Otwarte zasoby edukacyjne w Polsce - raport UNESCO
W ramach serii raportów Instytutu Technologii Informacyjnych w Edukacji UNESCO o otwartych zasobach edukacyjnych na świecie ukazała się właśnie publikacja o Polsce. Open Educational Resources in Poland: Challenges and Opportunities (PDF) to przegląd projektów i polityk instytucji publicznych. Publikacja opisuje historię epodręczników w programie Cyfrowa Szkoła oraz informacje o oddolnych inicjatywach na rzecz otwartości jak Koalicja Otwartej Edukacji i projekty realizowane przez organizacje pozarządowe. Autorami raportu są Karolina Grodecka (Centrum e-learningu Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, KOED) i Kamil Śliwowski (Centrum Cyfrowe, KOED).
Raport, który zleciało UNESCO powstał na fali zainteresowania Polską jako krajem, który ma długą historię oddolnych działań na rzecz otwartości zasobów, a od dwóch lat jest również jednymy w którym rząd realizuje projekt wdrożenia kompletu otwartych epodręczników szkolnych do wszystkich poziomów nauczania. Pomysł na publikację powstał podczas zeszłorocznego kongresu UNESCO w Paryżu kiedy program Cyfrowa Szkoła był jeszcze w powijakach. Dziś jego rozwój (premiera pierwszych części do matematyki i prezentacja platofrmy) wymaga już aktualizacji i oceny nie tylko jego zapisów, ale również realizacji technicznej i merytorycznej.
Polska, nie tylko z racji na Cyfrową Szkołę jest krajem o bardzo dużych doświadczeniach w realizacji projektów otwartych zasobów edukacyjnych m.in. silna polska edycja Wikipedii, ogromny sukces serwisu wolnelektury.pl czy sporo prywatnych i publicznych programów grantowych promujących otwartość zasobów. Jednak jak wielu innym krajom brakuje nam nadal systemowego podejścia do ich tworzenia i wspierania ze strony administracji publicznej jak i projektów, które promowały by ich wdrażanie na poziomie codziennej pracy nauczycieli i uczniów. Raport zawiera również diagnozę głównych problemów w ich wdrażaniu (naciski wydawców tradycyjnych podręczników, rozproszenie zasobów utrudniające ich promocję i użycie przez nauczycieli, trudności dotychczasowych projektów systemowych).
Raport w polskiej wersji językowej, w wersji uwzględniającej postępy programu Cyfrowa Szkoła pojawi się w ciągu najbliższych miesięcy, teraz polecamy wersję angielską (PDF) oraz nowe informacje o otwartych zasobach edukacyjnych w krajach UE na stronie projektu European Open Policy Project.
***
O autorze: | ||
Kamil Śliwowski |
||
Tekst dostępny na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska, pierwotnie ukazał się na stronie Centrum Cyfrowe Projekt:Polska |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14