Pedagogika przeżycia cz. 2. Założenia.
1. Zorientowanie na działanie.
Refleksja odbywa się poprzez działanie (nie teorię) zgodnie z hasłem „przeżyć zamiast gadać”. Postawiony konkretny problem (sytuacja) pozostawia jakieś przeżycie w uczestniku (przez swoją niecodzienność, realność, otarcie się o skrajne przeżycia, wyjście ze schematu).
2. Całościowość, komplementarność.
Na poziomie indywidualnym:
w działanie angażowane powinny być możliwie wszystkie obszary i aspekty ludzkiej aktywności ("Kopf, Herz und Hand" – tzn. przy udziale umysłu, uczuć/emocji, zmysłów/ciała).
Na poziomie społecznym/grupowym:
udział każdego członka zespołu wpływa na realizację i ocenę danego zadania dla całej grupy. Zgodnie z fenomenem zasady: „całość to więcej niż suma umiejętności/wiedzy/zdolności poszczególnych części”.
3. Refleksja nad sobą i sytuacją.
Istotne jest, aby na postawie jakiegoś działania (nie teorii) dopuścić do refleksji i wymiany doświadczeń w grupie. Dzięki temu jednostka i grupa stają się świadome swoich zachowań, postaw, wartości. Na tę refleksję i ocenę trzeba stworzyć odpowiednie okoliczności (czas, miejsce, cisza).
c.d.n.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14