Imię i nazwisko:
Adres email:

Paradoks "Cyfrowej Szkoły"

Karolina Krzysik, 31 Marzec 12

Niedawno odbyły się posiedzenia sejmowych komisji: Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisji Innowacyjności i Nowych Technologii, podczas których wiceminister edukacji Joanna Berdzik przedstawiła posłom istotne dane dotyczące pilotażu Wieloletniego Programu Rządowego Cyfrowa Szkoła. Posłowie zapoznali się z założeniami programu, mieli też czas na ich przeanalizowanie i ocenienie. Najwyraźniej podeszli do sprawy krytycznie, gdyż już dzień po spotkaniu z panią wiceminister zgłosili swoje uwagi i obawy.


Co zakłada „Cyfrowa szkoła”?

Idea „Cyfrowej Szkoły” opiera się na planach stopniowej cyfryzacji polskich szkół, tak wiejskich jak i miejskich, tych dużych i mniej licznych. „Cyfrowa Szkoła” ma działać w ramach czterech obszarów: e – szkoła, e – nauczyciel, e – uczeń oraz e – podręczniki, które mają być współfinansowane przez państwo oraz z funduszów Unii Europejskiej. Planuje się  cyfryzację zasobów podręczników i pomocy naukowych. Wśród priorytetów programu wiceminister Berdzik wymieniła ponadto kwestię podniesienia kompetencji nauczycieli i przygotowanie ich do udziału w programie. Przeprowadzone zostaną również szkolenia dla kilkudziesięciu e – trenerów i ponad tysiąca e – moderatorów, czyli osób mających wspierać placówki edukacyjne we wprowadzaniu nowych technologii do nauczania w szkole.

Cele „Cyfrowej Szkoły” są jak najbardziej godne poparcia: „Cyfrowa Szkoła” ma bowiem przyczynić się do rozwoju kompetencji uczniów i nauczycieli w sferze stosowania nowoczesnych technologii. Zakłada dostarczenie szkołom potrzebnej infrastruktury i nowoczesnych pomocy dydaktycznych. Uczniowie i nauczyciele poprzez rozwój kompetencji cyfrowych, zdobędą wymagane kwalifikacje do efektywnego funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. 


Daleko do ideału

Jednak od szczytnych celów do skutecznego wprowadzenia programu w życie daleka droga. Posłowie obawiają się bowiem, że program, który zakładał wyrównanie szans i wyposażenie w kompetencje wszystkich uczniów i nauczycieli, de facto nie zapewnia wszystkim równych szans na wzięcie w nim udziału. 

Przyczyną problemów może stać się wymóg stanowiący iż samorządy, które chcą by szkoła wzięła udział w programie „Cyfrowa szkoła”, muszą ramach wkładu własnego przeznaczyć na ten cel co najmniej 20 procent kosztów uczestnictwa w programie. A są to niemałe koszty.  Poza tym istnieje konieczność znalezienia i zatrudnienia bądź przeszkolenia nauczycieli, którzy będą posiadać umiejętności wiążące się z posługiwaniem się nowymi technologiami w nauczaniu. Trzecie źródło problemów posłowie lokalizują w potrzebie przeznaczenia funduszy samorządowych na rzecz przystosowania placówek oświatowych do użytkowania sprzętu niezbędnego w programie, co łączy się z przeprowadzeniem remontów, rozmieszczeniem światłowodów, modernizacją instalacji elektrycznej w szkołach (np. montowanie gniazdek przy ławkach, biurkach i stolikach, by móc posługiwać się sprzętem komputerowym). 

Zsumowane wydatki mogą okazać się na tyle wysokie, że posłowie obawiają się, iż z tej przyczyny w programie będą mogły wziąć udział tylko duże ośrodki miejskie i zamożne gminy, które stać będzie na wniesienie wkładu własnego. A przecież „Cyfrowa szkoła” miała służyć między innymi wyrównywaniu szans, a nie pogłębianiu przepaści cyfrowej między dziećmi z bogatszych i uboższych regionów. 


Ministerstwo się broni

Zarzuty ze strony posłów odpierają pracownicy ministerstwa. Pani wiceminister mówi, że wprowadzenie pilotażu ma służyć rozeznaniu się w sytuacji finansowej i sprawdzeniu tego, czy i ile samorządów będzie stać na wniesienie wkładu własnego. Jednak ministerstwo optymistycznie postrzega sytuację, powołując się na dane mówiące o tym, że już w obecnej chwili program „Cyfrowa szkoła” cieszy się dużym zainteresowaniem, które w przyszłości może jeszcze wzrosnąć.

Jak się dalej potoczy sytuacja, zobaczymy. Póki co dyrektorzy szkół publicznych i niepublicznych wciąż mają czas na to, by starać się o wzięcie udziału w pilotażu. Termin ubiegania się o udział mija 18 kwietnia 2012 roku, zaś po zakończeniu i ewaluacji pilotażu, nadejść ma czas na uruchomienie właściwego, wieloletniego programu.
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej