Wskaźnik cyfrowy zamiast kredy…
Wkroczyliśmy w XXI wiek, wiek technologii, gdzie każdy nowy sprzęt trąci myszką już w dniu pojawienia się w naszym domu. To zobowiązuje nas również do podnoszenia jakości szkolnictwa. Tradycyjną tablicę zamieniamy na interaktywną, a zamiast kredy, obdarowujemy uczniów elektronicznymi wskaźnikami.
Tablice interaktywne to urządzenia działające podobnie jak dotykowy ekran, na którym możemy wyświetlać dowolną zawartość komputera, pracować jak na zwykłej tablicy a następnie zapisywać i drukować zawartość ekranu. Obsługiwać ją może każdy program uruchomiony na podłączonym do niej komputerze. Można pracować na niej także jak na zwykłej tablicy używając specjalnego elektronicznego mazaka - wskaźnika.
Specjalnie przystosowane do takich tablic pisaki posiadają funkcje komputerowej myszki. Pisak umożliwia nam wprowadzanie zmian w plikach, pozwala przesuwać teksty, rysunki, zapisywać pliki, które tworzymy. Specjalne oprogramowanie zapewnia łatwe łączenie ze sobą różnych kart pracy, oferuje szereg materiałów pomocniczych z przedmiotu, który wykładamy.
Tablice interaktywne są obecne na rynku już dziesięć lat, początkowo robiły furorę w Europie Zachodniej, obecnie przyszła kolej na Polskę, gdzie ich popularność potęguje fakt upowszechniania na rynku projektorów multimedialnych i spadku ich cen. Tablice współpracują z projektorem umożliwiając dotykowe komunikowanie się na odległość.
Nauczyciele, którzy poznali działanie tablic, są nimi zauroczeni, jednak nie brakuje też osób, które podchodzą do tego wynalazku XXI wieku z odrobiną sceptycyzmu. Obawy nauczycieli budzą bezpośrednie czynności związane z obsługą tablicy, które wymagają pewnej sprawności komputerowej. Wspaniałymi pomocnikami okazują się uczniowie, którzy uwielbiają lekcje multimedialne. W ankiecie, którą przeprowadziłam w kwietniu 2010 roku w czwartej klasie szkoły podstawowej, dzieci na pytanie o pomysły na ciekawe i przyjemne lekcje języka polskiego, jednogłośnie odpowiadały, że rozwiązaniem jest praca z tablicą multimedialną, która zapewnia im wiele radości.
Tablice mają doskonałe zastosowanie chyba we wszystkich blokach przedmiotowych. Wykorzystywałam tablicę na lekcjach języka polskiego, jednak sądzę, że maksymalne zastosowanie może mieć w nauczaniu języków obcych i wspólnej symultanicznej pracy grupy. Jest to niesamowita pomoc dla nauczyciela w prowadzeniu i uatrakcyjnieniu zajęć. Pamiętajmy jednak, że tablica jest tylko narzędziem, które ma wspomagać nasze lekcje a jej wykorzystanie oraz wykonywanie ćwiczeń interaktywnych musi być dobrze zaplanowane i umiejętnie wplecione w tok lekcji.
Tablice interaktywne powoli trafiają do naszych szkół, chociaż jeszcze jest to zbyt duży wydatek dla skromnych budżetów wielu naszych placówek.
Ewelina Adamczyk
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14