Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Konektywizm - Podstawy

Olga Franiak, 24 Listopad 10 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Driscoll (2000) definiuje uczenie się jako “nieustanną zmianę w ludzkim działaniu albo potencjał działania… [który] musi być wynikiem doświadczenia uczącego się oraz interakcją ze światem” (s.11). Ta definicja obejmuje wiele z atrybutów powszechnie kojarzonych z behawioryzmem, kognitywizmem i konstruktywizmem – mianowicie, uczenie się jako trwający stan zmiany (emocjonalnej, mentalnej, psychologicznej (np. umiejętności)) dający rezultat w postaci doświadczeń oraz interakcji z zawartością i innymi ludźmi.

Driscoll (2000, s.14-17) bada niektóre złożoności w definiowaniu uczenia się. Debata koncentruje się na:

  • Obowiązujących źródłach wiedzy – Czy zdobywamy wiedzę poprzez doświadczenie? Czy jest wrodzona? Czy nabywamy ją poprzez myślenie i rozumowanie?
  • Zawartości wiedzy – Czy wiedza jest w rzeczywistości do poznania? Czy jest bezpośrednio do poznania poprzez ludzkie doświadczanie?
  • Ostateczne rozważanie skupia się na trzech epistemologicznych tradycjach w stosunku do uczenia się: obiektywizmie, pragmatyzmie i interpretywizmie
    • Obiektywizm (podobny do behawioryzmu) głosi, że rzeczywistość jest zewnętrzna i jest obiektywna, a wiedza jest zdobywana poprzez doświadczenia.
    • Pragmatyzm (podobny do kognitywizmu) głosi, że rzeczywistość jest interpretowalna, a wiedza jest wynikiem doświadczenia oraz myślenia.
    • Interpretywizm (podobny do konstruktywizmu) głosi, że rzeczywistość jest wewnętrzna, a wiedza jest konstruowana.

Wszystkie te teorie uczenia się podtrzymują pogląd, że wiedza jest celem (lub stanem), który jest osiągalny (jeśli nie wrodzony) albo poprzez rozumowanie albo poprzez doświadczenia. Behawioryzm, kognitywizm i konstruktywizm (zbudowany na tradycjach epistemologicznych) próbują wyjaśnić jak to się dzieje, że osoba się uczy.

Behawioryzm głosi, że uczenie się jest w dużym stopniu niepoznawalne, to znaczy, że prawdopodobnie nie możemy zrozumieć, co dzieje się wewnątrz osoby (teoria “czarnej skrzynki”). Gredler (2001) wyraża behawioryzm jako będący złożonym z kilku teorii czyniących trzy założenia na temat uczenia się:

  1. Widoczne zachowanie jest ważniejsze niż rozumienie wewnętrznych aktywności
  2. Zachowanie powinno być skoncentrowane na prostych elementach: konkretnych bodźcach i reakcjach
  3. W uczeniu się chodzi o zmianę zachowania

Kognitywizm często przyjmuje model przetwarzania komputerowej informacji. Uczenie się jest postrzegane jako proces wkładów, zarządzanych w pamięci krótkotrwałej i kodowanych dla długotrwałej zapamiętywalności. Cindy Buell podaje szczegóły tego procesu: “W teoriach poznania wiedza jest postrzegana jako symboliczne konstrukty myślowe w umyśle uczącego się, a proces uczenia się jest środkiem, dzięki któremu te symboliczne reprezentacje są angażowane w pamięci.”

Konstruktywizm sugeruje, że uczący się tworzą wiedzę podczas gdy próbują zrozumieć swoje doświadczenia (Driscoll, 2000, s.376). Behawioryzm i kognitywizm postrzegają wiedzę jako zewnętrzną wobec uczącego się, a proces uczenia się jako akt internalizowania wiedzy. Konstruktywizm zakłada, że uczący się nie są pustymi naczyniami, które napełnią się wiedzą. Zamiast tego, uczący się aktywnie starają się stworzyć znaczenie. Uczący się często wybierają i realizują swój własny sposób uczenia się. Zasady konstruktywistyczne potwierdzają, że rzeczywiste uczenie się jest pełne zamieszania i złożone. Klasy, które naśladują brak wyrazistości tego uczenia się będą bardziej efektywne w przygotowaniu uczących się do uczenia się przez całe życie.


Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej