Imię i nazwisko:
Adres email:

Jak przystąpić do ruchu Budzących się szkół?

Marzena Żylińska, 03 Luty 16

"Idę do szkoły?" czy "Idę do mojej szkoły?" Szkoła, czy moja / nasza szkoła? Sposób, w jaki myślimy o szkole jest niezmiernie ważny i oddaje nasz stosunek do miejsca, w którym spędzamy dużą część naszego życia. Jako Budząca się szkoła chcielibyśmy zachęcić wszystkich, by poczuli się gospodarzami swoich szkół i mieli odwagę zmieniać je tak, by lepiej służyły szkolnej społeczności. Reformy systemu edukacji zawsze miały charakter odgórny. My zachęcamy do oddolnego zmieniania szkół.
 

Jeśli chcecie, by Wasza szkoła funkcjonowała tak, jak sobie tego życzycie, weźcie sprawy w swoje ręce!

Stopień identyfikacji z każdą instytucją, również ze szkołą, w dużej mierze zależy od tego, czy i w jakim stopniu mamy wpływ na sposób jej funkcjonowania. Im więcej od nas zależy, tym bardziej się identyfikujemy i angażujemy. Dlatego warto zadać sobie pytanie, czy czujemy się gospodarzami naszych szkół, czy pytamy członków szkolnej wspólnoty o ich potrzeby i oczekiwania. Wszyscy mamy wizję szkoły naszych marzeń. Co nam przeszkadza w jej realizacji? Można czekać, aż znajdą się politycy, którzy będą rozumieli potrzeby konkretnych placówek, albo możemy wziąć sprawy w nasze ręce i zacząć działać. Inicjatywa Budząca się szkoła powstała właśnie po to, by zachęcać wszystkich do wzięcia odpowiedzialności za własne szkoły i do wejścia w proces zmian.


Poczujmy się gospodarzami naszych szkół!

Projekt SZKOŁA to ogromnie złożona materia. Proces zmian to długa droga pełna zakrętów i niespodzianek. Jednak najtrudniejszy jest pierwszy krok. Jako inicjatywa Bssz zapraszamy wszystkich do wejścia w proces zmian. Gdy zapytacie nas, czy to jest trudne, odpowiemy: I łatwe i trudne. Zmienianie własnej szkoły niewątpliwie wymaga odwagi, dialogu z wszystkimi członkami szkolnej społeczności i gotowości do odejścia od uprawianej od wielu lat fikcji. Jeśli nie widzi się problemu, to nie można go rozwiązać. A przecież dyrektorzy i nauczyciele od lat ćwiczyli się w ukrywaniu przed nadzorem pedagogicznym wszelkich problemów i robili wszystko, by pokazać  szkołę w jak najlepszym świetle. W tym celu produkowane były i są tony dokumentacji, która ma pokazać, że wszystko jest w najlepszym porządku, a problemów zwyczajnie nie ma. To oznacza, że nie ma potrzeby wprowadzania zmian.

Pierwszym krokiem jest przeprowadzenie Autorefleksji i wyznaczenie obszarów, które wymagają zmian. Można to przyrównać do tworzenia planu naprawczego, który ma tę zaletę, że nie robi się go dla kogoś, ale dla samego siebie. Nie ma i nie może być tak dobrej szkoły, by nie można było jej dalej ulepszać. Rozwój każdej instytucji zależy od gotowości do zmierzenia się z pojawiającymi się problemami. Szkoła, w której nie można szczerze rozmawiać o problemach, zamyka sobie drogę rozwoju, a przeświadczenie o wysokiej jakości pracy oparte jest na zgodzie na uprawianie fikcji. Niestety w wielu naszych szkołach tak właśnie jest. Dlatego podkreślamy, że przystąpienie do Bssz wymaga odwagi do odejścia od uprawiania fikcji.


Jeśli chcecie zmienić swoją szkołę, musicie zacząć od szczerej rozmowy o problemach. To wymaga odwagi i zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń.

Kto podejmuje decyzję o przystąpieniu do Bssz?

To nie my przyjmujemy do Bssz. Decyzja o przystąpieniu do Bssz zapada w szkole.


Czy wszyscy nauczyciele muszą być chętni do przystąpienia do Bssz?

Nie. Jeszcze nie było takiej sytuacji, by na początku wszyscy byli gotowi do wejścia w proces zmian. Zazwyczaj inicjatorami jest kilka osób. Mogą to być nauczyciele, dyrektor lub rodzice. Bywało, że inicjatorem była jedna osoba, której z czasem udało się przekonać kolejne.


Czy warunkiem przystąpienia do Bssz jest zgoda dyrektora?

