Imię i nazwisko:
Adres email:

Wstęp

Jarosław Kordziński, 31 Lipiec 16

Dzień dobry, porozmawiamy dziś o rozmawianiu.
– …
Jak myślicie, co to jest rozmowa?
– …
A gdybyście mieli zdefiniować słowo rozmowa w jednym zdaniu, to jak ono by wyglądało?
– …
Hmmm… nie jesteście zbyt rozmowni.
No nie, przecież słuchamy!

Z uczniami trzeba rozmawiać. Jeśli nie będziemy tego praktykować, uczniowie nie będą ani do nas mówić, ani tym bardziej nas słuchać.
 

Rozmowa polega właśnie na tym, że dwie strony dzielą się między sobą ważnymi dla siebie znaczeniami. Trochę wiedzą, ale przede wszystkim swoim doświadczeniem, emocjami, refleksją, marzeniami… Ale dzielą się tylko wtedy, kiedy ich coś z drugą osobą łączy. Stąd warto zadbać o zbudowanie „szkoły dialogu”. By jednak ją utworzyć, trzeba przede wszystkim zadbać o relacje. Później zastanowić się nad technikami i narzędziami, które te relacje z jednej strony będą wzmacniać, z drugiej zaś pozwolą rozmowę zastosować jako wartościowy pretekst do rozwoju. Powód, dla którego naszym uczniom zechce się chcieć. Odnajdą w sobie powód, dla którego warto nie tylko rozmawiać ze swoimi nauczycielami, ale również wykorzystywać te rozmowy do rozwijania swojej atrakcyjności, zmieniania się w osoby coraz bardziej dorosłe, refleksyjnie odbierające otaczającą ich rzeczywistość i swoje w niej możliwości. By w rezultacie dokonywać w niej optymalnych dla siebie wyborów.

Rozmowa, dialog to rzeczywiście słuchanie, ale też wypowiadanie własnych racji. W procesie komunikowania się mówimy o dwóch głównych rolach – nadawcy i odbiorcy. Nadawca to ten, który wygłasza swoją kwestię, czyli mówiąc inaczej nadaje komunikat, odbiorca zaś to ten, który słucha, czyli odbiera emitowany przekaz. Nadawca – obiorca, nadaje-odbiera… już ten dobór słów wskazuje części z nas sytuację, w jakiej znajdują się odbiorcy. Jest jedno źródło przekazu i jeden ośrodek odbioru i tak jest… w przypadku emisji programów radiowych. W dodatku w sytuacji kiedy nie ma mowy o żadnej interakcji, a praktykowany jest przekaz jedynie jednokierunkowy.

Tymczasem rozmowa, dialog, komunikacja to zjawisko interaktywne, proces mający na celu łączenie na równych prawach obu stron. Szkoła nie może być miejscem czarno-białej komunikacji. Nie może ograniczać się do biblijnej zasady jedynie słusznego odgórnego porządku, który należy bezwzględnie przestrzegać. Szkoła powinna w coraz większym stopniu przekształcać się w miejsce nieustającego dialogu. W ośrodek dyskursu, poznawania i rozważania racji. Miejscem, w którym różne punkty widzenia mogłyby być prezentowane, analizowane i poddawane zbiorowej refleksji. Jeśli odpuścimy sobie rozmowę z drugimi, to nie tylko nie dowiemy się dlaczego zachowują się tak jak się zachowują, ale nie damy im również szansy bliższego poznania poglądów, które sami reprezentujemy. Co więcej, rozmowa z innymi osobami, czego wielu z nas doświadcza często na własnej skórze, pozwala niekiedy lepiej poznać czy bardziej sprecyzować nasze własne przekonania i poglądy.

Naprawdę warto rozmawiać. Dialog jest bowiem to jedną z najbardziej prawdziwych dróg do wolności rozumianej jako prawo i odpowiedzialność, przestrzeganie zasad i osobiste zaangażowanie.



* * *
 
 
 O autorze:
Jarosław Kordziński  

Jarosław Kordziński

Centrum Komunikacji i Mediacji Akademia Dialogu
właściciel / szkoleniowiec / redaktor / autor / ekspert edukacyjny


Trener szkoleniowiec specjalizujący się w kształceniu kompetencji społecznych: komunikacji interpersonalnej, pracy w zespole, rozwijaniu umiejętności przywódczych, wywierania wpływu na innych, autoprezentacja itp.) Mediator sądowy. Autor i realizator szkoleń e-learningowych. Duże doświadczenie w pracy na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli wychowawców. Autor programów szkoleniowych z zakresu zarządzania szkołą, pracy zespołowej, kształcenia i wychowania a także rozwoju zawodowego nauczycieli. Trener w programie TERM-IAE. Superwizor w programach Sierra-PIE oraz TERM-Edukator. Autor licznych projektów oraz szkoleń z zakresu zarządzani placówkami oświatowymi (motywowanie, ocena pracowników, zarządzanie jakością w szkole), metod pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, planowania i realizacji własnego rozwoju. Realizator zajęć z zakresu psychoedukacji w projekcie English Teaching finansowanym ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Ciągła praca dla szkół i nauczycieli w zakresie miedzy innymi przeciwdziałania agresji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, profilaktyki uzależnień, komunikacji interpersonalnej, współpracy z rodzicami itd.

Tekst zamieszczony na blogu autora http://trenerzypower.pl/blog/

Trenerzy Power

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej