Pedagogika przeżycia (3)
Trzecia część założeń pedagogicznych ciekawej niemieckiej metody pracy grupowej: pedagogiki przeżycia.
Grupa jako wspólnota nauki
Jednostka w grupie i dzięki grupie znajduje optymalne, kreatywne rozwiązanie swoich problemów, społecznych zależności. Grupa oferuje najlepszą przestrzeń do kształtowania umiejętności komunikacji, współpracy, rozwiązywania konfliktów. Decydujący o efektywności wykonania zadania jest nie tyle ostateczny efekt samego działania (sukces/porażka) ale procesy w grupie, ich znaczenie dla całości i poszczególnych członków tej grupy.
PP uwzględnienia "słabe ogniwa grupy", odpowiedzialność za innych, współpracę, zaufanie, czy wzajemną pomoc. Tylko w zmotywowanej grupie można się uczyć nawzajem od siebie. Dzięki grom i zabawom można czerpać radość i lepiej (głębiej) poznać innych członków grupy i siebie samego.
Współpraca zamiast rywalizacji
Grupa bierze na siebie maksimum odpowiedzialności i inicjatywy. Grupa otrzymuje do wykonania zadanie, które może rozwiązać tylko współpracując ze sobą, wzajemnie się wspierając, wybierając strategie które pomogą rozwiązać zadanie (problem). Grupa optymalnie wykorzystuje zdolności jednostki dla osiągnięcia celu. Kreatywność i umiejętność pracy zespołowej poszczególnych członków grupy jest miarą sukcesu grupy.
Doświadczenia przeżycia
PP to nie teoria, ale zawsze praktyczne działanie. To doświadczenie praktyczne może odbyć się teoretycznie wszędzie. PP wyciąga z „normalnego“ środowiska w otoczenie eksperymentalne i daje możliwość przeżycia czegoś co po powrocie do normalnego „życia” zmienia w sferze myśli, uczuć i fizycznych umiejętności uczestnika. PP to działanie którego istotą jest dojście do przeżycia granicznego (trudnego, wymagającego zmiany myślenia i postaw) oraz w konsekwencji wyciągnięte z niego wnioski. Uwaga: porażka jest również cennym i pożądanym doświadczeniem.
Przewodnik jako opiekun
Zdarzenie jest zaaranżowane i kontrolowane przez kompetentnych oraz doświadczonych przewodników. Przewodnik (osoba towarzysząca, prowadzący) razem z grupą podsumowuje, omawia i analizuje zdarzenie, wskazuje mocne i słabe strony grupy oraz uczestników. Do ważnych zadań takiej osoby jest dodawanie odwagi, obiektywizacja ocen i postaw. W czasie działania (akcji) prowadzący nie ingeruje w zachodzące procesy.
Dobrowolność uczestnictwa
Każdy uczestnik musi sam dobrowolnie (za każdym razem) zdecydować czy chce brać udział w działaniu czy nie. Udział w działaniu niemoże być wymuszony.
Natura/przyroda
Środowisko naturalne, przyroda stwarza optymalne warunki dla pracy oraz rozwoju grupy jak i jednostki. Natura motywuje do pracy, obiektywizuje własne oceny, daje duże możliwości kreowania i wykorzystania otoczenia w procesach grupowych, wprowadza element zaskoczeni.
Pedagogiczny kontekst
PP tym różni się od innych metod pracy grupowej, że odbywa się zawsze pod okiem przygotowanego pedagoga, a doświadczenie/przeżycie jest zawsze celowe, zaplanowane i zrealizowane wedle założeń pedagogicznych (wychowawczych, edukacyjnych). Aby uniknąć "ślepego aktywizmu" istotne elementy tego założenia wychowawczego to łańcuch uczenia się: ("E-Kette") przeżycie wydarzenia (Erlebnis) => doświadczenie (Erfahrung) => poznanie (Erkenntnis).
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14