E-czytnik dla każdego ucznia.
Już kilka tygodni minęło od debaty o e-podręcznikach. Chciałbym wierzyć, że w tym czasie w zaciszu ministerialnych gabinetów wre praca, mająca zmaterializować szumne zapowiedzi wygłaszane podczas owej debaty.
Będąc jednak człowiekiem małej wiary, chciałbym poinformować urzędników ministerstw różnych, że zamiast wyważać otwarte drzwi, warto skorzystać z doświadczeń tych, którzy nie czekając na ministerialna łaskę, słowa wprowadzili w czyn.
A jednak można!
24 października 2011r. w Ostrowie Wielkopolskim został oficjalnie zainaugurowany największy w Polsce pilotażowy program dotyczący wykorzystania w nauczaniu zdigitalizowanych wersji podręczników - e-booków. Projekt powstał przy współpracy trzech zewnętrznych partnerów: Wydawcy podręczników MAC Edukacja, który zapewnił zdigitalizowane wersje podręczników: „Przygoda z czytaniem”(j.polski), „Nie tylko wynik” (matematyka), „W tym cała sztuka” (plastyka) oraz „Muzyczny świat”(muzyka), spółki Mobile Box, która zapewniła czytniki oraz spółki Polkomtel, która zapewniła łączność. W projekcie bierze udział 645 uczniów klas pierwszych, uczęszczających do 4 gimnazjów z Ostrowa Wielkopolskiego.
Ponadto w realizacji projektu, trwającego do końca roku szkolnego 2011/2012 bierze udział 40 nauczycieli.
E- tornister w praktyce
To pierwszy w kraju tak kompleksowy program z wykorzystaniem e-podręczników. Po raz pierwszy, nie czekając na realizację mglistych ministerialnych projektów, w Ostrowie Wielkopolskim wszyscy uczniowie pierwszych klas gimnazjum mają indywidualne e-tornistry. Zamiast kilkunastokilogramowych plecaków młodzież nosi niewielki tablet i odciąża kręgosłup.
Uczniowie zostali wyposażeni w czytnik książek elektronicznych, a konkretnie model Onyx BOOX z modułem 3G. Każde z tych urządzeń ma wgrane podręczniki z języka polskiego, matematyki, muzyki, plastyki. Czytnik posiada także dostęp do Internetu, ale serwer ogranicza jego swobodny dostęp, gdyż uczniowie mogą przeglądać strony Wikipedii w języku polskim i angielskim. Urządzenie jest lekkie i celowo pozbawione elektronicznych „bajerów”, bo ma służyć do nauki, a nie do zabawy. Stąd czarno-biały, ale za to bardzo długo działający na jednym ładowaniu, wyświetlacz. Ponadto w czytniku uczniowie nie mogą samowolnie wprowadzać dodatkowych treści. Urządzenia są także indywidualnie kodowane, a każdy kod przypisany jest do danego ucznia. Dzięki temu po zakończeniu projektu będzie można określić z jakich materiałów i z jaką częstotliwością korzystali uczniowie.
Jedna jaskółka…
Początki nigdy nie są łatwe, ale w przypadku Ostrowa Wielkopolskiego niemożliwe stało się możliwe. Bez zapowiedzi, debat, pomysłów rzucanych na wiatr. Bardzo się cieszę, że dzięki mądrości i zaangażowaniu autorów pomysłu uczniowie mogą korzystać z nowych technologii w nauczaniu.
Jednocześnie z wielką niecierpliwością będę oczekiwał wyników podsumowujących ten nowatorski projekt. Myślę, że warto będzie wykorzystać wnioski przy wdrażaniu kolejnych projektów.
Tekst pochodzi z : http://blog.2edu.pl/2012/01/e-czytnik-dla-kazdego-ucznia.html
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14