Imię i nazwisko:
Adres email:

Publikacje

Ocena

322

Radek Lubkowski, 06 Wrzesień 09, komentarze (27)

Jak propagować kulturę muzyczną dzieci i młodzieży?

Propagować oznacza szerzyć, upowszechniać jakieś poglądy, idee, hasła, uprawiać propagandę.

?Czy dziś ? w aktualnych warunkach kulturowo ? cywilizacyjnych, w jakich znajduje się człowiek osaczony natłokiem informacji pozbawiony własnej osobowości na korzyść ?masowego obrazka? z globalnej wioski, jaką zdaniem niektórych badaczy stał się nasz świat, rzeczywiście możemy dotrzeć do odbiorcy dziełem muzycznym, ograniczając swoje działanie do samej muzyki, czyli ?upowszechniając muzykę? ?
Wydaje mi się, że współczesny nam czas praktycznie wyklucza efektywne propagowanie danej dyscypliny sztuki bez uwzględnienia całego kontekstu społeczno ? kulturowego, sztuce tej towarzyszącego. Przykładowo: nie wystarczy już to, że IX Symfonia Ludwika van Beethovena jest arcydziełem; fakt genialności tej muzyki nie wystarczy, by słuchacze padli na kolana. Zależy jacy słuchacze, gdzie słuchają, kto im to przekazuje, w jakich okolicznościach, co słyszeli przedtem, co wiedzą do tej pory o klasykach wiedeńskich i czy kiedykolwiek mieli kontakt z utworem chóralno ? symfonicznicznym etc... Pytania tego typu można mnożyć. ?

Jak dotrzeć do społeczeństwa? Uważam, iż trzeba zacząć od ludzi młodych to oni stanowią trzon całego społeczeństwa, to oni będą za kilka lat dorośli, będą mieli ogromny wpływ na różne dziedziny życia. Problemem dzisiejszej młodzieży to przede wszystkim wstyd. W mojej miejscowości ludzie widząc instrument dęty śmieją się, jest to dla nich coś dziwnego, nie potrafią sobie uzmysłowić, że ktoś gra na czymś takim.

Ocena

432

Beata Radwańska, 12 Lipiec 09, komentarze (23)

Muzyka, jako inspiracja z pespektywy różnych dyscyplin naukowych.

Czym jest muzyka? Czy muzyka coś wyraża? Czy pomaga, czy szkodzi? Jakie ma związki z innymi dyscyplinami nauki? Jak wykorzystać muzykę w pedagogice? Te i wiele innych pytań nasuwają się podczas refleksji o muzyce.

Ocena

1789

Dorotka :), 25 Sierpień 09, komentarze (18)

Śmierć nieśmiałości! Pokaż dziecku jak samodzielnie pokierować życiem.


Teatr oferuje nam wiele możliwości, w które możemy śmiało

zaangażować dzieci nieśmiałe, aby pomóc im przezwyciężyć nieśmiałość. U dziecka

trzyletniego z powodzeniem można zauważyć wiele cech świadczących o jego nieśmiałości.

Postanowiłam opisać ten istotny dla mnie temat, ponieważ, wiem, że nieśmiałości można się

?oduczyć?. Nieśmiałość utrudnia ludziom życie, przez nią mają zaniżoną samoocenę, nie

mogą się w pełni realizować, ani zaprezentować w pełni swoich umiejętności, dlatego tak

ważne jest przezwyciężanie nieśmiałości już od najmłodszych lat. Pomóc mogą rodzice, ale

również nauczyciele, którzy mają ogromne pole manewru i jednocześnie dysponują szerokim wachlarzem propozycji, metod i form.

Ocena

245

Beata Radwańska, 12 Lipiec 09, komentarze (17)

Edukacja pedagogiczna rodziców. / Pedagogizacja rodziców.

W projekcie MEN o reformie polskiej edukacji (1998) podkreśla się ważną i wiodącą rolę rodziny w wychowaniu młodych pokoleń. Jest to wyzwanie i zadanie aż nadto przeceniające możliwości rodziny współczesnej w jej realnym funkcjonowaniu. Pedagog może jedynie zadbać o to, co można zaproponować aktualnym i potencjalnym rodzicom, aby ich oddziaływania wzajemne i międzypokoleniowe były nasycone coraz większą dawką refleksji .

Ocena

18

Iwona Sakowicz, 23 Lipiec 09, komentarze (13)

PORADNIK PEDAGOGA SZKOLNEGO

Z pomysłem napisania poradnika nosiłam się od jakiegoś czasu. Pamiętam, jak wiele problemów musiałam rozwiązać, podejmując pracę w całkiem nowym dla mnie środowisku. . Być może poruszane przeze mnie sprawy mogą się wydać niektórym oczywiste ale wierzcie mi, że początkujący pedagodzy nie zawsze w czasie studiów otrzymali wskazówki dotyczące organizacji pracy pedagoga czy problemów etyki zawodu.
Podejrzewam, że niektóre moje poglądy mogą być kontrowersyjne, liczę jednak na zrozumienie cztelników i wzięcie pod uwagę tego, że w wychowaniu zwykle nie ma jednego, najlepszego rozwiązania i do podobnych efektów można dojść różnymi drogami.
Proszę także o uwzględnienie faktu, że pracuję w szkole ponadgimnazjalnej i nie zawsze proponowane przeze mnie rozwiązania będą do przyjęcia w innych szkołach.
Dużą rolę mobilizującą mnie do napisania tego poradnika odegrało forum dyskusyjne pedagogów, którego uczestnicy komentowali omawiane przeze mnie problemy. Do publikacji niniejszego materiału w formie artykułu zmobilizowali mnie "Reszta" i "Kazimierz", którym dziękuję.

Ocena

43

Kazimierz , 07 Lipiec 09, komentarze (10)

Wartości w wychowaniu

WARTOŚCI W WYCHOWANIU






Pokojowa rewolucja roku 1989 dała każdemu człowiekowi w Polsce prawo wyboru własnego stylu życia, swobodnego artykułowania przekonań i możliwość kształtowania w sposób nieskrępowany własnego losu. Możliwości te są powszechnie chronione przez system prawa. Istnieje wolny rynek - nie tylko w sferze ekonomii ale także w sferze idei i upodobań estetycznych. Urzeczywistniły się wartości liberalnego porządku aksjologicznego : wolność i tolerancja.

Ocena

14

Agnieszka Filipiak , Jacek Pietrzyk , 23 Sierpień 09, komentarze (2)

Autorytet nauczyciela a wychowanie w szkole

"Kto chce przewodzić ludziom nie powinien gnać ich przed sobą, lecz sprawić by podążali za nim"
Charles Louis Montesquieu


Czy współczesny nauczyciel jest autorytetem, za którego śladem idą tłumy? O autorytecie nauczyciela w ujęciu historycznym i teraźniejszym kilka słów w poniższym artykule.

Ocena

31

Justyna Fiedorczuk, 10 Lipiec 09, komentarze (2)

O wartościach w procesie edukacyjnym

Zajęcia wychowawcze z uczniami skłaniają do refleksji i zmuszają do stawiania pytań. Co zaproponować młodzieży na takich zajęciach? O czym chcą rozmawiać? Większość nauczycieli na pierwszym miejscu stawia profilaktykę i mówienie o zgubnych skutkach alkoholizmu i narkomanii, krzywdzącej sile agresji czy też właściwej komunikacji.
W roku szkolnym 2007/2008 przeprowadziłam badania wśród 6 klas jednego z białostockich gimnazjów. Uczniowie w kwestionariuszu ankiety mieli odpowiedzieć na pytania dotyczące tematyki poruszanej podczas godzin z wychowawcą oraz zagadnień, które chcieliby na takich lekcjach poruszać. Zaskakujący ? być może ? jest fakt, iż czołowe miejsca w kategorii ?temat szczególnie oczekiwany? zajmują: rodzina (76%), miłość (51%) oraz przyjaźń i tolerancja (po 49%). Uczniowie chcą rozmawiać o wartościach. Czy jesteśmy na to przygotowani? Już na wstępie pragnę podkreślić, iż zagadnienie wartości nie ogranicza się do godzin wychowawczych.

Strona 1 z 6

1 2 3 4 5 6 Następna >>
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/
03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/
03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość
03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość
03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej