza i synteza wzrokowa, pamięć wzrokowa, koordynacja wzrokowo-ruchowa );
rozwija orientację kierunkową i przestrzenną; stymuluje i ćwiczy rozwój percepcji słuchowej (słuch fonematyczny, analiza i synteza słuchowa oraz pamięć słuchowa); wprowadza w świat liter i cyfr; uczy czytać (dziecko poznaje budowę wyrazu, ma możliwość uzupełniania brakujących sylab, liter ); uczy liczyć, dodawać i, odejmować; uczy myślenia przyczynowo-skutkowego; rozwija zdolności twórcze; jest wreszcie pomostem do Świata wyobraźni i fantazji... Na podkreślenie zasługuje fakt, że: dziecko ma możliwość pracy zgodnej z obecnym etapem jego rozwoju, a w momencie, kiedy jest gotowe do przejścia na poziom wyższy, czyni to automatycznie (program podąż za jego rosnącymi umiejętnościami); gdy to się nie udaje, ma szansę zatrzymać i poddać treningowi tę umiejętność, która sprawia jeszcze kłopoty; w każdej chwili dziecko może przerwać swoją podróż, by oddać się wybranym, być może ulubionym zajęciom, np.: rysowaniu, komponowaniu czy tworzeniu własnego kalendarza; jest to program o treściach zintegrowanych z zakresu języka polskiego, matematyki, nauk przyrodniczych; koreluje z podstawą programową edukacji przedszkolnej jest to program zarówno dla dzieci, jak i dla ich rodziców; daje szansę na wspólne spędzenie czasu przed komputerem; możliwość wymiany poglądów i dzielenie się emocjami i wrażeniami (co dzisiaj staje się bezcenne);
program jest adresowany również do nauczycieli, a także pedagogów wspierających pedagogów terapeutów pracujących z dzieckiem z dysleksj?, dzieckiem nadpobudliwym (koncentruje uwagę, daje szansę na uatrakcyjnienie codziennej pracy; można go traktować wybiórczo, wspierając wybrane deficyty rozwojowe dziecka).
Podsumowując:
Program jest opracowany w profesjonalny sposób, jest niewątpliwie wynikiem ogromnego doświadczenia, wiedzy dotyczącej prawidłowości rozwoju dziecka, a także wkładu serca jego twórców!

FUNKCJE EDUKACYJNE PROGRAMU

Królik Bystrzak dla Przedszkolaka, w ramach jednej, wielowatowej, interaktywnej historii, utrwala i rozszerza elementy wiedzy oraz rozwija wybrane umiejętności dziecka zgodnie z założeniami podstawy programowej MENiS. Dzieci mogą dzięki grze doskonalić przede wszystkim swoje umiejętności w zakresie matematyki, języka oraz zdolność, samodzielnego myślenia. Nauka poszczególnych pojęć odbywa się poprzez szereg zadań, obejmujących:
identyfikacji głosek i liter początkowych,dopasowywanie i nazywanie kolorów i kształtów,wykonywanie instrukcji ustnych,liczenie i rozpoznawanie liczb,
dopasowywanie obiektów na podstawie różnych cech, Ekspresji kreatywności poprzez malowanie i układanie sekwencji tanecznych.

Idę do szkoły/ Edukacja XXI wieku
Polski Program Multimedialny
AIDEM&MEDIA
Program Idę do szkoły przeznaczony jest dla dzieci od 5 lat.
Stanowi zbiór zabaw i gier edukacyjnych, w których najmłodsi poznają cyfry, litery, kształty, kolory, poznają zwierzęta i rośliny.
Zabawy ćwiczą pamięć, rozwijają zdolności kojarzenia i logicznego myślenia.
Zadaniem programu jest wprowadzenie dziecka małymi krokami w świat szkolnej edukacji.
Idę do szkoły/ na szczególne wyróżnienie w mojej pracy z dzieckiem niepełnosprawnym intelektualnie zasługuje zadanie pt. Przebieranie królika
Królik to wielki strojniś, a jego garderoba pęka w szwach.
Zadanie polega na tym, aby właściwie skompletować dla niego strój Eskimosa, Indianina, muszkietera, czerwonego kapturka lub nurka.

oraz zadanie:
Znajdź szczegóły
Doskonały trening spostrzegawczości i pamięci.
Na obrazku po prawej stronie należy odnaleźć szczegóły, którymi różni się on od obrazka po lewej stronie.
Zabawa składa się z 8 plansz.

Matematyka dodawanie i odejmowanie/ Edukacja XXI wieku
Polski Program Multimedialny
AIDEM&MEDIA

W bajkowej krainie zwierzęta uczą dzieci podstaw matematyki: dodawania, odejmowania oraz porównywania liczb.
W programie znajduje się 6 gier edukacyjnych przeznaczonych dla kilku graczy, wiele wesołych animacji i wesoła muzyka.
Zwierzęta tłumaczą w nich zasady matematyki i towarzysza dzieciom w rozwiązywaniu zadań.
Edukacja połączona z doskonałą zabawą sprawia, ze matematyka wcale nie jest trudna.

Matematyka dodawanie i odejmowanie/zadanie z kaczuszkami
Kaczuszki i żółwie uczą dodawać i odejmować. Dzieci liczą kacze i żółwie rodziny. W ten sposób poznają znaczenie cyfr i liczb. Bohaterowie programu spotykają się na polance i uczą porównywania liczb. Zabawa jest bardzo dynamiczna i doskonale tłumaczy znaczenie znaków: więcej i mniej.


 

Aktualna ocena

12

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej