Imię i nazwisko:
Adres email:

Niektóre sześciolatki będą powtarzać pierwszą klasę? Traumatyczne konsekwencje wcześniejszego obowiązku szkolnego.

Aleksandra Podsiadły, 30 Sierpień 13

Choć słońce wciąż mocno przygrzewa, plaże są pełne ludzi, a górskie szlaki roją się od turystów, w powietrzu czuć specyficzny zapach zbliżającej się jesieni. Niektóre liście dyskretnie żółkną na drzewach, już wkrótce polskie szkoły zabrzmią pierwszym dzwonkiem. Jednak nie wszystkie dzieci cieszą się na myśl o szkole; dla znaczącej części z nich, zwłaszcza sześcio- i siedmiolatków, początek roku szkolnego oznacza stres, problemy z nauką i niesprawiedliwą rywalizację. Dlaczego?

Wbrew optymistycznym prognozom postulowanym przez rząd oraz Ministerstwo Edukacji Narodowej, coraz mniej rodziców decyduje się na posłanie do szkoły sześciolatków. Niezadowolenie rodziców odbija się w społeczeństwie szerokim echem; prawie milion podpisów złożonych pod formularzem domagającym się referendum w sprawie obowiązku szkolnego od szóstego roku życia wzburzyło nie tylko falę powszechnego niepokoju, ale całą burzę, której prognozy nie rokują dobrze dla stroskanych rodzicieli i wszystkich, którzy mają obiekcje względem kolejnej rewolucji edukacyjnej. 


Fałszywe wyniki badań MEN?

Rzeczywistość nazbyt wyraźnie rozmija się z tym, co głoszą media i zwolennicy reformy. Z najnowszych danych wynika, że w tym roku do pierwszej klasy pójdzie jedynie co piąty sześciolatek. Jest to tendencja spadkowa, ponieważ ubiegłe dwa lata wskazują na dużo wyższą liczbę pierwszoklasistów w tym wieku. Fora internetowe huczą od opinii rodziców, których spora część żałuje, że posłało swoje dziecko wcześniej do szkoły. Rodzice skarżą się na nieprzystosowany do możliwości ich pociech program, niekompetencje nauczycieli kompletnie nieprzygotowanych na przyjęcie tak zróżnicowanych wiekowo i pod względem umiejętności uczniów, a także brak taryfy ulgowej dla młodszej części klasy, która często nie nadąża za starszymi kolegami. Choć MEN na swoją obronę ma wyniki raportu Instytutu Badań Edukacyjnych, z opublikowanych przez „Rzeczpospolitą” wyników badań przeprowadzonych przez Pedagogium – Wyższą Szkołę Nauk Społecznych w Warszawie wynika, że co drugi rodzic nie posłałby po raz kolejny swojego dziecka wcześniej do szkoły. 


Trauma rzutująca na całe przyszłe życie

Nie wszystkie sześciolatki są gotowe na podjęcie nauki w tym wieku. Problemem są nie tyle problemy z samą nauką i obowiązkowym materiałem; z wyżej wspomnianych badań wynika także, że co trzeci rodzic zauważył u swojego dziecka problemy adaptacyjne, a niespełna 15% maluchów płacze przed wyjściem do szkoły lub przeżywa stany lękowe. Niestety, przymusowy obowiązek wcześniejszego podjęcia nauki może w skutkach skończyć się koniecznością powtarzania przez dziecko klasy. To z kolei wiąże się z możliwością wykluczenia z grupy rówieśników, utratą poczucia własnej wartości, nieumiejętnością radzenia sobie ze stresem, a także trwałą niechęcią do szkoły i nauki. 

Cała sytuacja związana z wprowadzeniem reformy przedstawia wiele innych zagadnień i problemów, nad którymi warto się zastanowić. Nawet pospolite ruszenie w postaci prawie miliona podpisów polskich rodziców zostało zignorowane; na podstawie tego oraz licznych kampanii posiłkującymi się wizerunkami znanych aktorów można wysnuć fakt, że opinia społeczeństwa niewiele znaczy w świetle zysków, jakie czerpie rząd dzięki urzeczywistnianiu wybranych projektów. Co mogą zrobić rodzice, których dzieci przymusowo pójdą do szkoły wcześniej? Przede wszystkim pracować nad dobrą relacją ze swoim dzieckiem. Wspólne rozmowy oraz zaufanie to warunek konieczny, by odpowiednio wcześnie wykryć możliwe zagrożenia i im zapobiec. Warto też aktywnie brać udział w spotkaniach rady rodziców, klasy oraz stale kontaktować się z wychowawcą. 
 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej