Transfer wiedzy zawodowej w szkolnictwie a rola nowoczesnych mediów branżowych
Postęp techniczny i technologiczny wciąż przyspiesza. Misja szkół zawodowych, którą jest wyposażenie ucznia w aktualna wiedzę z zakresu wyuczanego zawodu wymusza poszukiwania nowych metod i form pracy z uczniem mogących sprostać tym wymogom. W obecnej sytuacji nie wystarcza już tylko tablica i kreda oraz przedawniony podręcznik by wyposażyć ucznia w wiadomości i umiejętności konieczne do podjęcia pracy zawodowej po ukończeniu szkoły.
Transfer wiedzy
Istnieje wiele definicji transferu technologii. W ujęciu syntetycznym, ale wiernie oddającym istotę problematyki, transfer technologii jest wymianą na określonych warunkach, m.in. wiedzy technologicznej i organizacyjnej, dokonywaną pomiędzy tymi, którzy tę wiedzę mają, a tymi, którzy tej wiedzy potrzebują. W każdym procesie transferu technologii mamy więc do czynienia z dwiema stronami – dawcą technologii i jej nabywcą. W kontekście edukacji zawodowej transfer ten, na szeroką skalę nie jest możliwy do przeprowadzenia bez czynnika pośredniczącego, którym mogą być media. W dobie przyśpieszającego postępu technologicznego tradycyjne nośniki informacji o technikach i technologiach produkcji, takie jak podręczniki stają się bowiem nieadekwatne względem potrzeb.
Niebagatelną rolę w przekazie informacji o nowoczesnych i innowacyjnych metodach wytwarzania produktów, surowcach oraz wyposażeniu technicznym odgrywają media branżowe. Jednymi z najbardziej aktualnych nośników informacji są regularnie wydawane czasopisma fachowe i serwisy internetowe kierowane do odbiorców reprezentujących określoną gałąź przemysłu czy dziedzinę nauki, w tym również uczniów w zawodzie.
Czasopisma specjalistyczne jako środek dydaktyczny
Organizacja bazy dydaktycznej szkół zawodowych wszystkich poziomów powinna spełniać ściśle określone wymogi. Rekomendowane wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych uwzględnia wymagania, jakie powinny spełniać między innymi budynki szkół i placówek, jak i pracownie kształcenia zawodowego. Zgodnie z zaleceniami metodyków, rekomendowane wyposażenie pracowni i warsztatów szkolnych powinno zawierać wyposażenie ogólnodydaktyczne, w tym również stale aktualizowane zbiory literatury, periodyków i czasopism. Środki te mają dać możliwość zaznajomienia się ucznia z nowinkami i dać ogólną wiedzę na temat kierunków rozwoju branży, w której pobiera naukę zawodu. Wydawcy czasopism branżowych powinni wyjść naprzeciw tym oczekiwaniom i podjąć wyzwanie jakie niesie upowszechnienie tego typu wydawnictw nie tylko w gronie czytelników będących fachowcami lecz również nowemu odbiorcy zdobywającemu pierwsze szlify w zawodzie.
Uczennice kl II ZSZ w zawodzie cukiernik z ZSZ w Jastrzębiu - Zdroju
podczas lekcji z wykorzystaniem czasopism branzowych "Cukiernictwo" (wydawca Elamed)
Wiele szkół zawodowych od dawna prenumeruje i udostępnia uczniom często bardzo bogate zasoby tego typu opracowań. Są to nieocenione pomoce dla nauczyciela i duża baza aktualnej wiedzy do wykorzystania przez uczniów. Nie bez znaczenia jest również wpływ czasopism fachowych na wzbudzanie i rozwijanie pasji i zainteresowań związanych z wyuczanym zawodem.
Czynnikiem znacząco utrudniającym popularyzację czytelnictwa publikacji zawodowych jest jednak ciągle pogarszająca się kondycja finansowa polskiej oświaty, której efektem jest brak środków na systematyczne uzupełnianie szkolnych bibliotek czy klasopracowni w tego typu pomoce.
Serwisy i blogi branżowe
Znakiem czasu jest poszukiwanie wiedzy i odpowiedzi na nurtujące pytania nie w bibliotekach czy encyklopedycznych opracowaniach lecz w sieci Internet. Z perspektywy nauczyciela – wykładowcy przedmiotów zawodowych zjawisko to jest szczególnie widoczne. Zarówno osoby prowadzące działalność gospodarczą, pracownicy z wieloletnim doświadczeniem, stażyści jak i uczniowie czy studenci powszechnie aktualizują swą wiedzę zawodową w oparciu o publikacje sieciowe. W polskojęzycznej strefie Internetu funkcjonuje wiele portali o tematyce związanej z poszczególnymi branżami czy technologiami jednak zasoby te reprezentują bardzo różny pozom merytoryczny a forma prezentacji treści jest często tak nieatrakcyjna czy skomplikowana, że skutecznie zniechęca internautów.
W latach ubiegłych podejmowane były liczne próby budowy obszernych portali branżowych o wysoko postawionych aspiracjach jednak w większości przypadków skończyły się one niepowodzeniem. Niestety realia rynkowe nie sprzyjały dotychczas samofinansowaniu się tego typu stron.
Rozrastający się rynek producentów i ustawiczne starania o pozyskanie nowych klientów stworzy dogodne warunki dla rozwoju tego typu formy publikacji branżowych jako jednoczesnego nośnika treści merytorycznych i równocześnie biznesowych oraz reklamy. Jest to również jedna z prognozowanych dróg rozwoju obecnych wydawców.
Interesującym zjawiskiem jest duża aktywność autorów prywatnych blogów, których tematyką są wąskie zagadnienia z określonej dziedziny. W związku z własnymi zainteresowaniami zawodowymi śledzę rozwój blogosfery w dziedzinie cukiernictwa i gastronomii, oba te nurty przedstawiają często bardzo wysoki, profesjonalny poziom co dobrze wróży dla rozwoju właśnie tych form działalności medialnej.
Wolne zasoby edukacyjne
W Polsce pod koniec lat 90. do szkół dotarła rewolucja informatyczna – komputery i dostęp do sieci Internet. Techniki teleinformacyjne, początkowo odbierane jako dziwaczne „nowinki” obsługiwane przez nieliczne grono wtajemniczonych „szamanów” (czy może raczej oszołomów) całkowicie zrewolucjonizowały dostęp do wiedzy i zmieniły oblicze nowoczesnej szkoły. Ostatnie lata to kolejny krok w kierunku cyfryzacji: pracownie przedmiotowe wyposażone w stanowiska komputerowe, tablice interaktywne, multimedialne projektory, a przede wszystkim współpracujące z interaktywnym zestawami serwisy i oprogramowania edukacyjne.
Rozwój wolnych zasobów edukacyjnych w sieci to zjawisko powszechne w krajach Europy i szczodrze dotowane przez organizacje oświatowe. W polskich realiach wolna edukacja w sieci długo jeszcze pozostanie w niszy. Obecnie zarówno tworzenie jak i wykorzystanie ogólnie dostępnych zasobów i narzędzi edukacyjnych w sieci to wciąż jeszcze egzotyka i ekstrawagancja, którą zajmują się pasjonaci rzadko wynagradzani za swoją wiedzę, pracę i kreatywność. Jednak pomimo niełatwej sytuacji, w Polsce powstaje wiele wzorcowych i uznawanych w świecie zasobów e-edukacji.
Przykładem takiej inicjatywy jest Almanach cukierniczo piekarski. Almanach jest rodzajem portalu i jednocześnie platformą elearningową zawierającą autorskie opracowania ebooków do nauki zawodu cukiernika i piekarza, pomoce dydaktyczne dla nauczycieli zawodu, prezentacje, videocasty, testy wiedzy, gry edukacyjne i wiele innych ogólnodostępnych narzędzi. Almanach pozwala zarówno na samodzielne kształcenie jak również dostosowany jest do wykorzystania podczas zajęć stacjonarnych w szkołach zawodowych.
Niestety, w chwili obecnej jest to jedyny w Polsce ogólnodostępny zasób edukacyjny tego typu kierowany do uczniów i nauczycieli szkół zawodowych. Przykład ten obrazuje jednak jedną z możliwych dróg rozwoju szkolnictwa zawodowego a również sposób na zagospodarowanie swoistej niszy na rynku publikacji branżowych kierowanych zarówno do profesjonalistów jak i uczniów czy amatorów. Być może jest to również wyzwanie, przed którym staną również administratorzy portali branżowych, wydawcy tradycyjnych podręczników czy tez czasopism fachowych i naukowych.
Elearning a kształcenie ustawiczne
Odpowiedzią na oczekiwania związane z koniecznością stałego uzupełniania wiedzy zawodowej i kształceniem ustawicznym jest realizowany obecnie przez Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej (KOWEZiU) projekt wdrażania i upowszechniania kształcenia na odległość. W ramach projektu powstały obszerne zestawy kursów zawodowych, które udostępnione zostaną szkołom zawodowym z przeznaczeniem do prowadzenia kwalifikacyjnych kursów zawodowych z wykorzystaniem metod kształcenia na odległość. Wśród blisko 170 zestawów są materiały przeznaczone do nauki wybranych obszarów kwalifikacji w większości zawodów. Te nowe narzędzia edukacyjne opierające się o środowisko sieciowe mogą już wkrótce zrewolucjonizować podejście do edukacji zawodowej zarówno młodzieży szkolnej jak i osób dorosłych.
Szerzej o projekcie Kształcenie Na Odległość w kolejnym artykule opublikowanym wkrótce na łamach EID.
* * *
O autorze: | ||
Szymon Konkol |
||
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14