Dzieci lubią się uczyć
Na początek krótka scenka:
- Edukacja nie ma być fajna - pan z historii poprawił na nosie przekrzywione okulary. Określenie "fajna" wypowiedział tonem zarezerwowanym dla słów co najmniej niestosownych - edukacja ma być kształtująca.
Maks zawahał się przez chwilę. Postanowił się jednak nie poddawać.
- Ale nikt nie chce robić rzeczy niefajnych - stwierdził.
Reszta klasy zaczęła się wiercić w krzesłach. Rozmowa rozpoczęta od stwierdzenia, że dzisiejszy temat - rewolucja przemysłowa - nie jest fajny, zaczynała skręcać w niepokojącą stronę. Pan od historii, wkurzony przez nieposłusznego Maksa mógł zarządzić niezapowiedzianą kartkówkę.
- Spoko, Maks - postanowił uratować sytuację jego kolega z ławki, Sebastian - dajmy się kształtować. Nie musi być fajnie.
Kilka osób w klasie parsknęło. Ale ogólnie dało się wyczuć aprobatę dla próby ratunku.
- No właśnie - pan z historii spojrzał z zadowoleniem na Sebastiana - słuchaj swojego kolegi, bo dobrze mówi. Fajnie możesz się bawić po szkole. A teraz jesteś na lekcji. I mamy temat do przerobienia.
Maks westchnął. I otworzył zeszyt.
Dzieci uwielbiają się uczyć. Wie to każdy, kto miał do czynienia z kilkuletnim brzdącem. Do pewnego wieku maluchy reagują z ogromną radością na możliwość nauczenia się czegoś nowego. Po czym nagle, w wieku siedmiu lat coś się zmienia. Najpierw powoli, a potem coraz szybciej. Słowo „nauczyć się” staje się synonimem katorgi, zesłania z krainy przyjemnej zabawy do męki nudnej nauki. Zmiana ta odbywa się w takt zadań domowych, słów „otwieramy zeszyty”, „wyciągamy karteczki” i akompaniamencie dzwonków.
Nie wszędzie i nie zawsze. Jest w Polsce trochę szkół, które sprawiają, że uczniowie widzą sens nauki. Jest wielu świetnych nauczycieli, którym się chce. Poznałem osobiście kilku z nich i jestem zafascynowany płonącym w nich ogniem, którym bez trudu rozgrzewają umysły uczniów.
Najczęściej jednak edukacja w oczach uczniów nie jest fajna. Słowa tego używam celowo. Z punktu widzenia dorosłych, nauka szkolna ma być przydatna, mądra, wartościowa, skuteczna. I to prawda, powinna taka być. Ale powinna być także fajna – tak jak pojęcie to rozumieją dzieci. Czyli interesująca, ciekawa, zabawna. Jeżeli uwzględnimy wszystkie postulaty dorosłych, ale zignorujemy potrzeby dzieci, cały system przestaje działać.
Powodów tego jest mnóstwo i większość z nich ma dość złożony charakter. Nie zgadzam się z obwinianiem za to nauczycieli. Są w niezwykle trudnej sytuacji – przywala ich biurokracja, uczniowie nie są zainteresowani treściami, których muszą nauczyć, a podstawa programowa skutecznie utrudnia wprowadzanie innowacji.
Czy tak musi być? Oczywiście, że nie. Poznałem ostatnio fantastycznego historyka. W przeciwieństwie do nauczyciela Maksa i Sebastiana, wie, że historia może być fajna. I ma na nią sposób. Uczy jej od tyłu. To znaczy, idzie zgodnie z programem, ale zaczyna każdą lekcję od opisania aktualnej sytuacji i cofając się, dochodzi do tematu lekcji. „Dlaczego Izrael nie lubi się dzisiaj z Palestyną? Bo kiedyś walczyli. A dlaczego walczyli? Bo jedni i drudzy chcą mieć ten sam kawałek ziemi dla siebie. A dlaczego uważają, że mają do tego prawo? A tym się właśnie zajmiemy dzisiaj”.
W tym blogu będę chciał opowiadać o tym, co znaczy dla mnie fajna edukacja - i dlaczego fajna może znaczyć wartościowa. Postaram się, aby była to mieszanka inspirujących mnie historii, praktycznych porad, a także prób zrozumienia głębszych, społecznych kontekstów tego, co znaczy dzisiaj edukacja.
A w następnym odcinku, Maks spróbuje włączyć w trakcie lekcji komputer. Jakie będą tego skutki?
* * *
O autorze: | ||
dr Łukasz Srokowski |
||
Tekst ukazał się pierwotnie na blogu autora: http://www.edukacjajestfajna.pl/ |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14