Jak nauczyciel - wychowawca mogą poradzić sobie z młodzieżą w trudnych sytuacjach?
Zachęcam nauczycieli i studiujących pedagogikę czy na kierunkach nauczycielskich do zajrzenia na stronę multimedialnego portalu, który został uruchomiony w wyniku zakończonego projektu edukacyjnego pod kierunkiem prof. UAM dr. hab. Jacka Pyżalskiego w Poznaniu. Dotyczy on wychowawczych i społeczno-kulturowych kompetencji nauczycieli we współczesnych czasach. Nie jest to pierwszy tego typu projekt poznańskiego naukowca, który po raz kolejny udowodnił, że można - w wyniku międzynarodowej współpracy przygotować konkretne materiały metodyczne, ale pogłębione o refleksyjne, bo teoretyczne analizy i studia naukowców - zaproponować także naszym nauczycielom, edukatorom, wychowawcom, trenerom, terapeutom itp. interesujące filmy edukacyjne, prezentacje, karty ćwiczeń, itp., a także pomoce edukacyjne (monografię w języku polskim i angielskim).
Całość stanowi spójny komplet wiedzy na temat współczesnych problemów wychowawczych i kompetencji nauczycieli, którzy spotykają się na co dzień z różnego rodzaju zachowaniami, postawami czy opiniami wychowanków jako wymagających odpowiedniej na nie reakcji. Jak stwierdza na stronie projektu jego koordynator: Współczesna szkoła jest miejscem, gdzie skupiają się problemy socjalizacyjne młodzieży, w tym te związane z nowymi zjawiskami społeczno-kulturowymi, np. rozwój nowych mediów, globalizacja, popkultura. Do problemów takich należy wykluczenie, przemoc, uzależnienia. Nauczyciele muszą posiadać kompetencje, by sobie z nimi radzić.
Jest to ciekawe w ostatnich latach spojrzenie na kwestię braku uspołecznienia wśród uczniów z perspektywy koniecznego dla ich (auto-)edukacji wartościowego i skutecznego procesu indywidualnego rozwoju. Trafnie autorzy tej publikacji łączą doświadczenia praktyczne z naukową analizą i rekonstrukcją najnowszych podejść teoretycznych do dyscyplinowania jako kategorii, która wcale nie musi być odczytywana jednostronnie, ideologicznie jako ucieleśniająca tylko i wyłącznie konserwatywną tradycję i koncepcje autorytarnego wychowania szkolnego dzieci i młodzieży.
Z treści zgromadzonych tu artykułów wyłania się interesująca próba humanizacji i personalizacji procesu aktywizowania czy miejscami lub czasami koniecznego formowania karności wewnętrznej uczniów właśnie po to, by byli zdolni i świadomi zarazem tego, jak z świata heterotelii przechodzić ku autotelii, a więc jak z istot radarowo reagujących na komunikaty o ich niewłaściwych zachowaniach wznosić się ku własnej autonomii, a więc ku żyroskopowemu samosterowaniu rozwojem w zgodzie z istniejącym w społeczeństwie i państwie kanonem kulturowym i prawnym.
Słusznie się zatem stało, że J. Pyżalski doprowadził projekt do końca przygotowując wraz z pracownikami Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM w Poznaniu autorski kurs wraz z nowoczesnymi materiałami edukacyjnymi (multimedialny portal, podręczniki). Kurs ten uwzględnia praktyczne doświadczenia "islandzkiej szkoły" w obszarze metod wychowawczych (Polska Szkoła w Reykjaviku). Jego finalnym osiągnięciem jest właśnie materiał edukacyjny, który wykorzystują wykładowcy i trenerzy w pracy z nauczycielami oraz zawiera materiały samokształceniowe dla nauczycieli i wychowawców.
Niniejszy projekt jest bardzo dobrym dowodem na to, że dobra teoria oświetla praktykę, a praktyka wzbogaca teorię. Dostęp do materiałów jest bezpłatny, gdyż cały projekt został sfinansowany ze środków funduszy norweskich i funduszy EOG, pochodzących z Islandii, Liechtensteinu i Norwegii, oraz środków krajowych. Był on także realizowany w działaniu Rozwój Polskich Uczelni oraz został sfinansowany ze środków Funduszu Stypendialnego i Szkoleniowego w ramach Mechanizmu Finansowego EOG.
Gorąco zatem polecam tę rozprawę zarówno nauczycielom, wychowawcom, opiekunom czy środowiskowym instruktorom, jak i rodzicom, bowiem można spojrzeć dzięki zamieszczonym tu tekstom z perspektywy głęboko humanistycznej na regulowanie zachowań społecznych dzieci, młodzieży i ich wychowawców.
O autorze: | ||
prof. dr hab. Bogusław Śliwerski |
||
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autora pod adresem http://sliwerski-pedagog.blogspot.com |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14