Konspekt zajęć z JĘZYKA POLSKIEGO dla klasy VI szkoły podstawowej: Człowiek w świecie wartości: spotkanie z miłością. Cz. Miłosz ?Miłość? i ks. Twardowski ?Co to znaczy kochać?
Temat: Człowiek w świecie wartości: spotkanie z miłością.
Cz. Miłosz „Miłość” i ks. Twardowski „Co to znaczy kochać”
Cele zajęć:
Cele poznawcze:
Po realizacji zajęć uczeń zna i rozumie:
- Czym jest miłość,
- Kim jest adresat utworu poetyckiego,
- Jakie znaczenie mają wartości w życiu człowieka.
Cele kształcące:
Po realizacji zajęć uczeń posiada umiejętności:
- Mówienia o zagadnieniach egzystencjalnych,
- Opisywania postawy buntu wobec świata,
- Posługiwania się językiem jako narzędziem umożliwiającym przekazanie światu indywidualnych poglądów i przekonań,
- Aktywnego odbioru tekstu, który staje się pretekstem do dyskusji,
- Formułowania swoich myśli i wyrażania ich w sposób społecznie akceptowany,
- Zredagowania samodzielnej notatki z lekcji.
Cele wychowawcze:
Po realizacji zajęć uczeń wykazuje gotowość do:
- Wglądu w swoje życie
- Refleksji nad zjawiskiem miłości
- Poszukiwania społecznie akceptowanych sposobów wyrażania własnego „ja”.
Czas zajęć: 45 minut
Formy:
- Praca indywidualna
- Praca w parach
- Praca zespołowa
Metody:
- Burza mózgów
- Mini wykład
- Metoda ćwiczeń praktycznych
Środki dydaktyczne:
- Schemat „domku”
- Cegiełki z wartościami
- Schemat mapy mentalnej
- Tekst utworu Cz. Miłosza
- Instrukcja potrzebna do interpretacji
- Tekst „Co to znaczy kochać?” J. Twardowskiego
- Zdjęcia Czesława Miłosza
- Medale – odznaki za najbardziej efektywną pracę
- Muszelki
Przebieg zajęć:
Wprowadzenie
- Powitanie uczniów, przedstawienie się. Zapoznanie z celami lekcji i jej ogólnym tematem (Człowiek w świecie wartości.)
- Jakie znacie wartości?
Odniesienie do wcześniej omawianych treści: wartości w jej różnych znaczeniach. Zadaniem uczniów jest podanie nazw kilku wartości duchowych, które znają/wydają im się szczególnie ważne.
- Uczniowie otrzymują kartki z szablonem domu i cegiełki, na których umieszczono nazwy wartości. Zadaniem każdej osoby jest „zbudowanie domku = życia” z „cegiełek „wartości”.
- Każdy buduje swój domek – ćwiczenie jest okazją do zastanowienia się na indywidualnym systemem wartości.
- Wśród nazw wartości znajduje się także „miłość”, która stanowi jednocześnie tytuł wiersza Czesława Miłosza. Jeśli taka cegiełka zostanie wybrana przez uczniów – pytam o sposób rozumienia miłości (zapisują na kartce swoje pierwsze skojarzenie z tą wartością – prawo pierwszych skojarzeń). Zachęcam do lektury wiersza Miłosza, jako próby definiowania tej wartości przez autora.
Jeśli taki wybór nie padnie, to utwór Miłosza stanowi dopełnienie „domków”
zbudowanych przez młodzież. Jest to wtedy prezentacja wartości, która ma szansę dopiero „zakwitnąć” w życiu młodych ludzi. /5 min/
Rozwinięcie
- Uczniowie zapoznają się z treścią wiersza Cz. Miłosza „Wiara” w trakcie mojej głośnej lektury, jak też ochotnik czyta utwór grupie. Poznają również krótko postać autora. /5 min/
- Interpretacja utworu:
- Jak podmiot liryczny odnosi się do takich postaw człowieka jak: egoizm, miłość bliźniego, solidarność czy pokora?
- Kto jest odbiorcą wiersza? Zadaniem uczniów jest próba odpowiedzi, do kogo adresowany jest utwór poetycki.
- Język utworu: Zadaniem uczniów jest odpowiedzenie na pytanie dotyczące języka utworu i ewentualnych środków artystycznych. /10 min/
- Co to znaczy kochać? Jak się objawia to, że kogoś kochamy? Co dla niego robimy? Jakie postawy wiążą się z kochaniem drugiego człowieka? (burza mózgów) /4 min/
Konfrontacja odpowiedzi uczniów z tekstem Jana Twardowskiego. (głośna lektura) Uczniowie są proszeni o zamknięcie oczu i wyobrażenie sobie pewnej sytuacji, uruchomienie swojej wyobraźni podczas mojej głośnej lektury.
- Czy widzieliście osobę troszczącą się o kogoś? Np. mamę, która smaruje wam bułki? Dba, abyście zawsze byli ciepło ubrani?
- Kochać to nie tylko otrzymywać np. troskę, ale i przyjmować wszystko to, co trudne. Tylko miłość do życia pozwala nam przetrwać trudne chwile, przetrzymać ból. Pociechą jest to, że Bóg widzi nawet to, co pozornie niedostrzegalne – drobną mrówkę na małym kamieniu w czarną noc.
- „Kochać to nie tylko dawać, ale i przyjmować”. Jak się czujecie, kiedy coś dajecie? A jak się czujecie, kiedy coś dostajecie? Co jest trudniejsze? /10 min/
Podsumowanie
- Zadaniem uczniów jest zebranie wszystkich informacji o miłości i stworzenie mapy mentalnej dotyczącej tej wartości. /5 min/
- Uczę uczniów zabawy „podaj dalej”. Każdy otrzymuje ode mnie drobny przedmiot: muszelkę. W ten sposób zaczynamy zabawę, czyli łańcuszek dobrych uczuć. Zadaniem uczniów jest obdarowanie tą muszelką osoby, którą kochają, a której nie zawsze potrafią to powiedzieć – w ten sposób „podadzą dalej” coś ważnego i uzmysłowią sobie, na czym polega postawa miłości oraz obdarowywanie. Jest to forma przeniesienia do świata rzeczywistego treści moralnych, z którymi mieli okazje zapoznać się na lekcji /łączenie teorii z praktyką – zachęcanie do aktywnej, moralnej postawy i internalizacji poszczególnych wartości/ /3 min/
- Podziękowanie uczniom za udział w lekcji i wspólną pracę.
Pliki do pobrania
1. Konspekt
13
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14