Uwaga na dotacyjne pakiety podręczników!
Wybór pakietowej oferty podręczników może poważnie zaszkodzić opinii o dyrektorze szkoły i negatywnie wpłynąć na jego karierę.
W szkołach trwają obecnie intensywne narady nad zakupem podręczników w ramach dotacji MEN. Pewną popularnością cieszą się oferty pakietowe największych wydawnictw. Jednak dyrektorzy, którzy dopuszczą do skorzystania z takich ofert, mogą nie tylko mieć trudności z rozliczeniem dotacji, ale również nieświadomie wystawić swoją reputację na szwank.
/ fot. Shutterstock |
MEN od samego początku jednoznacznie opowiadało się przeciwko pakietom. W liście do szkół z 17 marca czytamy między innymi, że:
Dyrektor szkoły ma prawo decydowania o wyborze podręcznika w sytuacji braku porozumienia w zespole nauczycieli co do wyboru jednego podręcznika lub materiału edukacyjnego. Niezgodna z przepisami prawa będzie zatem sytuacja, w której dyrektor szkoły narzuca nauczycielom swoje propozycje w tym zakresie, mimo iż zespół nauczycieli przedstawił inną propozycję.
Ministerstwo zapowiadało, że dla prawidłowego rozliczenia dotacji faktury będą musiały zawierać wyszczególnione pozycje wraz z konkretnymi cenami każdego podręcznika. Nie można też wykluczyć problemów z rozliczeniem w szkołach, które przedstawią fakturę tylko od jednego wydawcy. Zakup pakietów nie tylko więc nie daje gwarancji prawidłowego rozliczenia, ale wręcz zwiększa ryzyko wystąpienia w tej materii trudności.
Co jednak najistotniejsze, MEN planuje przeprowadzenie jesienią kontroli w szkołach. Jednym z elementów kontroli ma być anonimowa ankieta wśród nauczycieli z pytaniem o to, czy mieli zapewnioną swobodę wyboru podręcznika. Skutki tej ankiety mogą być dla dyrektora szkoły fatalne, nawet jeśli miał on dobre intencje. Zły wynik ankiety ściągnie dodatkową kontrolę kuratorium. Jeżeli ta wykaże uchybienia od procedur wyboru podręczników (o co nietrudno w sytuacji kupna pakietu), efektem może być negatywna ocena realizacji zadań szkoły.
Aby uniknąć zagrożeń, należy się ściśle trzymać przepisów prawa i zaleceń MEN. Zespoły przedmiotowe powinny samodzielnie wybrać podręczniki. Następnie szkoła zamawia te książki pojedynczo od wydawców. Wbrew temu, co próbują lansować przedstawiciele wydawnictw pakietujących, ceny dotacyjne podręczników są takie, że bez problemu można się przy takiej formie zakupów zmieścić w kwocie dotacji. Zbiór faktur od kilku wydawców da też żelazną gwarancję prawidłowego rozliczenia dotacji. Szkoła nie będzie musiała jej zwracać do samorządu.
Swoboda wyboru w obecnej sytuacji jawić się może jako pusty frazes wypowiadany przez polityków. Tak jednak nie jest. Przecież nauczyciel, któremu wybrano podręcznik (a zatem również i program nauczania) wbrew jego woli, może się poczuć zwolniony z odpowiedzialności za osiągnięcia swoich uczniów. Każdy dobry menedżer wie też, że kreatywny i zaangażowany będzie tylko taki pracownik, któremu zapewni się samodzielność i swobodę działania.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14