Imię i nazwisko:
Adres email:

30-lecie powrotu nauczania religii do szkół - wydanie współfinansowane przez Fundację PZU

Redakcja portalu, 02 Luty 21

Spieszymy poinformować, iż dzięki grantowi pozyskanemu od Fundacji PZU, wspólnie z Fundacją Instytut Edukacja Pro Futuro przystępujemy do realizacji projektu, w postaci przygotowania specjalnego wydania czasopisma "Edukacja i Dialog", poświęconego w całości 30-leciu powrotu nauczania religii do szkół. Dzięki wspomnianemu dofinansowaniu wydanie to niedopłatnie trafi do min. 1200 placówek oświatowych w całej Polsce.


Celem projektu jest opracowanie i wydanie specjalnego numeru czasopisma "Edukacja i Dialog" poświęconego 30-leciu powrotu nauczania religii do szkół. Zeszyt będzie się składał z wywiadów przeprowadzonych z autorytetami, podsumowujących minione trzy dekady, artykułów i felietonów tak podsumowujących czas miniony, jak i zawierających rekomendacje na przyszłość. Ostatnim akcentem wydania będą scenariusze wartościowych, maksymalnie aktywizujących uczniów, lekcji religii.

Na rok 2020 przypada 30. rocznica powrotu nauczania religii do szkół. Czas to nieszczególny, gdyż przez media przetacza się właśnie dyskusja o kondycji lekcji religii oraz stopnia przygotowania katechetów. Wystarczy, krótka prasowa kwerenda za ostatnie dwa-trzy lata aby zaobserwować niepokojący trend wśród uczniów, którzy gremialnie rezygnują z uczestnictwa w katechezie. Kilka faktów: (1) powrót katechizacji wg badania CBOS z IX 1990 - 33% badanych przyjmuje z radością, a 28% z zadowoleniem; (2) badanie Pollster dla SE z IV 2019 - na pytanie "Czy religia powinna być nauczana w szkole" aż 50% odpowiada: "nie"; (3) sondaż Millward Brown z IX 2018 aż 61% uczniów między 15-19 rokiem życia jest za usunięciem religii ze szkół. Dyrektorzy szkół alarmują, że niebawem religia ze szkół wyprowadzi się sama. W minionym roku szkolnym w 1747 placówkach, z powodu braku chętnych, lekcji tych nie organizowano. Problem dostrzeżony został nawet przez Instytut Statystyki Kościoła Katolickiego, któy podnosi, iż więcej niż połowa uczniów uważa, że poziom merytoryczny katechezy nie jest zbyt wysoki!


Powyższe zdopingowało nas, aby pośród celów, poza samym wydaniem zeszytu czasopisma, umieścić: (1) odbudowę prestiżu zawodu katechety, jak i samych lekcji religii; (3) wyposażenie katechetów w wartościowe scenariusze pasjonujących lekcji religii; (3) zdiagnozowanie aktualnej kondycji tak samych zajęć religii, jak i prowadzących je katechetów.

Jako że wydanie - zgodnie z harmonogramem projektu - trafi do druku w połowie czerwca, wówczas także uruchomiony zostanie formularz, poprzez który placówki oświatowe będą mogły złaszać zapotrzebowanie na rzeczone wydanie czasopisma.

 
 

Fundacja PZU

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej