konspekt cykl życia produktu
Konspekt wraz z prezentacją multimedialną na temat "Cykl życia produktu"
Konspekt lekcji marketingu
Zawód: Technik ekonomista
Zagadnienie:
Strategia produktu w marketingu
Temat: Cykl życia
produktu
Czas trwania: 2
godziny lekcyjne
Pojęcia znane uczniom:
- pojęcie produktu w ujęciu marketingowym
- klasyfikacja produktów
- elementy wyposażenia produktu
- pojęcie marketingu-mix
Ogólne cele lekcji:
- wprowadzenie nowych pojęć ekonomicznych
- poszerzenie zasobu słownictwa ekonomicznego
- kształcenie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia
zależności, wnioskowania
Szczegółowe cele lekcji:
- uczeń zna pojęcie i strukturę cyklu życia produktu
- potrafi scharakteryzować poszczególne fazy cyklu życia
produktu - wie, jakie działania są podejmowane przez przedsiębiorstwo w
poszczególnych fazach - umie przedstawić w sposób graficzny przebieg sprzedaży w
poszczególnych fazach - dostrzega konieczność łącznego prowadzenia działań
marketingowych w zakresie produktu, ceny, dystrybucji i promocji
Metody nauczania:
- wykład
- pogadanka
- pokaz
Środki dydaktyczne:
- podręcznik
- prezentacja multimedialna
- schematy cyklu życia produktu
Plan lekcji:
- czynności organizacyjne
- podanie tematu lekcji i przedstawienie celów
- krótkie sprawdzenie wiadomości z poprzednich lekcji
- przedstawienie nowego materiału
- podsumowanie
- ocena uczniów
- zadanie pracy domowej
- zakończenie lekcji
Przebieg lekcji:
- Czynności organizacyjne
- Przypomnienie pojęć znanych uczniom: produkt, klasyfikacja
produktów, elementy wyposażenia produktu, marketing-mix - Objaśnienie pojęcia: cykl życia produktu – jest to okres, w
którym produkt pozostaje na rynku - Jakie fazy występują w cyklu życia produktu?
- Wprowadzenie
- Wzrost
- Nasycenie/dojrzałość
- Spadek
5. Pogadanka na temat kształtowania się poziomu sprzedaży
produktu w
poszczególnych fazach jego cyklu życia:
WPROWADZENIE –
sprzedaż rośnie bardzo powoli, produkt nie jest znany klientom. Należy
poinformować potencjalnych nabywców o pojawieniu się na rynku nowego produktu.
Robi się to stosując reklamę, promocję.
Sposoby ustalania ceny produktu w fazie wprowadzenia:
a) strategia penetracji rynku – cena produktu ustalona na
niskim poziomie. Zysk jednostkowy niewielki. Przedsiębiorstwo liczy na szybki
wzrost sprzedaży i duży zysk globalny.
b) strategia „zbierania śmietanki” – cena ustalona na poziomie
wysokim, duży zysk jednostkowy, działa „efekt snoba”
WZROST - w tej fazie następuje bardzo szybki wzrost
sprzedaży. Przedsiębiorstwo podejmuje decyzję o obniżeniu ceny, usprawnia siec
dystrybucji.
NASYCENIE – sprzedaż
utrzymuje się mniej więcej na tym samym poziomie, ulega niewielkim wahaniom –
na granicy z fazą wzrostu zauważyć można jeszcze niewielki wzrost sprzedaży, na
granicy z fazą spadku – sprzedaż zaczyna powoli spadać. Przedsiębiorstwo chcąc
utrzymać fazę nasycenia podejmuje działania z zakresu reklamy, promocji,
modyfikuje produkt, zmienia opakowanie, poszukuje nowych rynków zbytu.
SPADEK – działania
podejmowane przez przedsiębiorstwo przestają przynosić efekty. Sprzedaż zaczyna
szybko spadać. Przedsiębiorstwo obniża cenę chcąc wyzbyć się posiadanych
zapasów cena może być ustalona na
poziomie kosztów wytworzenia lub nawet poniżej nich. Produkt zostaje wycofany z
rynku.
6. W trakcie omawiania poszczególnych faz – graficzna
interpretacja kształtowania się poziomu sprzedaży.
Wprowadzenie
określeń:
Trudne dziecko (niewiadoma)
Gwiazda
Dojna krowa
Zbity pies (kula u nogi)
7. Praca domowa
Jak kształtuje się sprzedaż
w poszczególnych fazach cyklu życia produktu i jakie działania są podejmowane przez
przedsiębiorstwo w tych fazach ?
SPRZEDAŻ :
Wprowadzenie:………………………...
Wzrost:…………………………………
Nasycenie:……………………………...
Spadek:…………………………………
DZIAŁANIA PODEJMOWANE PRZEZ PRZEDSIĘBIORSTWO:
Wprowadzenie:………………………...
Wzrost:…………………………………
Nasycenie:……………………………...
Spadek:…………………………………
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14