Po wizycie w norweskiej szkole
W ramach wizyty studyjnej w Norwegii zawitaliśmy do jednej ze szkół, w miejscowości Drammen – pół godziny drogi od Oslo. Ta krótka wizyta przyniosło szereg inspiracji, ale też jedno zaskoczenie.
Współdecydowanie i bezpośredniość
To jednak nie poziom uzwiązkowienia świadczy o tutejszej specyfice, ale ugruntowana tradycja dialogu ( na który składają się informowanie, konsultowanie i negocjowanie) w miejscu pracy a także na poziomie branżowym . Pod względem przywiązania do tradycji współdecydowania ( znajdującego silne umocowanie także w zapisach prawnych) Norwegowie zdają się wyróżniać nawet na tle pozostałych krajów skandynawskich. Mimo że gospodarze różnych zakładów pracy i instytucji, które odwiedzaliśmy, nie kontestowani owych reguł, w wypowiedziach części z nich dawało się odczuć przekonanie, że nieraz podchodzi się do tych reguł aż zbyt sztywno i przez to spowalnia procesy decyzyjne. Zarządzanie jest tu bardziej nastawione na implementowanie zasad negocjacyjnych niż na ich efekt.
Być może to przegięcie w drugą stronę, jednak pewien zwrot w kierunku większej partycypacji w miejscu pracy zapewne nad Wisłą by się przydał. Także, a może zwłaszcza, w sferze oświaty. Dzięki temu tworzy się podstawy dla pozytywnego środowiska pracy, można rozładować napięcia, lepiej artykułować pojawiające się w życiu szkolnym problem i tym sam podnosi jakość działania instytucji. Z korzyścią dla uczniów.
Dowartościować zajęcia techniczne i domowe
Sam w dzieciństiwe radziłem sobie z zajęciami manualnymi nad wyraz marnie (kto mnie zna, wie o czym mówię) ale patrząc ogólnie, wydaje mi się, że ten wzorzec edukacyjny warto importować do naszego kraju. Zajęcia takie dowartościowują z jednej strony pracę manualno-fizyczną, z drugiej także „pracę” związaną z praktycznym prowadzeniem gospodarstwa domowego. To ważne gdyż – na przykład w polskim systemie społecznym – praca ta jest niedostrzegana i niewyceniana, mimo że w istocie stanowi konieczny składnik systemu dobrobytu który bez niej nie mógłby się rozwijać.
Ponadto praca ta jest głównie scedowana na barki kobiet, które nie otrzymują za to odpowiedniej gratyfikacji ani symbolicznej ani materialnej, a wręcz przeciwnie - podział obowiązków często petryfikuje ich zależność i czyni podatnymi na różne rodzaje dominacji czy wręcz przemocy (w tym także ekonomiczną). W zajęciach, które widzieliśmy brały udział dzieci obojga płci, co pokazuje, że socjalizacja nie musi usztywniać podziałów genderowych, a może je przełamywać. Chłopcy powinni mieć możliwość nauczenia się podstaw gotowania czy szycia (o tym ostatnim mówię przez zęby, bowiem nie idzie mi to zbyt sprawnie) a dziewczynki także czynności, które kojarzymy raczej jako ”męskie”. Ponadto, abstrahując nawet od kwestii genderowych tego typu zajęcia dostarczają praktycznych kompetencji, które mogą ułatwić dalsze życie, a także sprzyjają krzewieniu kooperacji i stymulowaniu interakcji, o które nieraz trudniej w przypadku typowo „książkowych” przedmiotów.
Bez stołówki, ale z owocami dla wszystkich
Owoce w polskiej szkole
Swego czasu podczas konferencji prasowej Sojusz Lewicy Demokratycznej zapowiedział program „Kosz owoców w każdej szkole” zgodnie z którym każde dziecko miałoby otrzymać codziennie w szkole owoc. Gdyby się to udało wprowadzić, byłby to słuszny krok (choć bynajmniej nie rozwiązujący ani problemu niedożywienia uczniów ani nie rekompensujący negatywnych skutków przekształcenia stołówek szkolnych). Czy SLD pójdzie ze ciosem i przedstawi bardziej konkretną propozycję – z określeniem zasad dystrybucji i oszacowaniem kosztów oraz społecznych korzyści – czy też ówczesna zapowiedź była kolejnym, nieznaczącym faktem medialnym?
O autorze: | ||
Rafał Bakalarczyk (ur.1986) |
||
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14