Otwarte e-podręczniki
O e-podręcznikach w Polsce zrobiło się głośno na początku ubiegłego roku, kiedy po kilku latach przygotowań i konsultacji rząd rozpoczął realizację programu Cyfrowa Szkoła. Czy otwarte zasoby edukacyjne odmienią polską szkołę?
Nie tylko Wikipedia
Większość cyfrowych zasobów, z których korzystają nauczyciele i uczniowie, to po prostu strony WWW z materiałami od Wikipedii przez serwisy ze scenariuszami zajęć po ściągi online. Profesjonalnych zasobów edukacyjnych jest za mało i często to drogie pakiety, za które szkoła musi płacić, aby zapewnić dostęp do nich swoim uczniom i nauczycielom.
Kontrowersji nie wzbudziła jednak technologia, a pieniądze, dokładniej zaś próba ingerencji państwa w system wydawniczy. Ten zaś jest z perspektywy konstytucyjnych celów państwa, czyli zapewniania równego i bezpłatnego dostępu do edukacji nieskuteczny.
Po pierwsze dostępność
Chodzi np. o bariery ekonomiczne w dostępie do edukacji lub aktywnym udziale w niej dzieci z ubogich rodzin. E-podręcznik ostatecznie musi być uruchomiony na urządzeniu takim jak tablet lub wydrukowany, czyli wymaga dodatkowych kosztów. Dlatego całkiem rozsądne jest łączenie tworzenia zasobów z dostarczeniem sprzętu szkołom i uczniom, co jest drugą częścią programu Cyfrowa Szkoła. Na ile jednak uda się te dwie rzeczy zgrać? Okaże się po akcji pilotażowej przeprowadzanej w blisko 400 szkołach w Polsce.
O ile sprzęt można kupić i dostarczyć całkiem szybko, powstanie e-podręcznika to około rok pracy. Jako pierwsze pojawią się podręczniki do matematyki. Mają ujrzeć światło dzienne we wrześniu. Na resztę będzie trzeba poczekać do 2014 r. Państwo równocześnie, poza środkami przeznaczonymi na e-podręczniki, wydaje również pieniądze na wyprawkę szkolną, czyli dofinansowanie podręczników i pomocy naukowych dla uczniów z najuboższych rodzin. Przekazywana do samorządów „wyprawka” dziś działa nieefektywnie, środki bardzo często pozostają niewykorzystane. Cyfrowe podręczniki lub ich tanie wersje drukowane mogłyby uzupełniać luki w tym systemie.
Przekonać nauczycieli
E-podręczniki będą dostępne za pomocą platformy mającej umożliwiać tworzenie z nich indywidualnych kompletów zasobów, wykorzystywanie na różnych urządzeniach i łatwe drukowanie w razie potrzeby (odpowiedzialne za to jest Poznańskie Centrum Superkomputerowo-Sieciowe). Efektywne wykorzystanie ich możliwości zależeć będzie jednak również od reakcji nauczycieli, tego czy będą wystarczająco gotowi i przekonani, by ich używać. Prawdziwa zmiana podejścia do podręczników i pomocy naukowych wymaga nie tylko kampanii informacyjno-reklamowej, jaką prowadził MEN, ale profesjonalnych szkoleń i wprowadzania nauczania kompetencji cyfrowych i medialnych nie tylko do podstawy programowej, ale do nauczania pedagogiki.
Cicha rewolucja
Otwarte Zasoby Edukacyjne coraz częściej widać w praktycznych sytuacjach. Tradycyjne modele nauczania zaczynają zastępować nowe formy, takie jak nauczanie przez wideo wykłady w sieci czy otwarte kursy e-learningowe prowadzone przez najlepsze uczelnie na świecie. W Polsce widać to po sukcesie biblioteki cyfrowej z lekturami szkolnymi i klasyką WolneLektury.pl czy ogromnej roli Wikipedii dla codziennej edukacji.
Podręczniki Cyfrowej Szkoły to próba bardziej systemowego rozwiązania. Niestety, jak w wypadku wielu poprzednich inicjatyw cyfryzacji edukacji, nawet zrealizowanie tego programu może okazać się niewystarczające bez konsekwentnego wdrażania go. Edukacja nie poddaje się zmianom w wyniku pojedynczych impulsów.
***
O autorze: | ||
Kamil Śliwowski |
||
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14