Imię i nazwisko:
Adres email:

Motywacja wewnętrzna i zewnętrzna

Marzena Żylińska, 06 Wrzesień 16

Wielu rodzicom i nauczycielom trudno jest zrozumieć, dlaczego kary i nagrody są złe. Jeszcze trudniej zrozumieć szkodliwość oceniania opisowego, które wiąże się z wyrażaniem przez dorosłego opinii o dziecku, jego zachowaniu czy postępach.
 

Wychowanie bez nagród i kar
 
Stosunkowo łatwej zrozumieć szkodliwość kar, ale dlaczego obiecanie loda za piątkę z angielskiego, czy pomoc siostrze miałaby być czymś szkodliwym? Dylematom związanym z motywacją wewnętrzną i zewnętrzną Alfie Kohn, autor książki „Wychowanie bez nagród i kar” poświęca wiele uwagi. Autor wyjaśnia związek między nimi i pokazuje, dlaczego motywacja zewnętrzna może niszczyć wewnętrzną. Warto przytoczyć słowa Kohna.
 
Jednak nie to jest problemem, że motywacja zewnętrzna różni się od wewnętrznej albo jest od niej gorsza, choć oba stwierdzenia są prawdziwe, tylko że motywacja zewnętrzna może ograniczać wewnętrzną. Kiedy tej pierwszej przybywa, druga zazwyczaj słabnie. Im bardziej ktoś jest nagradzany za zrobienie czegoś, tym mniej będzie skłonny interesować się rzeczą, którą musiał zrobić, żeby dostać nagrodę.
Innymi słowy, nagroda odciąga uwagę od tego, co robimy lub czego się uczymy. Problemowi temu dużo uwagi poświęca też neurobiolog Gerald Hüther, wyjaśniając problem na poziomie biochemii mózgu. Zdaniem Hüthera określenie „motywacja zewnętrzna” wprowadza w błąd. W rzeczywistości jest to technika manipulowania ludźmi i narzucania im zewnętrznych celów. Z „motywacją zewnętrzną” mamy do czynienia wtedy, gdy dziecko nie chce czegoś zrobić, więc zmuszamy je do tego strasząc karą lub obiecując nagrodę. Alfie Kohn przytacza w swojej książce badania, które pokazują, że dzieci nagradzane za robienie czegoś, co przedtem sprawiało im radość, tracą zainteresowanie tym zajęciem.
 
Płaćmy dzieciom za układanie puzzli, a zobaczymy, że przestaną się nimi bawić po skończonym eksperymencie, gdy tymczasem te, którym nie płacono, będą je układały dalej i bez żadnej zachęty.
Jeśli ktoś nie wierzy Kohnowi i przytaczanym przez niego badaczom, powinien sam przeprowadzić taki eksperyment. Warto, bo straty spowodowane stosowaniem motywacji zewnętrznej są ogromne! Ja sama po wielu latach spędzonych najpierw przy tablicy, a potem na hospitowaniu lekcji prowadzonych przez inne osoby, jestem przekonana, że tak właśnie jest. Motywacja zewnętrzna bardzo często niszczy tę wewnętrzną. Dla nauczycieli największym problemem są uczniowie, którym już nic się nie chce i nic ich nie interesuje. Ale przecież przychodząc do szkoły, były to ciekawe świata i spragnione aktywności dzieci. Coś w szkołach robimy źle i nie chcemy tego dostrzec.

Alfie Kohn w „Wychowaniu bez nagród i kar” porusza tak wiele ważnych problemów, że powinnam poświęcić tej książce jeszcze wiele wpisów. Ona naprawdę może radykalnie zmienić podejście do dzieci.

 


* * *
 

 

 O autorce:
Marzena Żylińska  

Marzena Żylińska

Zajmuje się metodyką i neuropedagogiką. Jest wykładowcą NKJO W Toruniu, studiów podyplomowych WSG "Neurodydaktyka z tutoringiem", prowadzi blog "Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce". W licznych publikacjach popularyzuje neurodydaktykę jako interdyscyplinarną dziedzinę nauki, opartą na badaniach mózgu, która stawia sobie za cel stworzenie nowych koncepcji pedagogicznych i inicjuje poszukiwanie przyjaznego mózgowi systemu edukacyjnego. Autorka książek "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" oraz "Neurodydaktyka". Jej celem jest stworzenie modelu szkoły, w której uczniowie będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać talenty.

 

Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki w serwisie www.budzacasieszkola.pl

budząca się szkoła

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej