Imię i nazwisko:
Adres email:

Niech politycy przestaną majstrować przy edukacji... Mój przedwyborczy głos

Tomasz Małkowski, 25 Październik 15

Zacznę od diagnozy. Finanse: w latach 2000–2011 Polska zredukowała budżet oświaty z 5,6% do 5,46% PKB. W tym samym czasie 28 państw OECD zwiększyło wydatki na edukację. Na przykład Finlandia, której systemem oświatowym zachwyca się cały świat, podniosła nakłady z 5,65% do 6,47% PKB. Pod względem wydatków na edukację zajmujemy zaszczytne 26. miejsce wśród 33 państw OECD (w zestawieniu brak Grecji).
 

Zarządzanie systemem oświaty: z partyjnego klucza (patrz kwalifikacje obecnego ministra edukacji narodowej).

Zarobki nauczycieli: autorzy raportu OECD zbadali relację między kosztami życia a pensją nauczycieli gimnazjum. Według tego wyliczenia polski belfer zarabia 18 806 dolarów rocznie, niemiecki – ponad 64 tysiące. Średnia w państwach OECD to 40 tysięcy dolarów.

Prestiż zawodu: W Polsce – niewielki. Dla porównania: w Finlandii nauczyciel cieszy się takim samym poważaniem jak lekarz czy prawnik. Do zawodu trafia 1 na 10 kandydatów, wybieranych spośród najlepszych absolwentów wyższych uczelni.

Szkolna codzienność (z listu nauczycielki): W 30-osobowej klasie dziesięciu uczniów ma opinię o pomocy indywidualnej. W szkole brak pieniędzy na wszystko: ksero, długopis, papier, kredę, papier toaletowy…

Stosunek uczniów do szkoły: w klasach I–III – pozytywny, jeśli nie entuzjastyczny. Potem równia pochyła. Jakieś ułamki, Piłsudski czy, nie daj Boże, poezja obchodzą młodych ludzi tyle, co nas losy kambryjskich szkarłupni. Kogo nie zapytam, mówi: nie lubię szkoły.

Wniosek: mamy znakomity system oświatowy. Wyniki testów PISA obiektywnie potwierdzają, że „polscy uczniowie znajdują się w światowej czołówce”.
 

Skąd mój sarkazm? Stąd, że co zmiana rządu, to zaraz jakaś reforma, półreforma czy ćwierćreforma oświaty. Każda robiona na hurra – bez badań, konsultacji i programów pilotażowych. Byle zdążyć przed wyborami, byle pokazać społeczeństwu sukces i przekuć go na słupki poparcia w sondażach.


Mam tego dość (z pewnością nie tylko ja). Chcę wierzyć, że po wyborach:
 

  1. Sejm zwiększy nakłady na edukację. Dorównajmy przynajmniej do średniej państw OECD, tzn. do 6,07% PKB. Dużo? Owszem, jednak inni nie mają wątpliwości, że warto. Amerykanie wpompowali miliardy dolarów w oświatę po tym, jak w 1957 roku ZSRR wystrzelił pierwszego sztucznego satelitę Ziemi (wpadli w panikę, że Rosjanie ich wyprzedzili). Do 1960 roku ich wydatki na szkolnictwo wzrosły prawie sześciokrotnie. Efekty widać do dzisiaj.
     
  2. Ministrem edukacji narodowej zostanie osoba kompetentna i otwarta na pomysły inne niż własne. Powoła zespół ekspertów – najlepszych, jakich mamy – który się zajmie przygotowaniem długoletniej strategii rozwoju oświaty. Przywrócenie systemu 8+4 nie jest żadną strategią; to tylko (kosztowna) zmiana form organizacyjnych.
     
  3. Politycy będą się zajmować edukacją tylko tyle, ile trzeba, by system mógł funkcjonować. Polskie szkoły rozpaczliwie potrzebują odpolitycznienia i autonomii. Dlaczego nie przyznać większych uprawnień dyrektorom szkół i nauczycielom? W Finlandii (i nie tylko) nauczyciele decydują o treściach nauczania, a także o programie wychowawczym szkoły. A u nas są na to za głupi? Potrzebują polityka, żeby im powiedział, co robić? Już widzę zapędy niektórych w tym kierunku.


Wymieniłem trzy główne potrzeby oświaty związane z polityką i politykami. W gruncie rzeczy sprowadzają się one do jednej prośby: szanowni politycy, nie majstrujcie przy edukacji! Zapewnijcie tylko środki ludziom, którzy się na niej znają. Oni będą wiedzieli, co z nimi zrobić.


Tekst powstał w odpowiedzi na ankietę Gazety Wyborczej „Nakręć się na wybory!” i został opublikowany w wydaniu z 26.09.2015 roku.

 
 

* * *
 

 

 O autorze:
Tomasz Małkowski
fot. Jakub Swerpel
 

Tomasz Małkowski

Absolwent pedagogiki specjalnej na UG, od 1996 roku związany z Gdańskim Wydawnictem Oświatowym. Autor bądź współautor podręczników do historii dla szkół podstawowych i gimnazjów. Ma na koncie kilka powieści dla dzieci i dorosłych (te pisał już sam). Ojciec dwójki młodych ludzi. Chciałby – i to bardzo! – żeby polscy uczniowie lubili szkołę, odkrywali w niej świat, rozwijali talenty, stawiali pytania i znajdowali odpowiedzi. Ma wrażenie, że nie zawsze tak jest; zachodzi w głowę, co można by zmienić. Ze swej strony stara się pisać ciekawe podręczniki, takie "do polubienia" przez uczniów i nauczycieli.

W wolnym czasie włóczy się po lesie, często z psem. Biega, bo lubi. Zimą morsuje z Sopockim Klubem Morsów (zbiórka w każdą niedzielę o 12.00 w budynku Zatoki Sztuki, wejście od strony plaży). Sporo czyta. Również pisze, w końcu to jego zawód. Jest wtedy sam jak palec (nawet radio mu przeszkadza). Dlatego w przerwach od pracy chętnie ucina sobie pogawędki z ludźmi. Ostatnio postanowił pisać bloga. Zobaczymy, jak mu to wyjdzie.

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego: 
http://blog.gwo.pl/niech-politycy-przestana-majstrowac-przy-edukacji/

Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej