Imię i nazwisko:
Adres email:

Karty, bagnety i wehikuł czasu - gotowy scenariusz na udaną lekcję historii

Aleksandra Podsiadły, 30 Maj 13

Czy lekcja historii może być ciekawa? Jak wykładać temat powstania styczniowego, żeby w głowach podopiecznych zostało coś więcej niż niewiele mówiąca data? Z odsieczą historykom, pozornie najbardziej zakorzenionej w przeszłości i jej reliktach gałęzi edukacyjnej, przybywa wydawnictwo Alter z rewelacyjną grą, którą każdy nauczyciel może wykorzystać jako scenariusz niepowtarzalnej i wyjątkowej lekcji.
 

Coraz częściej w środowiskach firmowych, branżowych i edukacyjnych mówi się o gamifikacji jako jednej z metod motywujących uczniów do nauki (więcej o gamifikacji). Gamifikacja (inaczej grywalizacja) to wykorzystanie mechaniki znanej z gier fabularnych i komputerowych w celu zwiększenia zaangażowania wybranej grupy ludzi do aktywnego działania i podejmowania wyzwań. Klasa pełna uczniów oraz nauczyciel to idealne miejsce i czas, aby zamienić 45-cio minutowy wykład w podróż do 1863 roku, zarzucenie bagnetów na ramiona i wcielenie się w dziewiętnastowiecznych powstańców. 

Wydawnictwo Alter wypuściło na rynek nową karcianą grę edukacyjną „Rok 1863” z okazji 150 rocznicy Powstania Styczniowego. Gry historyczne tego rodzaju są konieczne, czego dowód dał kompromitujący posłów egzamin przeprowadzony w sejmie. Pokazał, na jak karygodnie niskim poziomie znajduje się wiedza ludzi o państwie, którym zarządzają. Inicjatywy takie jak gra historyczna są przyjemną, ciekawą i pożyteczną pomocą naukową dla wszystkich – nie tylko nauczycieli i historyków, ale także dla tych, którym zależy na poprawie obecnego stanu wiedzy.


Jak przygotować lekcję z grą?

Na stronie www.rok1863.net można zamówić „Rok 1863” za niespełna 40 zł. Jest to pierwsza gra o tym wydarzeniu, którego rola w historii Polski była niezwykle ważna. Dzięki niej uczestnicy poznają słynnych dowódców, kluczowe bitwy i wiele charakterystycznych dla Powstania elementów. Całość – w tym zdjęcia i opisy kart – zostały przygotowane i opracowane z niezwykłą starannością, estetyką i oddaniem ducha ówczesnych wydarzeń. 

Aby przeprowadzić lekcję, wystarczy podzielić uczniów na czteroosobowe grupy i rozdać zestawy. „Rok 1863” to nie tylko ciekawie przedstawiony rys historyczny – to także świetna zabawa. Choć zasady są proste, uczestnicy ciągle są zmuszani do myślenia. Tak jak 150 lat temu, muszą decydować o tym, czy współdziałać, czy lepiej zagrać indywidualnie oraz jak wykorzystać daną chwilę, by naprowadzić ciąg wydarzeń na swoją korzyść. Wprowadzenie dodatkowej punktacji i rywalizacji między grupami będzie dodatkowym czynnikiem motywującym. Gra może posłużyć zarówno jako omówienie trudnego tematu, jak i powtórzenie go przed ważniejszym egzaminem. 
 

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej