Program edukacyjny Unii Europejskiej – Comenius.
Co roku tysiące ludzi spełnia swoje marzenia realizując ciekawe projekty – co roku tysiącom ludzi w urzeczywistnianiu ich marzeń pomaga Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, udzielając wsparcia finansowego i merytorycznego przy realizacji tych projektów. Zespół FRSE
Programy edukacyjne Unii Europejskiej w Polsce są realizowane z ramienia Fundacji Rozwoju Edukacji. Dzięki staraniom FRSE i wsparciu Unii Europejskiej co roku uczniowie, studenci, nauczyciele i pozostałe grono pedagogiczne ma szansę na zorganizowanie
i uczestniczenie w ciekawym projekcie edukacyjnym. Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji jest Fundacją Skarbu Państwa. Jej głównym zadaniem jest wspieranie edukacji zarówno formalnej jak i nieformalnej w Polsce. Odbywa się to na różne sposoby, ponieważ w ramach działań fundacji organizowane są różne programy takie jak: Program Uczenie się przez całe życie, który obejmuje 4 główne podprogramy sektorowe takie jak:
· Comenius
· Erasmus
· Leonadro da Vinci
· Grundtvig
· Młodzież w działaniu
· Tempus
· Eurodesk
· Eurydice
· Polsko-Litewski Fundusz Wymiany Młodzieży
· Fundusz Stypendialny i Szkoleniowy
· Fundusz Stypendialny Sciex-NMSch
Nie będę opisywała wszystkich programów, lecz skupię się na tym, który jest mi najbliższy. Comenius, a dokładniej Asystentura Comeniusa to program, w którym biorę udział od listopada 2010 roku. Poniżej przedstawię jakie są założenia programu i na czym on polega.
Dla kogo? To program adresowany przede wszystkim do uczniów, nauczycieli przedszkoli, szkół podstawowych, gimnazjów oraz szkół średnich. W programie udział mogą wziąć również organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, organizacje non profit, ośrodki badawcze, których przedmiotem badań jest uczenie się przez całe życie. Cała społeczność szkolna ma szansę na współpracę z partnerami z innych krajów Unii Europejskiej.
Cele. Głównym celem jest rozwijanie wiedzy o różnorodności kultur i języków obcych
w Europie oraz ukazywanie ich wartości i znaczenia. Do celów należy zaliczyć także pomaganie młodzieży w nabyciu podstawowych umiejętności i doświadczenia życiowego, które pomoże
im na dalszej ścieżce kariery oraz przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w byciu obywatelem Europy.
Działania podejmowane w ramach programu Comenius to między innymi:
- wymiana uczniów i grona nauczycielskiego;
- wspieranie mobilności w szkołach dla uczniów
- organizacja staży w szkołach lub przedsiębiorstwach i szkolenia dla nauczycieli
i pozostałej kadry; - wizyty przygotowawcze i studyjne w obszarze działań związanych z mobilnością, partnerstwem, projektami lub sieciami;
- praktyki dla przyszłych nauczycieli (asystentura Comeniusa);
- partnerstwo pomiędzy szkołami w celu rozwijania wspólnych projektów oświatowych dla uczniów i ich nauczycieli;
- partnerstwo pomiędzy lokalnymi i regionalnymi instytucjami w celu wzmacniania europejskiego wymiaru w edukacji, realizacji celów programu Comenius, rozwijania współpracy międzynarodowej oraz wzbogacenia oferty edukacyjnej dla uczniów (Comenius Regio od 2009 roku).
- projekty wielostronne polegające na współpracy ośrodków zajmujących się doskonaleniem nauczycieli i uniwersytetów w dziedzinie rozwoju innowacji
- sieci wielostronne mające na celu m.in. rozwijanie współpracy instytucji edukacyjnych.
Partnerskie projekty szkół to program umożliwiający zrealizowanie projektu dwu- lub wielostronnego, którego istotnym elementem są wyjazdy uczniów i nauczycieli do szkół partnerskich. Taki wyjazd to doskonała motywacja do nauki języków obcych, która przybliża kulturę innych krajów i obala stereotypy kulturowe. Dwuletni projekt będący okazją
do mobilizacji młodzieży i kadry nauczycielskiej, by wzięła udział w zajęciach wykraczających poza szkolny program nauczania, powinien kończyć się opracowaniem wspólnego produktu, którym może być na przykład zaprezentowana publikacja, prace plastyczne, źródła multimedialne lub inne pomoce dydaktyczne (http://www.frse.org.pl). Co należy zrobić, żeby przystąpić do programu? Otóż trzeba znaleźć nauczyciela, który uczy w placówce oświatowej
z krajów uprawnionych do udziału w programie. Po nawiązaniu kontaktu drogą elektroniczną strony muszą ustalić wspólny obszar działań i zainteresowań, wybierając temat projektu, zadania i termin wykonania. Można wyróżnić dwa rodzaje Partnerskich Projektów Szkół: dwustronne
i wielostronne. Jak można przeczytać na stronie programu: W projekcie wielostronnym muszą wziąć udział co najmniej 3 uprawnione szkoły z trzech różnych krajów uczestniczących
w programie „Uczenie się przez całe życie”, w projekcie dwustronnym udział biorą dwie szkoły z dwóch różnych krajów. Kraje uprawnione do udziału w programie, to: 27 krajów członkowskich UE oraz Norwegia, Lichtenstein, Islandia, Turcja, Chorwacja, Macedonia (http://comenius.org.pl). Jeśli chodzi o termin składania wniosków to jest on określany przez Komisję Europejską i należy go sprawdzać na stronie internetowej Narodowej Agencji na początku roku.
Z kolei Partnerskie Projekty Regio skupiają się na upowszechnianiu współpracy pomiędzy lokalną i regionalną polityką oświatową w Europie. Kto może wziąć udział
w programie? Program jest przeznaczony dla jednostek samorządu terytorialnego na poziomie gminy, powiatu i województwa oraz kuratoria oświaty we współpracy z co najmniej jedną szkołą uprawnioną do udziału w programie Comenius oraz co najmniej jedną instytucją, organizacją działającą w danym regionie w obszarze edukacji (między innymi: kluby młodzieżowe, sportowe, stowarzyszenia rodziców, lokalne placówki doskonalenia nauczycieli, przedsiębiorstwa, muzea); (http://comenius.org.pl). Partnerstwo polega na współpracy dwóch grup (zawierających jednostkę samorządu terytorialnego lub kuratorium oświaty, szkołę i inną organizację) z dwóch krajów uczestniczących w programie „Uczenie się przez całe życie”, w tym jeden
z krajów musi być członkiem Unii Europejskiej. Do form aktywności podczas realizacji tego projektu zaliczyć można: szkoły letnie, seminaria, warsztaty, studia przypadku, konferencje, wymianę doświadczeń, publikacje i upowszechnienie materiałów, peer learning i przygotowanie językowe. Czas realizacji projektu Comenius Regio wynosi 2 lata. Budżet projektów Comenius Regio wynosi 25.00 euro i jest przeznaczony na pokrycie mobilności (wyjazdów zagranicznych). Więcej na ten temat można przeczytać na stronie Comeniusa.
Wyjazdy indywidualne uczniów to kolejna możliwość nauki, poznania innej kultury
i języka w szkole przyjmującej i rodzinie goszczącej za granicą. Wyjazd może trwać od 3 do 10 miesięcy. Wyjazdy Indywidualne Uczniów przeznaczone są dla gimnazjalistów i uczniów szkół ponadgimnazjalnych.
Studenci i absolwenci kierunków nauczycielsko-pedagogicznych mogą spróbować swoich sił w programie Asystentura Comeniusa. Studenci ubiegający się o wyjazd
na asystenturę muszą mieć co najmniej skończone 2 lata studiów, a absolwenci mogą wyjechać pod warunkiem, że nigdy nie uczyli w szkole. Praktyka trwa od 13 do 45 tygodni w czasie roku szkolnego. Do głównych zadań asystenta należy: nauczanie języka obcego oraz innego przedmiotu, nauczanie swojego języka ojczystego i promowanie swojego kraju ojczystego. Asystent powinien przygotowywać materiały dydaktyczne do zajęć oraz brać czynny udział
w życiu szkoły goszczącej. Z uwagi na to, że jest to program europejski, asystenci otrzymują grant na dofinansowanie m.in. kosztów podróży i utrzymania. Asystentura Comeniusa
to również niezwykła szansa dla polskich szkół na przyjęcie asystenta z krajów europejskich. Kraje uczestniczące to 27 krajów członkowskich Unii Europejskiej: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Cypr, Dania, Estonia, Finlandia, Francja, Grecja, Hiszpania, Holandia, Irlandia, Litwa, Luksemburg, Łotwa, Malta, Niemcy, Polska, Portugalia, Rumunia, Słowacja, Słowenia, Szwecja, Węgry, Włochy, Wielka Brytania. Kraje EFTA/EOG: Islandia, Liechtenstein, Norwegia oraz kraj kandydujący do członkostwa w Unii Europejskiej: Turcja. Termin składania wniosków upływa 31 stycznia 2011 roku. Ze wszystkimi informacjami można zapoznać się bliżej na stronie programu Comenius.
Warto wspomnieć o programie Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej, który skierowany jest dla nauczycieli, którzy chcą podnieść swoje kwalifikacje poprzez branie udziału w różnych szkoleniach, konferencjach lub seminariach, i job-shadowing w krajach Europy. Kursy szkoleniowe mogą obejmować kursy językowe, językowo-metodyczne oraz tematyczne. Przewiadywany czas trwania takiego szkolenia to okres od 5 dni do 6 tygodni. Do niebywałych korzyści z udziału w tego typu programach można zaliczyć podnoszenie swoich kwalifikacji zawodowych, poznawanie nowych metod pedagogicznych i sposobów nauczania. To niezwykłe doświadczenie procentuje w nowe znajomości i nawiązanie współpracy międzynarodowej.
Szkolenia mogą odbywać się w krajach Unii Europejskiej, Islandii, Norwegii, Liechtensteinie, Turcji, Chorwacji i Szwajcarii. Termin składania wniosków to: 14 stycznia 2011 (wyjazdy na kursy od 1 maja 2011 do 31 sierpnia 2011); 29 kwietnia 2011 (wyjazdy na kursy od 1 września 2011 do 31 grudnia 2011);16 września 2011 (wyjazdy na kursy od 1 stycznia 2012 do 30 kwietnia 2012).
Gorąco zachęcam grono pedagogiczne, studentów i uczniów do wzięcia udziału w tym programie. Jest to niezwykła szansa na poszerzenie swoich horyzontów i wymianę doświadczeń.
Pliki do pobrania
1. Załącznik 1
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14