Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Program edukacyjny Unii Europejskiej – Comenius.

Joanna Okołowicz, 28 Grudzień 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Co roku tysiące ludzi spełnia swoje marzenia realizując ciekawe projekty – co roku tysiącom ludzi w urzeczywistnianiu ich marzeń pomaga Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, udzielając wsparcia finansowego i merytorycznego przy realizacji tych projektów. Zespół FRSE

Programy edukacyjne Unii Europejskiej w Polsce są realizowane z ramienia Fundacji Rozwoju Edukacji. Dzięki staraniom FRSE i wsparciu Unii Europejskiej co roku uczniowie, studenci, nauczyciele i pozostałe grono pedagogiczne ma szansę na zorganizowanie
i uczestniczenie w ciekawym projekcie edukacyjnym. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest Fundacją Skarbu Państwa. Jej głównym zadaniem jest wspieranie edukacji zarówno formalnej jak i nieformalnej w Polsce. Odbywa się to na różne sposoby, ponieważ w ramach działań fundacji organizowane są różne programy takie jak: Program Uczenie się przez całe życie, który obejmuje 4 główne podprogramy sektorowe takie jak:

·         Comenius

·         Erasmus

·         Leonadro da Vinci

·         Grundtvig

Oprócz wyżej wymienionych,  FRSE organizuje inne programy takie jak:

·         Młodzież w działaniu

·         Erasmus-Mundus

·         Tempus

·         Eurodesk

·         Salto-Youth

·         European Language Label

·         eTwinning

·         Eurydice

·         Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży

·         Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy

·         Krajowe Centrum Europass

·         Fundusz Stypendialny Sciex-NMSch

·         Zespół Ekspertów Bolońskich

 

Nie będę opisywała wszystkich programów, lecz skupię się na tym, który jest mi najbliższy. Comenius, a dokładniej Asystentura Comeniusa to program, w którym biorę udział od listopada 2010 roku. Poniżej przedstawię  jakie są założenia programu i na czym on polega.

 

Dla kogo? To program adresowany przede wszystkim do uczniów, nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich. W programie udział mogą wziąć również organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, organizacje non profit, ośrodki badawcze, których przedmiotem badań jest uczenie się przez całe życie. Cała społeczność szkolna ma szansę na współpracę z partnerami z innych krajów Unii Europejskiej.

 

Cele. Głównym celem jest rozwijanie wiedzy o różnorodności kultur i języków obcych
w Europie oraz ukazywanie ich wartości i znaczenia. Do celów należy zaliczyć także pomaganie młodzieży w nabyciu podstawowych umiejętności i doświadczenia życiowego, które pomoże
im na dalszej ścieżce kariery oraz przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w byciu obywatelem Europy.

Działania podejmowane w ramach programu Comenius to między innymi:

  • wymiana uczniów i grona nauczycielskiego;
  • wspieranie mobilności w szkołach dla uczniów
  • organizacja staży w szkołach lub przedsiębiorstwach i szkolenia dla nauczycieli
    i pozostałej kadry;
  • wizyty przygotowawcze i studyjne w obszarze działań związanych z mobilnością, partnerstwem, projektami lub sieciami;
  • praktyki dla przyszłych nauczycieli (asystentura Comeniusa);
  • partnerstwo pomiędzy szkołami w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli;
  • partnerstwo pomiędzy lokalnymi i regionalnymi instytucjami  w celu wzmacniania europejskiego wymiaru w edukacji, realizacji celów programu Comenius, rozwijania współpracy międzynarodowej oraz wzbogacenia oferty edukacyjnej dla uczniów (Comenius Regio od 2009 roku).
  • projekty wielostronne polegające na współpracy ośrodków zajmujących się doskonaleniem nauczycieli i uniwersytetów w dziedzinie rozwoju innowacji
  • sieci wielostronne mające na celu m.in. rozwijanie współpracy instytucji edukacyjnych.
 

Partnerskie projekty szkół to program umożliwiający zrealizowanie projektu dwu- lub wielostronnego, którego istotnym elementem są wyjazdy uczniów i nauczycieli do szkół partnerskich. Taki wyjazd to doskonała motywacja do nauki języków obcych, która przybliża kulturę innych krajów i obala stereotypy kulturowe. Dwuletni projekt będący okazją


do mobilizacji młodzieży i kadry nauczycielskiej, by wzięła udział w zajęciach wykraczających poza szkolny program nauczania, powinien kończyć się opracowaniem wspólnego produktu, którym może być na przykład zaprezentowana publikacja, prace plastyczne, źródła multimedialne lub inne pomoce dydaktyczne
(
http://www.frse.org.pl). Co należy zrobić, żeby przystąpić do programu? Otóż trzeba znaleźć nauczyciela, który uczy w placówce oświatowej
z krajów uprawnionych do udziału w programie. Po nawiązaniu kontaktu drogą elektroniczną strony muszą ustalić wspólny obszar działań i zainteresowań, wybierając temat projektu, zadania i termin wykonania. Można wyróżnić dwa rodzaje Partnerskich Projektów Szkół: dwustronne
i wielostronne. Jak można przeczytać na stronie programu:
W projekcie wielostronnym muszą wziąć udział co najmniej 3 uprawnione szkoły z trzech różnych krajów uczestniczących


w programie „Uczenie się przez całe życie”, w projekcie dwustronnym udział biorą dwie szkoły z dwóch różnych krajów. Kraje uprawnione do udziału w programie, to: 27 krajów członkowskich UE oraz Norwegia, Lichtenstein, Islandia, Turcja, Chorwacja, Macedonia (
http://comenius.org.pl). Jeśli chodzi o termin składania wniosków to jest on określany przez Komisję Europejską i należy go sprawdzać na stronie internetowej Narodowej Agencji na początku roku.