Jesteśmy realistami i wiemy, że bez dyrektora szkoły zmienić się nie da. Dlatego zachęcamy, by inicjatorzy przystąpienia do ruchu Bssz najpierw postarali się przekonać dyrektora.


Czy inicjatorami przystąpienia do Bssz mogą być rodzice?

Inicjatywa bardzo często wychodzi od rodziców. Jednak sukces zależy od tego, czy uda im się zainteresować nauczycieli i dyrektora szkoły. Warunkiem sukcesu jest nawiązanie prawdziwego dialogu.


Czy decyzję o przystąpieniu do Bssz może podjąć dyrektor szkoły?

Tak. I wcale nie będzie mu łatwiej niż innym inicjatorom. W tym przypadku jest jednak duża szansa, że stanie się on naturalnym liderem wszystkich, którzy są gotowi do wdrażania w szkole zmian.


Co jest największą trudnością?

Pierwszą trudnością jest stworzenie prawdziwej wspólnoty szkolnej, w skład której wchodzą dyrektorzy, nauczyciele, rodzice i uczniowie (kolejność alfabetyczna J) Drugą jest rozpoczęcie prawdziwego dialogu i gotowość do przyjmowania uwag, również tych krytycznych. Gotowość do wysłuchania krytycznych opinii nie oznacza, że wszystkie postulaty muszą zostać zrealizowane. Chodzi o to, by z sobą rozmawiać, rozumieć argumenty drugiej strony i zacząć wspólne działanie. Jeśli w szkole nie ma otwartości i odwagi do otwartej rozmowy o problemach, jest to równoznaczne z brakiem możliwości wprowadzania oddolnych zmian. Przystąpienie do Bssz wymaga gotowości do odejścia od dotychczasowych przyzwyczajeń, w tym w pierwszym rzędzie do odejścia od uprawianej od zawsze szkolnej fikcji.


Jakie warunki trzeba spełnić, żeby przystąpić do Bssz.

Szkoła, która chce przystąpić do Bssz przesyła swoje zgłoszenie na adres kontakt@budzacasieszkola.pl. Prosimy o podanie osoby, która będzie się z nami kontaktować w imieniu szkoły. Kolejnym krokiem jest ustalenie terminu pierwszej wizyty kogoś z zespołu Bssz w Waszej szkole. Współpraca rozpoczyna się od warsztatów, w czasie których przeprowadzona zostanie Autorefleksja z nauczycielami i dyrekcją szkoły. O formie przeprowadzenie Autorefleksji z uczniami i rodzicami decyduje grono pedagogiczne. Częścią warsztatów jest również moduł „Od kultury nauczania do kultury uczenia się”, ostatni moduł przeznaczony jest na rozmowę o Bssz, a nasi trenerzy będą odpowiadać na wszystkie pojawiające się pytania.


Czy w zwykłych państwowych szkołach, funkcjonujących w naszym systemie edukacji, można wprowadzać głębokie zmiany?

Tak. Do grona inicjatorów Bssz należą dyrektorzy szkół publicznych, prywatnych i społecznych. Osoby zainteresowane przystąpieniem do Bssz mogą brać udział w organizowanych przez nas Budzikach, które są spotkaniami informacyjnymi, jak również mogą zgłaszać chęć wzięcia udziału w wizytach studyjnych. Ich celem jest inspirowanie, dostarczanie pomysłów i dodawanie odwagi do wprowadzania zmian.


Co jest istotą zmian wprowadzanych w szkołach należących do Bssz?

Istotą zmian jest odejście od tradycyjnej kultury nauczania i przejście do kultury uczenia się, a także odejście od kultury błędu i przejście do kultury doceniania.


Pamiętajcie! Wszystkie wielkie czyny i wielkie zmiany, rozpoczynają się od niepozornych kroków.

 

 

* * *


 
 O autorce:
Marzena Żylińska  

Marzena Żylińska

Zajmuje się metodyką i neuropedagogiką. Jest wykładowcą NKJO W Toruniu, studiów podyplomowych WSG "Neurodydaktyka z tutoringiem", prowadzi blog "Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce". W licznych publikacjach popularyzuje neurodydaktykę jako interdyscyplinarną dziedzinę nauki, opartą na badaniach mózgu, która stawia sobie za cel stworzenie nowych koncepcji pedagogicznych i inicjuje poszukiwanie przyjaznego mózgowi systemu edukacyjnego. Autorka książek "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" oraz "Neurodydaktyka". Jej celem jest stworzenie modelu szkoły, w której uczniowie będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać talenty.

 

Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki "Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce" w serwisie osswiata.pl

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej