Kompetencje głosowe trenera webcast
Stając naprzeciw webcastowemu audytorium każdy trener musi posiąść określony zasób wiedzy i umiejętności. Choć częściowo pokrywają się one z kompetencjami „klasycznego” trenera, jest kilka elementów charakterystycznych właśnie dla webinarów.
Dla każdego początkującego trenera webcastu, przemawianie do grupy osób, których się nie widzi i nie słyszy, nie można jasno ocenić ich reakcji wydaje się trudne i nienaturalne. Do tego dochodzą jeszcze dodatkowe obowiązki, jak choćby odpowiednio zsynchronizowana obsługa prezentacji multimedialnej. Doświadczenie jest tutaj bardzo cenną wartością, bowiem wraz z każdym przeprowadzonym webcastem nabywamy nowych umiejętności. Jednak są pewne elementy, których opanowanie wydaje się kluczowe, a jednocześnie oprócz treningu przyda się trochę teorii i – przede wszystkim – świadomość ich występowania.
Z racji tego, że trener w webcaście pracuje głównie głosem, zastanowimy się jakie umiejętności w tej dziedzinie wydają się najistotniejsze. Tym razem w formie swoistego „rachunku sumienia”:
1. Czy podczas Twoich webcastów potrafisz używać głosu tak, aby samym sposobem wypowiedzi zainteresować słuchaczy?
2. Czy potrafisz świadomie unikać przerw w mówieni i tzw. „martwej ciszy”?
3. Czy podczas komunikacji dwukierunkowej potrafisz rozmawiać w taki sposób, aby nie wchodzić innym w słowo?
4. Czy potrafisz w taki sposób pracować ze scenariuszem webinaru, aby samemu tworzyć wypowiedź, a nie czytać z kartki?
5. Czy posługujesz się poprawną polszczyzną?
6. Czy dostosowujesz język i styl do potrzeb grupy docelowej?
7. Czy nie zapełniasz momentów ciszy powtarzając kilkukrotnie tę samą myśl, ale z zastosowaniem innych słów?
Z własnego doświadczenia wiem, że trudno jest uniknąć przerw w mówieniu (pkt.2). O ile podczas normalnych spotkań nie ma to znaczenia, tak w sytuacji, gdy słuchacze nie widzą trenera, jest to niedopuszczalne. Walcząc z tym zjawiskiem niezwykle łatwo doprowadzić do sytuacji, gdy nie chcąc milczeć, powtarzamy kilkukrotnie już wyartykułowaną myśl (pkt.7), co również nie jest dobrym rozwiązaniem. Podobnie jak u radiowców – warsztat sam kształtuje się po pewnym czasie. Poprawna polszczyzna (pkt.5) to wyzwanie samo w sobie i bez uświadomienia sobie błędów bardzo ciężko sobie z tym poradzić. Dlatego konstruktywna krytyka najbliższym może być w tym wypadku wskazana. W żadnym wypadku nie polecam zbyt częstego zerkania w notatki podczas mówienia (pkt.4), bo jeśli są one złożone z pełnego tekstu, a trener zaczyna czytać, to w webcaście jest to bardzo słyszalne. Proponuję przeprowadzić taki eksperyment we własnym gronie – aż trudno uwierzyć jak sztucznie brzmi mówca, który czyta zamiast mówić, gdy dodatkowo go nie widać. Problemy są też czasem z dostosowaniem języka do grupy docelowej (pkt.6), bowiem inaczej mówi się do otwartej grupy mieszanej, a inaczej do zamkniętej grupy specjalistów, nawet jeśli temat jest podobny.
Na rozwinięcie tematu polecam krótki webcast (5 minut) w którym Ken Molay przedstawia najważniejsze umiejętności „głosowe” z punktu widzenia trenera webcastu. Nagranie można zobaczyć tutaj: http://www.brainshark.com/brainshark/vu/view.asp?pi=366251398
Ken Molay jest amerykańskim specjalistą w dziedzinie webcastów. Prowadzi również webinary. Więcej o nim i o jego pracy można dowiedzieć się ze stron:
* Webinar Success: http://www.wsuccess.com/
* Ken Molay na Twitterze: http://twitter.com/klmonline
* Ken Molay na LinkedIn: http://www.linkedin.com/pub/dir/Ken/Molay/
--
Zdjęcie: visual.dichotomy
Podziel sięWarszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14