Dozwolony użytek edukacyjny - analiza prawa międzynarodowego, europejskiego i krajowego
Trwająca obecnie nowelizacja prawa autorskiego ma na celu między innymi aktualizację zakresu dozwolonego użytku. Istotne zmiany dotyczą m.in. edukacji – obszaru kluczowego dla nas oraz Koalicji Otwartej Edukacji. Rozpoczynając nowelizację, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego zadeklarowało ambitny plan reform dozwolonego użytku:
w zakresie, w jakim pozwalają na to wiążące Polskę regulacje prawa międzynarodowego i europejskiego – możliwie jak najszerszy dostęp do utworów i przedmiotów praw pokrewnych, przede wszystkim w ramach tzw. dozwolonego użytku publicznego[1]
W założeniu dozwolony użytek edukacyjny w prawie autorskim ma umożliwiać legalne korzystanie z utworów dla celów związanych z dydaktyką oraz badaniami naukowymi. Ma umożliwiać swobodę działań edukacyjnych, gwarantując jednocześnie równowagę interesu publicznego oraz interesów posiadaczy praw.
W praktyce jednak instytucje zajmujące się dydaktyką i edukacją spotykają się z problemami dotyczącymi stosowania prawa autorskiego. Problemy związane z prawem autorskim w edukacji zaprezentowaliśmy w raporcie "Analiza prawna przepisów prawa autorskiego dotyczących oświaty. Projekt nowelizacji" z 2013 roku.
Przeprowadziliśmy obecnie analizę prawa (PDF) w celu ustalenia, w jakim zakresie to obietnice zostały spełnione. W raporcie "Dozwolony użytek edukacyjny - analiza prawa międzynarodowego europejskiego i krajowego" analizujemy polskie przepisy dozwolonego użytku edukacyjnego w kontekście przepisów międzynarodowych, które mogą powodować jego ograniczenie. Pod analizę poddajemy art. 27 ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83), który w naszej opinii ma podstawowe znaczenie dla swobody działań oświatowych i edukacyjnych.
Nasza analiza pokazuje, że ani Konwencja Berneńska, ani przepisy europejskie nie wymagają ograniczenia zakresu podmiotowego – co ma miejsce w polskich przepisach. Jedynym ograniczeniem w tym zakresie jest osiąganie wyłącznie "celów niehandlowych". Analiza jest pierwszym z trzech dokumentów roboczych dotyczących nowelizacji przepisów dozwolonego użytku edukacyjnego. W kolejnych skupimy się na omówieniu projektów nowelizacji, przebiegu konsultacji oraz problemach "parasola licencyjnego" i swobody korzystania z treści w edukacji.
Pobierz analizę (PDF)
[1] Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2014), Uzasadnienie projektu ustawy o zmianie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 9 października 2014 roku
* * *
O autorce: | ||
Katarzyna Rybicka |
||
Tekst dostępny na licencji Creative Commons Uznanie Autorstwa 3.0 Polska. Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Centrum Cyfrowe Projekt: Polska. |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14