Z kolei Partnerskie Projekty Regio skupiają się na  upowszechnianiu współpracy pomiędzy lokalną i regionalną polityką oświatową w Europie. Kto może wziąć udział
w programie? Program jest przeznaczony dla
jednostek samorządu terytorialnego na poziomie gminy, powiatu i województwa oraz kuratoria oświaty we współpracy z co najmniej jedną szkołą uprawnioną do udziału w programie Comenius oraz co najmniej jedną instytucją, organizacją działającą w danym regionie w obszarze edukacji (między innymi: kluby młodzieżowe, sportowe, stowarzyszenia rodziców, lokalne placówki doskonalenia nauczycieli, przedsiębiorstwa, muzea); (http://comenius.org.pl). Partnerstwo polega na współpracy dwóch grup (zawierających jednostkę samorządu terytorialnego lub kuratorium oświaty, szkołę i inną organizację) z dwóch krajów uczestniczących w programie „Uczenie się przez całe życie”, w tym jeden 
z krajów musi być członkiem Unii Europejskiej. Do form aktywności podczas realizacji tego projektu zaliczyć można: szkoły letnie, seminaria, warsztaty, studia przypadku, konferencje, wymianę doświadczeń, publikacje i upowszechnienie materiałów, peer learning i przygotowanie językowe. Czas realizacji projektu Comenius Regio wynosi 2 lata. Budżet projektów Comenius Regio wynosi 25.00 euro i jest przeznaczony na pokrycie mobilności (wyjazdów zagranicznych). Więcej na ten temat można przeczytać na stronie Comeniusa.

 

Wyjazdy indywidualne uczniów to kolejna możliwość nauki, poznania innej kultury
i języka w szkole przyjmującej i rodzinie goszczącej za granicą. Wyjazd może trwać od 3 do 10 miesięcy. Wyjazdy Indywidualne Uczniów przeznaczone są dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.

 

Studenci i absolwenci kierunków nauczycielsko-pedagogicznych mogą spróbować swoich sił w programie Asystentura Comeniusa. Studenci ubiegający się o wyjazd
na asystenturę muszą mieć co najmniej skończone 2 lata studiów, a absolwenci mogą wyjechać pod warunkiem, że nigdy nie uczyli w szkole. Praktyka trwa od 13 do 45 tygodni w czasie roku szkolnego. Do głównych zadań asystenta należy: nauczanie języka obcego oraz innego przedmiotu, nauczanie swojego języka ojczystego i promowanie swojego kraju ojczystego. Asystent powinien przygotowywać materiały dydaktyczne do zajęć oraz brać czynny udział
w życiu szkoły goszczącej. Z uwagi na to, że jest to program europejski, asystenci otrzymują grant na dofinansowanie m.in. kosztów podróży i utrzymania. Asystentura Comeniusa
to również niezwykła szansa dla polskich szkół na przyjęcie asystenta z krajów europejskich. Kraje uczestniczące to
27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania. Kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia oraz kraj kandydujący do członkostwa w Unii Europejskiej: Turcja. Termin składania wniosków upływa 31 stycznia 2011 roku. Ze wszystkimi informacjami można zapoznać się bliżej na stronie programu Comenius.

 

Warto wspomnieć o programie Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej, który skierowany jest dla nauczycieli, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje poprzez branie udziału w różnych szkoleniach, konferencjach lub seminariach, i job-shadowing w krajach Europy. Kursy szkoleniowe mogą obejmować kursy językowe, językowo-metodyczne oraz tematyczne. Przewiadywany czas trwania takiego szkolenia to okres od 5 dni do 6 tygodni. Do niebywałych korzyści z udziału w tego typu programach można zaliczyć podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, poznawanie nowych metod pedagogicznych i sposobów nauczania. To niezwykłe doświadczenie procentuje w nowe znajomości i nawiązanie współpracy międzynarodowej.

 

Szkolenia mogą odbywać się w krajach Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Liechtensteinie, Turcji, Chorwacji i Szwajcarii. Termin składania wniosków to: 14 stycznia  2011 (wyjazdy na kursy od 1 maja 2011 do 31 sierpnia 2011); 29 kwietnia 2011 (wyjazdy na kursy od 1 września 2011 do 31 grudnia 2011);16 września 2011 (wyjazdy na kursy od 1 stycznia 2012 do 30 kwietnia 2012).

Gorąco zachęcam grono pedagogiczne, studentów i uczniów do wzięcia udziału w tym programie. Jest to niezwykła szansa na poszerzenie swoich horyzontów i wymianę doświadczeń.

 
 
Źródła:
 
 
 
 
 

Pliki do pobrania
1. Załącznik 1

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej