Czy na lekcji jest miejsce na gry komputerowe?
Konieczna jest zarówno zmiana mentalności, jak i metod pracy z uczniami – zwracają uwagę praktycy, dydaktycy i naukowcy zajmujący się problemami współczesnej edukacji. Motywację uczniów w wieku gimnazjalnym do uczenia się może wzbudzić stworzenie takiego środowiska pracy, które umożliwi w sposób naturalny, zgodny z predyspozycjami, zainteresowanie nauką. Jak wskazują wyniki badań, 84% młodych ludzi gra w gry komputerowe przynajmniej raz na 2 tygodnie. Z kolei 95% nauczycieli nigdy w takie gry nie grało. Współczesne teorie dydaktyczne coraz częściej wymieniają rolę gier dydaktycznych w zwiększeniu motywacji do nauki i zwiększeniu jej skuteczności. Badania edukacyjne prowadzone w różnych ośrodkach na świecie coraz częściej wskazują na wartość gier edukacyjnych w procesie uczenia się.
Konieczna jest zarówno zmiana mentalności, jak i metod pracy z uczniami – zwracają uwagę praktycy, dydaktycy i naukowcy zajmujący się problemami współczesnej edukacji. Motywację uczniów w wieku gimnazjalnym do uczenia się może wzbudzić stworzenie takiego środowiska pracy, które umożliwi w sposób naturalny, zgodny z predyspozycjami, zainteresowanie nauką. Jak wskazują wyniki badań, 84% młodych ludzi gra w gry komputerowe przynajmniej raz na 2 tygodnie. Z kolei 95% nauczycieli nigdy w takie gry nie grało. Współczesne teorie dydaktyczne coraz częściej wymieniają rolę gier dydaktycznych w zwiększeniu motywacji do nauki i zwiększeniu jej skuteczności. Badania edukacyjne prowadzone w różnych ośrodkach na świecie coraz częściej wskazują na wartość gier edukacyjnych w procesie uczenia się.
Amerykańscy badacze z Uniwersytetu Stanowego Arizona na czele z prof. Jamesem Pailem Gee twierdzą, że w świecie szybkich zmian, globalizacji i Internetu, w którym nic nie jest przewidywalne, trzeba posiąść trzy kluczowe umiejętności. Pierwsza, to umiejętność przetwarzania informacji, czyli nauczyciel zmienia się z dostarczyciela informacji w moderatora. Druga to globalna komunikacja, a trzecia to umiejętność zarządzania własnym procesem uczenia się. Wszystkie te kompetencje doskonale mogą rozwijać gry edukacyjne. Zdaniem dr Dominiki Galańczuk – Urbańskiej z Polskiej Akademii Nauk polem zwiększania efektywności edukacji jest łączenie edukacji z rozrywką, czyli edutainment, który obejmuje wszelkiego rodzaju gry edukacyjne, rozwijające myślenie logiczne i strategiczne, umiejętności dedukcyjne, kojarzenie faktów oraz wykorzystywanie ich do rozwiązywania problemów.
Psycholog prof. David Williamson Shaffer z Uniwersytetu Wisconsin Madison przytacza doświadczenia amerykańskich pedagogów: „Jak zauważają nauczyciele (...) ta metoda edukacji, nawet trudnych zagadnień matematycznych, jest lepiej akceptowana przez uczniów niż jakakolwiek inna. Nie mają tu też znaczenia indywidualne zdolności – każdy, lepszy lub gorszy z matematyki, jeśli tylko załapię sens gry, zdobywa wiedzę, której nauczyciel często nie był w stanie skutecznie przekazać w inny sposób. I to jest prawdziwa siła gier edutainment.”
Wyniki badań naukowych nad rolą gier w edukacji coraz częściej potwierdzają hipotezy o pozytywnym wpływie gier na proces uczenia się dzieci i młodzieży. Dr David Miller z Uniwersytetu Dundee (Szkocja), prowadzący badania nad efektywnością procesu nauczania, uważa, że gry edukacyjne prowadzą do „rzeczywistych i namacalnych“ korzyści i przekładają się na pozytywne wyniki nauki.
„Gry komputerowe są częścią naszej kultury i pomimo, że mamy czasem wątpliwości co do niektórych aspektów popularnych gier, wszystkie one mogą sprawić, że uczenie się będzie procesem bardziej angażującym uczniów.“ – zauważa Miller. „Rodzice i nauczyciele zaczynają dostrzegać korzyści, które mogą osiągnąć dzieci. Ta większa motywacja uczniów, kiedy przebywają „w strefie grania“ jest czymś, co powinniśmy wykorzystać z pożytkiem dla edukacji.“
Portal Edugames.pl jest miejscem wykorzystania fascynacji uczniów grami komputerowymi wzbogacając tym samym szkolną dydaktykę. Coraz bardziej staje się powszechny dostęp do tablic interaktywnych, który umożliwia stosowanie gier w zespołowej pracy uczniów. Uczniowie nie ograniczają się do samodzielnej pracy przy komputerze, ale wspólnie rozwiązuje problemy wykorzystując nowoczesne tablice.
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14