Imię i nazwisko:
Adres email:

Poleć treść:


5 sposobów budowania własnej wartości – podstawowy warunek rozwijania inteligencji emocjonalnej i radzenia sobie z wyzwaniami

Katarzyna Lotkowska, 02 Marzec 12 Dodaj komentarz Wyślij Drukuj

Pozytywne nastawienie stanowi istotny element w drodze do sukcesu. Dziecko buduje wyobrażenie o sobie na podstawie sukcesów, jakie osiąga. Naszymi myślami kreujemy samych siebie. Poczucie własnej wartości dziecka w znacznej mierze zależy od trzech współdziałających elementów.
 
Należą do nich:
  1. Poczucie dziecka, że jest bezwarunkowo kochane za to, kim jest, a nie za to, co osiągnęło.
  2. Osiągnięcie celu, który dziecko samo sobie wyznaczyło. Poczucie, że robi postępy.
  3. Pozytywne zachęty – szczególnie, gdy do dalszej pracy zachęcają rodzice.


Zdecydowanie zbyt często dzieci spełniają oczekiwania innych osób. Gdy codziennie dziecko odbiera negatywne oczekiwania (w podejściu do dziecka, słowach, atmosferze, przez język ciała), wówczas oczekiwania te wyłącznie ograniczają dziecko. Co czulibyśmy, gdybyśmy codziennie słyszeli: „Nie masz racji”, „źle postępujesz” albo „Nie rób tego!” Na poczucie własnej wartości dziecka składają się wszystkie jego przekonania i opinie na własny temat. Jego obraz siebie warunkuje odnoszenie sukcesów i ponoszenie konsekwencji. Poniższe wskazówki pomogą wypracować w dziecku wiarę we własne siły. Dziecko i jego postępowanie to nie to samo

Krytykujcie postępowanie dziecka, a nie dziecko. Kształtujcie pozytywne podejście. Większość zadań, jakie napotykamy w życiu, można rozpatrywać w kategorii problemów lub możliwości. Nikt nie lubi niepowodzeń, ale sposób, w jaki się do nich podchodzi, ma znaczący wpływ na dziecko. Pozwólcie dziecku samemu sprawdzić, że potrafi rozwiązać rożne zadania. Nie ratujcie dziecka natychmiast z opresji, w jaka wpadło, pod warunkiem że sytuacja nie jest niebezpieczna. Zachęcajmy dziecko do niezależności. Starajcie się nie narzucać dziecku celów do osiągnięcia i nie krytykować, jeżeli nie osiągnie tego, czego od niego oczekujecie. Oczekujcie od dziecka posłuszeństwa, a będzie Was słuchało. Dzieci zwykle robią to, czego się od nich oczekuje. Jeżeli nie spodziewacie się, że dziecko posprząta zabawki – to z pewnością nie posprząta. Przy każdej nadarzającej się okazji chwalmy prawidłowe zachowanie, zamiast krytykować zachowanie niewłaściwe. Przez całe dzieciństwo dziecko powinno słyszeć nieskończenie wiele pochwał – jest to niezmiernie istotne. Jeżeli musicie ukierunkować dziecko, powiedzcie mu, jak ma postępować, zamiast mówić, czego ma nie robić.

Aby dziecko mogło wypracować poczucie swojej wartości, musi znać wartości prawdziwe. Również prawdziwe wartości potrzebne są do osiągnięcia szczęścia. Podstawowe pytanie brzmi: „Jakie wartości?”.

Podczas pracy z dziećmi podstawowa zasada to prostota. Proponujemy więc skupienie się na pięciu podstawowych wartościach:

  1. Odpowiedzialność – za dom i za siebie.
  2. Samokontrola – kontrola zachowania, ilości i jakości spożywanych posiłków, czasu spędzonego na oglądaniu telewizji, kontrola przy pracy.
  3. Szacunek – uprzejmość, troska i umiejętność dzielenia się.
  4. Uczciwość – mówienie prawdy, przestrzeganie zasad (oszukiwanie i kradzież są zabronione).
  5. Odwaga – wybieranie właściwego postępowania, nawet jeżeli jest to trudne.

Oto sposób, by przybliżyć dziecku abstrakcyjne wartości:
  • Czytajcie dzieciom (lub opowiadajcie) historie przedstawiające wartości.
  • Mówcie o wartościach prostym językiem i rozmawiajcie o tym, dlaczego są ważne.
  • Wymyślajcie sentencje podsumowujące Wasze rozważania.
  • Szukajcie przykładów w codziennym życiu.
  • Chwalcie natychmiast.
  • Koncentrujcie się na jednej wartości. Każda wartość powinna stać się „tematem miesiąca”.
  • Chwalcie i nagradzajcie zamiast krytykować.
  • Wyjaśnijcie, dlaczego każda z wartości jest istotna.

Ważne jest, by dzieci postępowały zgodnie z wartościami, a nie zgodnie z Waszymi wymaganiami. Dziecko uczy się w większości od dorosłych. Nie tego, co mówią, ale tego, jak postępują. Rodzice i nauczyciele są najważniejszym wzorcem dla dzieci i rozbieżność między głoszonymi przez nich wartościami a postępowaniem na co dzień może zasiać zamęt w głowie dziecka i spowodować nieprzewidzianą reakcję. Z drugiej strony – nikt nie jest doskonały. Ale przecież zawsze można przeprosić. Gdy dorosły wypowiada słowo „przepraszam”, daje dziecku dobry wzorzec. Jak najczęściej należy mówić o wartości, której uczymy. Mówmy też jednak o przeciwieństwach wartości, aby różnica była widoczna.

A oto zabawy, które ułatwią Państwu wdrażanie w życie powyższych zasad:


Urodzony optymista

Co należy zrobić?
Dobrze jest w pozytywny sposób przekazywać swoje oczekiwania dotyczące zachowania w rodzinie. Zamiast mówić: „Nie trzaskaj drzwiami”, lepiej  powiedzieć: „Proszę, zamykaj drzwi delikatnie”. Zamiast mówić: „Nie waż się  spóźnić do przedszkola!”, można powiedzieć: „Zobaczymy, czy umiesz szybko się ubrać i uczesać. Za pięć minut wychodzimy”. Gdy dziecko popełni błąd, zawsze pytaj: „Czego możemy się nauczyć z tego błędu?”.

Jak to pomaga dziecku w uczeniu?
Osoby z pozytywnym nastawieniem łatwiej nawiązują kontakt z innymi ludźmi. Na swojej drodze życiowej dziecko na pewno będzie napotykać problemy, ale zawsze trzeba pozytywnie do nich podchodzić i szukać sposobów na ich rozwiązanie. Średnio, dziecko słyszy około 50 negatywnych uwag dziennie – „nie rób”, „nie wolno”, „zostaw”, a tylko 5 pozytywnych. Staraj się budować w dziecku
pozytywne nastawienie.

Wskazówka:
Podstawowa zasada: zawsze mów, czego oczekujesz. Małym dzieciom trudniej jest zrozumieć uwagi negatywne.

I jeszcze jedno!
Nie pytaj dziecka: „Co się dzisiaj wydarzyło?”, ale „Co dobrego się dzisiaj wydarzyło?” Wypracuj pozytywne podejście do życia.


Odwaga

Co należy zrobić?
  • Opowiedz dziecku bajkę, która opowiada o odwadze. Jest wiele tradycyjnych bajek, które opowiadają o ważności odwagi, ale należy także podkreślać, że prawdziwa odwaga polega także na umiejętności podejmowania nowych wyzwań i na odmawianiu, jeżeli jesteśmy namawiani do złego lub niewłaściwego czynu.
  • Rozmawiajcie o tym, czym jest odwaga w życiu rodzinnym — na przykład: robienie tego, co jest słuszne (choćby było trudne); odmawianie, gdy ktoś namawia nas do zrobienia rzeczy złej lub niewłaściwej; podejmowanie wyzwań, nawet jeśli łączy się to z opanowaniem tremy lub wstydu; nawiązywanie nowych znajomości; wytrwałość (ponowna próba opanowania jazdy na rowerze nawet po upadku).
  • Chwal każdy akt odwagi dziecka. Podstawowym elementem sprzyjającym osiągnięciu sukcesu jest odwaga polegająca na wytrwałości i postępowaniu według własnych norm moralnych.


I jeszcze jedno!

Pokaż dziecku, że wytrwale dążysz do tego, by postępować w życiu w sposób prawy. Dziecko uczy się wartości w znacznej mierze od rodziców!
Aktualna ocena

0

Oceń
Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
KATEGORIE
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej