Chopin czy Janko Muzykant?
O dobroczynnym wpływie
muzyki na rozwój młodego człowieka powiedziano już wiele. Badania zainicjowane
przez amerykańskich naukowców w latach 70-tych potwierdziły pozytywne działanie
muzyki zarówno na sferę intelektualną jak i emocjonalną dzieci. Obcowanie z
dźwiękami wpływa na rozwój myślenia abstrakcyjnego, zdolności językowych, uczy
wrażliwości, cierpliwości i systematyczności. Dlatego rodzice są wyczuleni na
wszelkie przejawy uzdolnień muzycznych swoich pociech i chętnie inwestują w ich
edukację.
Wiadomym
jest jednak fakt, że nie wszystkie dzieci mają jednakowy dostęp do edukacji
muzycznej. Wiele zależy od statusu ekonomicznego rodziny, dostęp do zajęć
muzycznych ogranicza też często miejsce zamieszkania. W Polsce miejscami pierwszego
kontaktu z muzyką są zazwyczaj ogniska, kółka zainteresowań lub powstające z
inicjatywy nauczycieli, którzy chcą rozpocząć własną działalność Szkoły Muzyczne Casio. Tych
ostatnich jest już w Polsce ponad 30 - większość działa w małych
miejscowościach, dzięki uporowi i zaangażowaniu miejscowych nauczycieli. Prężnie
działają m.in. placówki w Krynicach, Suścu i Tomaszowie Lubelskim, prowadząc
zajęcia w oparciu o nowatorskie metody
zbiorowego nauczania szkół japońskich. Naukę gry na instrumentach łączy
z zabawą, bo jak twierdzą prowadzący, zniechęcić dziecko jest dużo łatwiej niż zmotywować
do dalszej pracy. Podobnie wyglądają spotkania z muzyką prowadzone przez
Arkadiusza Białka w Warce i Jasieńcu. Celem zajęć nie jest kształcenie profesjonalistów
instrumentalistów, ale ogólne uwrażliwienie dziecka na muzykę. W efekcie,
tego typu szkoły i ogniska są najczęściej testem prawdziwych
predyspozycji i dobrym wstępem do rozpoczęcia edukacji w państwowej szkole
muzycznej. Pierwsze występy, których młodzi muzycy doświadczają w ramach
międzyszkolnych przeglądów, oswajają z tremą i publicznością, a zdobyte uznanie
sprawia, że muzyczna rozrywka zmienia się w prawdziwą pasję. Okazją do zapoznania się z efektami pracy
poszczególnych placówek są coroczne Ogólnopolskie
Festiwale Szkół Muzycznych Casio. W tegorocznej, IX już edycji zmierzy się
ponad 70 uczniów – ich wysiłki będzie można podziwiać 19 i 20 czerwca w Starachowicach.
odkrywać swoje muzyczne pasje, nie wystarczy jednak zaangażowanie rodziców i
wychowawców. Dostępność do edukacji muzycznej jest bardzo ważnym aspektem równouprawnienia
wszystkich dzieci, dlatego wsparcia w rozwiązaniu tego problemu powinny udzielić
zarówno władze lokalne, jak i państwowe.
Pliki do pobrania
1. Festiwal Szkół Muzycznych Casio 19.06
0
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14