Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Osoba nieletnia w polskich regulacjach prawnych. Możliwości prawne postępowania wobec osoby nieletniej, która dopuściła się czynu karalnego.

Justyna Agnieszka Wrzochul-Stawinoga, 17 Lipiec 13 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Popełnianie czynów zabronionych przez osoby młode ma szerokie podłoże i jest wynikiem zarówno wychowawczych błędów rodzicielskich jak i psychospołecznych uwarunkowań, które w sposób bezpośredni kształtują postawy młodego pokolenia wobec świata: cudzej własności, pracy i pieniądza. Współcześnie jesteśmy świadkami nasilania się patologicznych przejawów życia społecznego w wykonaniu osób, które są uczniami szkół już nie tylko ponadgimnazjanych, ale i gimnazjalnych i podstawowych, co dowodzi stałej tendencji obniżania się granicy wieku osób młodych, które trudnią się kradzieżą czy prostytucją, traktując tę formę patologii jako sposób na życie.

W tych trudnych czasach pojawia się problem egzekwowania kary wobec młodzieży, która nie ukończyła 18 lat a jej zachowanie bezpośrednio wskazuje na demoralizację.

Przejście dziecka z wieku dziecięcego do dorosłości gwarantuje mu możliwość posiadania pełni praw. Prawo w Polsce stanowi, że za osobę dorosłą uważać można tego, kto ukończył 18 rok życia. Tradycyjne określenie osoby nieletniej odnosi się do osób, które ze względu na swój wiek nie mogą odpowiadać za popełnienie czynów karalnych tak jak osoby dorosłe. Według prawa karnego dotyczy to osób, które w momencie złamania prawa miały nieukończone 18 lat. Jednocześnie ukończenie 18 lat związane jest z upoważnieniem do zaciągania określonych obowiązków i praw. Co ważne, od tego momentu wygasa również odpowiedzialność rodziców za dziecko. Złożoność dorosłości przede wszystkim staje się problemowa jeśli dotyczy ona osoby nieletniej i takiego zachowania, które sprzeczne jest z prawem. Odpowiednie potraktowanie takiej osoby przede wszystkim odnosi się do przesłanek wychowawczych, ale i prawnych[1].

Popełnienie czynów, które są nieakceptowane społecznie w młodym wieku w dzisiejszych czasach traktowane jest surowej niż działo się to np. w czasach starożytnych, gdzie przed sądem odpowiadali tylko dorośli. W przypadku nieletnich stosowano zazwyczaj chłostę[2].

Zgodnie z Ustawą z dnia 26 października 1982 roku zawartą w Dzienniku Ustaw z 2002 roku nr 11 poz. 109 o postępowaniu w sprawach nieletnich, za nieletnią w świetle ustawy uważa się osobę, która:
 
  • Nie ukończyła 18 lat i przejawia objawy demoralizacji społecznej, 
  • Ma ukończone 13 lat, ale nie ma ukończonych 17 lat i dopuściła się czynu karalnego, 
  • Osobę, wobec której zastosowano środki poprawcze i osoba ta nie ukończyła 21 lat[3].


Jak widać ustawa przewiduje trzy sposoby pojmowania osoby nieletniej w zależności od rodzaju przejawianego niedostosowania społecznego. Zgodnie z ustawą za czyn karalny rozumie się czyn zabroniony, przestępstwo, przestępstwo skarbowe lub też wykroczenie okresowe przez Kodeks wykroczeń. Ustawa ta określa wiek nietanich odpowiedzialnych za swoje czyny oraz wyznacza możliwości prawne przewidziane przez ustawodawcę w celu poprawy zachowania nieletniego. Osoba, która popełniła przestępstwo i ukończyła 17 rok życia będzie odpowiadała jak osoba dorosła, podlegając przepisom prawa karnego dla dorosłych[4]. Ponadto, podobnie jak siedemnastolatek będzie traktowana osoba, która ukończyła piętnasty rok życia, jeśli popełniła czyn karalny przewidziany w art. 10 kk oraz „okoliczności sprawy oraz stopień rozwoju sprawcy, jego warunki osobiste, za tym przemawiają, a w szczególności, jeśli poprzednio stosowane środki wychowawcze lub poprawcze były nieskuteczne”[5].

W prawie polskim przede wszystkim dąży się do „przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich oraz stwarzania warunków powrotu do normalnego życia nieletnim, którzy popadli w konflikt z prawem bądź z zasadami współżycia społecznego, oraz w dążeniu do umacniania funkcji opiekuńczo-wychowawczej i poczucia odpowiedzialności rodzin za wychowanie nieletnich na świadomych swych obowiązków członków społeczeństwa”[6]. W tym celu wobec nieletniego przewiduje się takie postępowanie, które będzie wynikało z kierowania się jego dobrem i pozwoli mu na powrót do społeczeństwa.

Podczas postępowania w sprawach nieletnich sąd rodzinny bierze pod uwagę takie elementy jak: zachowanie nieletniego, jego wiek, stan zdrowia, stopień rozwoju psychicznego i fizycznego, cechy charakteru, przyczyny i stopień demoralizacji, charakter środowiska oraz warunki wychwala nieletniego[7]. W obu przypadkach kary wymierzone osobom nieletnim będą miały łagodniejszy wymiar niż w przypadku osób dorosłych. W przypadku piętnastolatka wymierzenie kary może odnosić się do 2/3 górnego zagrożenia przewidzianego w Kodeksie karnym za popełnienie czynu karalnego. Co do osoby, która ukończyła 17 lat, ale nie ukończyła 18 roku życia w przypadku popełnienia przez nią występku sąd rodzinny może zamiast kary przewidzianej dla osoby dorosłej zastosować środki wychowawcze jakie stosuje się wobec nieletnich[8]

Art. 5 i 6 Ustawy określa szczegółowe warunki postępowania wobec nieletniego. Wobec nieletniego mogą zostać zastosowane środki wychowawcze, poprawcze w postaci umieszczenie nieletniego w zakładzie poprawczym. Ustawa przewiduje również orzeczenie kary wobec nieletniego i resocjalizację, jeśli zastosowane wcześniej środki nie przyniosły skutków[9]. W myśl Ustawy sąd może zastosować działania o charakterze resocjalizacyjnym, które mają charakter dyscyplinarno – poprawczy. 

Od stosowania środków karnych i poprawczych odstępuje się całkowicie w przypadku nieletnich poniżej 13 roku życia. W przypadku, gdy nieletni przed ukończeniem 13 roku życia dopuścił się naruszenia norm prawnych, wobec niego stosuje się środki, które pozwalają na zwiększenie opieki i odpowiedzialności rodziców lub też zapewniając mu inny rodzaj opieki, poza rodziną biologiczną. Na skutek takich działań następuje całkowite lub częściowe pozbawienie rodziców praw rodzicielskich[10].

Art. 6 przewiduje, że wobec nieletniego sąd rodzinny może:
 

  1. Udzielić upomnienia;
  2. Zobowiązać nieletniego do określonego postępowania, w postaci naprawionej krzywdy, wykonania określonych prac na rzecz pokrzywdzonego członka społeczności lokalnej, zobowiązać do przeproszenia pokrzywdzonej osoby, podjęcia nauki lub pracy, uczestniczenia w zajęciach o charakterze terapeutycznym lub szkoleniowym, zobowiązać nieletniego do nieprzebywania w określonych miejscach i środowiskach, zaniechania używania alkoholu;
  3. Ustanowić nadzór rodziców lub opiekuna; 
  4. Ustanowić nadzór organizacji młodzieżowej lub innej organizacji społecznej godnej zaufania;
  5. Zastosować nadzór kuratora;
  6. Skierować do ośrodka kuratorskiego oraz instytucji społecznej, która zajmuje się pracą z nieletnim o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym;
  7. Orzec zakaz prowadzenia pojazdów;
  8. Orzec przepadek rzeczy uzyskanych w związku z popełnieniem przestępstwa;
  9. Orzec umieszczenie nielotnego w rodzinie zastępczej, ośrodku szkolno – wychowawczym lub placówce opiekuńczo – wychowawczej;
  10. Umieścić nieletniego w zakładzie poprawczym;
  11. Zastosować inne środki przewidziane w Kodeksie rodzinnym i opiekuńczym[11].

Powyższa Ustawa nie jest jedynym dokumentem, który reguluje warunki postępowania z osobami nieletnimi. Aktem podstawowym, który reguluje ingerencję w sprawowania władzy rodzicielskiej i korygowanie przez instytucje państwowe władzy rodzicielskiej jest Konstytucja[12]. Konstytucja zapewnia rodzicom niezbywalne prawo do kształtowania osobowości swoich dzieci oraz upoważnia podmioty do zabrania rodzicom tego przywileju. Podczas wychowywania dziecka rodzice przede wszystkim zobowiązani są do kierowania się jego dobrem i interesem społecznym. 

Kodeks opiekuńczy i rodzinny podaje, że w interesie całego społeczeństwa leży dbanie o to, aby dziecko w prawidłowy sposób wypełniało swoje role i nie pozostawało w konflikcie ze społeczeństwem naruszając obowiązujące w nim normy i prawa. Brak wywiązania się rodziców z tego przykazu sankcjonuje integracją w ich władzę rodzicielską. Najdotkliwsza sankcją dla rodziców może być pozbawienie ich władz rodzicielskich częściowo lub całkowicie. Ograniczenie władzy rodzicielskiej jest z jedną z możliwości przywrócenia osoby nieletniej na powrót do społeczeństwa[13].

Pomimo wydawałoby się jasnych przesłanek prawnych co tego, w jaki sposób zapewnia się resocjalizację osobom nieletnim, system ten oceniany jest często krytycznie. Przede wszystkim instytucje i placówki biorące udział w procesie resocjalizacji oskarżane są za mało efektywne działania na rzecz poprawy zachowania nieletnich[14] i osoby te często powracają na drogę bezprawia. Podjęcie odpowiednich działań wobec nieletniego, którego egzystencja w rodzinie patologicznej sprowadza go na drogę wykluczania może być obietnicą, że za kilka lat osoba ta ponownie nie stanie przed sądem rodzinnym. Często jest tak, że nieletni przechodzą kolejno przez formy przewidzianych dla nich możliwości resocjalizacyjnych od wychowawczych po te zaostrzone i ostatecznie odpowiadają za popełnione czyny karalne już jako osoby dorosłe. 
 
 
*** 
 
 
[1] W. Łuczak, Prawne możliwości oddziaływań resocjalizacyjnych wobec nieletnich, w: S. Przybylski, red. Przekraczanie kręgu zagubionego człowieka na resocjalizacyjnej niwie, Kraków 2010, s. 43
[2] A. Barczyk, P.P. Barczyk, Wybrane zagadnienia historii resocjalizacji, Kraków 1999,s. 123.
[3] Dz. U. z 2002 r, Ustawa z dnia 26 października 1982 roku O postępowaniu w sprawach nieletnich, nr 11 poz. 109. 
[4] W. Łuczak, op. cit., s. 47.
[5] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553 art. 10 p. 2.
[6] Dz. U. z 2002 r, Ustawa z dnia 26 października 1982 roku O postępowaniu w sprawach nieletnich, nr 11 poz. 109
[7] Ibidem.
[8] W. Łuczak, op. cit., s. 48.
[9] Dz. U. z 2002 r, Ustawa z dnia 26 października 1982 roku O postępowaniu w sprawach nieletnich, nr 11 poz. 109, art. 5 i 6.
[10] W. Łuczak, op. cit., s. 48.
[11] Dz. U. z 2002 r, Ustawa z dnia 26 października 1982 roku O postępowaniu w sprawach nieletnich, nr 11 poz. 109, art. 6, p. 1 – 11.
[12] Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej, Dz. U. z 1997 r. nr 78, poz. 483.
[13] Ustawa z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks karny, Dz. U. z 1997 r. Nr 88, poz. 553.
[14] W. Łuczak, op. cit., s. 41.

 

*** 
 

 O autorze:
"Justyna   

Justyna Agnieszka Wrzochul-Stawinoga

Absolwentka PWSZ w Legnicy oraz Uniwersytetu Zielonogórskiego. Filolog, pedagog, dziennikarz - redaktor. Obszary zainteresowania: pedagogika społeczna, pedagogika resocjalizacyjna, socjologia, media i komunikacja ze szczególnym uwzględnieniem wpływu współczesnych przemian społeczno - gospodarczych na rozwój patologii społecznych oraz mediów na kształtowanie się stylu życia współczesnego społeczeństwa polskiego pod ich wpływem.

 

 

 

Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej