Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


Edukacja pedagogiczna rodziców. / Pedagogizacja rodziców.

Beata Radwańska, 12 Lipiec 09 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

W projekcie MEN o reformie polskiej edukacji (1998) podkreśla się ważną i wiodącą rolę rodziny w wychowaniu młodych pokoleń. Jest to wyzwanie i zadanie aż nadto przeceniające możliwości rodziny współczesnej w jej realnym funkcjonowaniu. Pedagog może jedynie zadbać o to, co można zaproponować aktualnym i potencjalnym rodzicom, aby ich oddziaływania wzajemne i międzypokoleniowe były nasycone coraz większą dawką refleksji .

Dość powszechnie uważa się, że doskonalenie rodziny, jako środowiska wychowawczego powinno skupić się przede wszystkim na czynnikach psychopedagogicznych, tkwiących w każdej rodzinie. Stanowi je układ stosunków pomiędzy członkami rodziny, ich wiedza, poglądy i postawy dotyczące tych stosunków oraz postępowanie osób tworzących grupę rodzinną. Jest to zespół spraw, które w uproszczeniu można określić jako kulturę wychowawczą, szczególnie chodzi o praktykę rodziców. W tym też kontekście powinno się rozpatrywać zagadnienie kultury w badaniach pedagogicznych. Jej aktualny stan i poziom, a także wzorcowy i postulatowy jej kształt trzeba mieć na uwadze przede wszystkim ze względu na rolę tego aspektu kultury (tu: pedagogicznej) w optymalizacji warunków kształcenia, opieki i wychowania dzieci i młodzieży w środowisku rodzinnym[1].


Współczesne czasy charakteryzują się dynamicznymi zmianami społecznymi, politycznymi i gospodarczymi. Rodzina w Polsce, choć ulega pewnym przemianom zarówno w swej organizacji wewnętrznej, jak i w funkcjonowaniu – nie jest jednak w stanie nadążyć za nowymi uwarunkowaniami tkwiącymi w układach makrospołecznych. Stąd też środowisko rodzinne, które jest bytem dość opornym na zmianę swoich wewnętrznych struktur, przejawia pewne symptomy dysfunkcjonalności. Jest ona w pewnym stopniu patologią niektórych sfer życia rodzinnego i wyrażać się może zachwianiem w obszarze funkcji materialnej, opiekuńczej, wychowawczej, emocjonalnej itp. Dysfunkcjonalność ma, jak dowodzi A.M. Tchorzewski „charakter konfliktogenny, czyli prowadzić może do długotrwałych napięć emocjonalnych, a niekiedy zachowań i wzajemnych odniesień sprzecznych z przyjętymi normami obyczajowymi czy zwyczajowymi”. Wśród wielu czynników zagrażających funkcjonowaniu polskich rodzin należy wymieniać: nietrwałość rodziny, pogarszający się standard życia materialnego, bezrobocie jednego bądź dwojga rodziców, rozluźnienie bądź zerwanie więzi uczuciowych w rodzinie, a także niską świadomość pełnionych ról rodzicielskich oraz dezorganizację socjalizacyjną i wychowawczą. Oddziaływania wychowawcze, socjalizacyjne, opiekuńcze w rodzinie realizowane są nie tylko poprzez czynności rodzicielskie niezamierzone, nieświadome i bezrefleksyjne. Rodzice mogą również wypełniać swe zadania z pewną świadomością; celowo i planowo organizować życie rodzinne, by role rodzicielskie spełniać w sposób refleksyjny. Na podstawie prowadzonych już badań należy stwierdzić, że rodzice i potencjalni rodzice w toku swych oddziaływań rodzicielskich posługują się z reguły pierwszą sferą działań, wynikającą najczęściej z intencji, naśladownictwa swojej rodziny pochodzenia. Nie biorą pod uwagę, gdyż często jej nie znają, naukowej wiedzy pedagogicznej, psychologicznej i socjologicznej w oddziaływaniach wychowawczych i innych sytuacjach życia rodzinnego[2].


Świadomość wychowawcza w społeczeństwie polskim jest na niskim bądź bardzo niskim poziomie. Przejawia się to zarówno w sferze intelektualnej (wiedzy pedagogicznej o rozwoju i wychowaniu dziecka), emocjonalnej (stosunku rodziców do dziecka, więzach łączących rodziców i całą wspólnotę rodzinną) oraz w obszarze działań opiekuńczo-wychowawczych podejmowanych przez rodziców w stosunku do swoich dzieci. Wiedza rodziców o wychowaniu dziecka, jego potrzebach rozwojowych, zainteresowaniach i edukacji stanowi istotny składnik świadomości wychowawczej[3].


Praktyka wychowawcza współczesnych rodziców i nierodziców oparta jest przede wszystkim na wiedzy potocznej oraz na określonym zasobie wiedzy ogólnej, należy przeto sądzić, że współcześnie nadal będą istnieć zróżnicowania środowiskowe i indywidualne w tym zakresie. Zróżnicowania te są uwarunkowane specyfiką poszczególnych tzw. Typowych ośrodków społecznych i wychowawczych, w których dorośli wychowali się i gdzie żyją obecnie. Dlatego też, planując badania nad stanem i poziomem kultury wychowawczej współczesnego społeczeństwa, należy je rozpatrywać w płaszczyźnie osadniczej (wieś różnych typów, miasteczko, miasto oraz część miasta), w płaszczyźnie społeczno-zawodowej (rodzina chłopska, rodzina robotnicza, inteligencka, rzemieślnicza itd.), a także badać poszczególne środowiska: środowisko robotnicze różnych zawodów, środowisko pracowników umysłowych różnych zawodów itd. Różnica w poziomie kultury wychowawczej wynikają choćby ze specyfiki kultury poszczególnych grup i środowisk oraz zróżnicowanego poziomu wykształcenia obywateli. Wyróżnione podstawowe elementy kultury wychowawczej społeczeństwa oraz ich główna treść i wzorzec powinny stać się przedmiotem dalszych analiz naukowych. Dokonując analizy aktualnego stanu kultury wychowawczej społeczeństwa, możemy wykryć w niej sprzyjające i niesprzyjające elementy realizacji ogólnospołecznych zadań wychowawczych. Dysponując wzorcem tej kultury, można zaplanować całościowy program kształtowania kultury pedagogicznej w społeczeństwie polskim, uwzględniając warunki aktualne i plany perspektywiczne a także szerszy kontekst kultury europejskiej i światowej oraz poziom rozwoju cywilizacyjnego. Podjęte u nas badania empiryczne m.in. nad jakością i poziomem kultury pedagogicznej rodziców z różnych środowisk społeczno-zawodowych, oraz badania nad formami pracy szkół w zakresie kształcenia kultury pedagogicznej rodziców dały już po części odpowiedź na tak sformułowane problemy. Okazuje się, że poziom kultury pedagogicznej rodziców ma swe bliskie i dalekosiężne skutki społeczno-pedagogiczne, zwłaszcza gdy idzie o sytuację edukacyjną dzieci. Uwidaczniają się one w złych lub dobrych warunkach startu społecznego i oświatowego młodzieży, wyznaczając w pewnym stopniu drogę życiową dziecka, stypulując jego motywację i dążenie do realizacji planów ważnych dla niego i dla społeczeństwa[4].


Z uwagi na prawidłowości każdego procesu wychowawczego oraz każdej planowej działalności w ogóle – można przyjąć, że w przypadku analizy kultury pedagogicznej powinny być brane pod uwagę następujące jej elementy:



  1. Świadomość roli wychowawczej, pełnionej wobec własnych dzieci i w społeczeństwie oraz poczucie odpowiedzialności za losy młodego pokolenia i jego prawidłowy rozwój;

  2. Wzory i wzorce (cele) wychowawcze uznawane i realizowane przez społeczeństwo dorosłych, a także wzorce wychowawcze propagowane;

  3. Znajomość praw i właściwości psychicznych i fizycznego rozwoju dziecka i respektowania ich w działaniu;

  4. Poglądy dorosłych na charakter stosunków wychowawczych (bezpośrednich i pośrednich) miedzy pokoleniami i w ramach każdej generacji oraz w różnorodnych grupach, organizacjach i instytucjach;

  5. Poglądy dorosłej części społeczeństwa na rodzaj i skuteczność środków wychowawczych w rozmaitych grupach społecznych, organizacjach i instytucjach wychowania naturalnego, bezpośredniego i pośredniego;

  6. Działalność dorosłych, zmierzająca do intensyfikacji szans osiągania pomyślności życiowej, oświatowej i zawodowej przez ogół dzieci i młodzieży, wyrażająca się przede wszystkim w ich stosunku do nauki szkolnej dzieci, wyrównywania warunków startu oświatowego i ich dalszego kształcenia;

  7. Stopień i stan refleksji pokolenia dorosłych nad efektami (skutkami i zamierzonymi rezultatami) pełnienia ich roli wychowawczej w społeczeństwie oraz wobec własnych dzieci[5].


Realizatorami kształcenia pedagogicznego rodziców i potencjalnych rodziców powinny być ośrodki wychowania równoległego (domy kultury, mass media, Kościół, czasopisma, książki, kino) a także samorządy terytorialne. Główną jednak rolę w edukacji prorodzinnej musi spełniać szkoła, jako placówka oświatowo-wychowawcza współdziałająca z jednej strony z rodzicami, z drugiej zaś oddziałująca wychowawczo zarówno w procesie lekcyjnym, jak i pozalekcyjnym na dzieci i młodzież[6].


Z treści powyżej wynika, więc że kultura pedagogiczna rodziców w Polsce jest na niskim poziomie a powinno być odwrotnie, jeśli chcemy dobrze wychować dzieci i zadbać o ich potrzeby. Dlatego też duże znaczenie ma edukacja pedagogiczna rodziców, która ma pomóc rozwiać wszelkie wątpliwości wychowawcze rodziców a także przyczynić się do lepszej znajomości własnych dzieci i potrzeb związanych z ich rozwojem.


 




[1] Pod red. M. Chymuk i D. Topy, Edukacja prorodzinna, , s.32 i 33, Kraków 2000.


[2] Pod red. M. Chymuk i D. Topy… , s.59


[3] Pod red. M. Chymuk i D. Topy…, s.60


[4] Pod red. M. Chymuk i D. Topy…, s. 40


[5] S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke…, s. 345 i 346


[6] Pod red. M. Chymuk i D. Topy…, s.62

Aktualna ocena

245

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
foto

kizamaza, 26 Marzec 10 22:45


foto

Beata Wieczorek, 29 Wrzesień 09 18:04

Polecam artykuł odważny temat

foto

Sebestian Rutkowski, 29 Wrzesień 09 17:42

BEZ POMOCY RODZICÓW CIEŻKO JEST PODEJŚĆ DO DZIECKA

foto

, 29 Wrzesień 09 17:18

świetny artykuł Polecam !!!

foto

Michał Ślązak, 06 Wrzesień 09 14:57

Kolejny ciekawy artykuł Pani Beaty, Temat w dzisiejszych czasach ogromnie ważny ,brawo za pomysł

foto

Beata Lubkowska, 06 Wrzesień 09 14:19

Najlepsza publikacja na tej stronie Polecam

foto

Justyna , 04 Wrzesień 09 20:59

Wspaniale!!

foto

Justyna , 04 Wrzesień 09 20:58

Rewelacyjny artykuł!!! Warto go przeczytać!!!!

foto

Karina , 28 Sierpień 09 20:56

foto

Monika Nowotna, 27 Sierpień 09 22:06

Temat ważny z perspektywy nauczania i wychowania. Ciekawy, napawający refleksją artykuł. Godny polecenia.

foto

michal uman, 27 Sierpień 09 21:59

Pani Beata jest moim absolutnym faworytem. Nikt nie pisze tak jak Pani magister Radwanska. Absolutnie polecam... reszta to (pismaki).

foto

michal uman, 27 Sierpień 09 21:59

Pani Beata jest moim absolutnym faworytem. Nikt nie pisze tak jak Pani magister Radwanska. Absolutnie polecam... reszta to (pismaki).

foto

Szymon Pawlaczyk, 27 Sierpień 09 07:50

Kolejny doskonały artykuł pani Beaty. Oczywiście +.

foto

Krzysztof , 15 Sierpień 09 21:47

Bardzo ciekawy artykuł Polecam

foto

Ania , 15 Sierpień 09 17:06

Bardzo ciekawy temat. Pedagogizacj rodziców niewątpliwie ma wpływ nie tylko na obecną, ale i przyszłą edukację dzieci.

foto

Kinga Nowak, 12 Sierpień 09 13:50

Świetny artykuł!Bardzo dobrze napisany i jakże prawdziwy.Pani Beato więcej takich publikacji!

foto

Radek Lubkowski, 22 Lipiec 09 12:19

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej