Jak się uczyć, żeby się nauczyć?
Jak się uczyć, żeby się nauczyć? To pytanie zadaje sobie wiele osób. Obecnie świat jest wręcz zalewany przez ocean informacji. Zygmunt Bauman taki stan nazwał płynną nowoczesnością, ponieważ jak wszystkie płyny, nie potrafi zbyt długo trwać nieruchomo i zachowywać jednego kształtu[1]. Aby się przystosować, należy być stale przygotowanym na zmiany, ustawicznie się kształcić. Dlatego też jedną z kluczowych kompetencji jest umiejętność uczenia się.
Od czego zacząć?
Warto też zastanowić się, czy w realizacji twojego planu, jakim jest w tym przypadku uczenie się, coś ci nie przeszkadza – znaleźć tak zwanych złodziei czasu. Może co chwilę zaglądasz na Facebooka? Oglądasz telewizję? Rozmawiasz długo przez telefon? Czasem nawet nie zdajemy sobie sprawy ile czasu tracimy na błahe czynności.
Czas na relaks
Robienie przerw podczas nauki niesie za sobą następujące korzyści:
- Będziesz bardziej wypoczęty, co wpłynie na lepsze zrozumienie materiału.
- Lepiej zapamiętasz materiał – w trakcie przerwy twój mózg "porządkuje" zapamiętane informacje.
Mnemotechniki, czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie
- Synestezja – czyli połączenie zmysłów. Im więcej zmysłów jest zaangażowanych w naukę, tym łatwiej i trwalej zapamiętasz materiał.
- Ruch – "ożywiaj" swoje obrazy. Gazeta może na przykład zamienić się w papierowy samolot latający po sklepie.
- Amor, czyli erotyka – wątki miłosne zazwyczaj są bardzo dobrze zapamiętywane.
- Humor – dzięki wykorzystaniu humoru, nauka stanie się zabawna. Tworząc absurdalne i śmieszne obrazy, łatwiej je zapamiętujesz.
- Przesada – możesz wyobrażony przez ciebie obraz powiększyć do ogromnych rozmiarów, pomniejszyć, zmienić kształt i tak dalej.
- Niecodzienność – im skojarzenia są bardziej niecodzienne, tym lepiej. Umysł nie zapamiętuje nudnych informacji.
- "Ja" w obrazach mentalnych – włączaj siebie w skojarzenia, ponieważ wywołuje to emocje.
Na tej podstawie powstało wiele technik pamięciowych. Przykładowe mnemotechniki to: łańcuchowa metoda skojarzeń, zakładki "obrazkowe", rzymski pokój, rymowanki liczbowe, metoda słów zastępczych. Szczegółowy opis tych metod można znaleźć we wspomnianej książce Tony’ego Buzana.
Mapy myśli - coś więcej niż tylko forma notowania
Tony Buzan proponuje następujące zasady tworzenia mapy myśli[6]:
- W centrum umieszczamy kolorowy rysunek.
- Rysunki powinny znajdować się na całej przestrzeni mapy.
- Zagadnienia w postaci gałęzi wybiegają promieniście z centralnego rysunku.
- Piszemy drukowanymi literami.
- Słowa powinny biec wzdłuż linii.
- Na każdej linii piszemy tylko jedno słowo.
- Używamy kolorów.
Zaletą tej metody jest oszczędność czasu. Nie tracisz go na pisanie całych zdań, tylko zapisujesz najważniejsze hasła, słowa-klucze. Dzięki temu koncentrujesz się na najważniejszych informacjach, co przekłada się na lepsze zrozumienie i zapamiętanie tematu.
Perpetuum mobile, czy efektywna nauka?
Pomocne podczas powtórek są mapy myśli. Tworząc mapę, wyszukujesz najważniejsze informacje, segregujesz je, co ułatwia ci zapamiętanie materiału. Podczas powtórki wystarczy ją tylko przejrzeć, co nie powinno zająć ci dużo czasu.
Co robić, aby nauka była efektywna?
- Przed przystąpieniem do nauki należy określić zakres materiału oraz datę realizacji.
- Wskazane jest robienie przerw.
- W zapamiętywaniu przydatne są mnemotechniki, które opierają się na łączeniu nowych informacji z już znanymi oraz wykorzystywaniu wyobraźni.
- Za pomocą mapy myśli posegregujesz najważniejsze informacje i szybko je powtórzysz.
Uczenie się nie zawsze odbierane jest jako coś przyjemnego. Jednak jeśli podczas nauki uruchomimy swoją wyobraźnię, zaangażujemy jak najwięcej zmysłów, nauka może stać się świetną zabawą, sprawiać wiele radości i być efektywniejsza!
Przypisy
[1] Z. Bauman, 44 listy ze świata płynnej nowoczesności, Wydawnictwo Literackie, 2011, s.5.
[2] T. Buzan, Rusz głową, Wydawnictwo Aha!, 2008, s. 126.
[3] Tamże, s. 66.
[4] T. Buzan, Pamięć na zawołanie. Metody i techniki pamięciowe, Wydawnictwo Aha!, 2007, s. 53.
[5] Tamże, s. 11.
[6] T. Buzan, Rusz..., dz. cyt., s. 102.
[7] T. Buzan, Pamięć..., dz.cyt., s. 92.
[8] Tamże, s. 93.
Bibliografia
* * *
O autorce: | ||
Julia Jajkiewicz |
||
Artykuł ukazał się również na łamach serwisu wolnej publicystyki edukacyjnej Nowy Model Szkoły oraz na blogu autorki http://juliajajkiewicz.blogspot.com/ |
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14