Imię i nazwisko:
Adres email:

Czy zadania domowe muszą być problemem?

Marzena Żylińska, 21 Październik 16

Wielu rodziców twierdzi, że z powodu zadań domowych popołudnia zamieniają się w codzienny koszmar. Znaczna grupa uczniów tych zadań robić nie chce. Praca nad lekcjami ciągnie się długimi godzinami, a dzieci dłużej walczą niż rzeczywiście pracują. Warto zadać sobie pytanie, dlaczego tak się bronią przed lekcjami? Czy to z nimi jest coś nie tak, czy może problemem są oferowane im zadania?
 

Wszystko wskazuje na to, że problemem jest nuda. Najpierw uczniowie nudzą się w szkole, a potem do domu dostają kolejną porcję schematycznych ćwiczeń, które nie budzą ich ciekawości. (Gdy wracają do domu, a rodzice pytają „Co było w szkole?”, często w odpowiedzi słyszą: „Nic”.) Nauczycie mogą tu zapytać, skąd mają wziąć nieschematyczne i budzące fascynację zadania. Pytanie jest jak najbardziej zasadne, bo tradycja tworzenia materiałów dydaktycznych kieruje uwagę ich autorów na sprawy formalne, a nie na to, by budziły fascynacje czy rozwijały kreatywność.

Jedno jest pewne, spędzanie kilku godzin nad książkami, zmuszanie dzieci do robienia zadań, których te robić nie chcą, mija się z celem. W takich warunkach dziecko niczego się nie nauczy, a jedynym efektem jest budowanie niechętnego stosunku do nauki. „Musisz!” zabija „Chcę!”. Zmuszanie do odrabiania zadań to najskuteczniejsza metoda zabijania motywacji do nauki.

Mamy dwie możliwości:
 

  1. Możemy nic nie zmieniać. Nie zmieniamy materiałów dydaktycznych i dalej zmuszamy dzieci do pracy. Dla wielu rodzin to perspektywa kolejnych lat bez normalnego życia rodzinnego. To kolejne roczniki dzieci tracących ciekawość świata i motywację do nauki.
     
  2. Uznajemy, że trzeba zmienić podejście do zadań domowych (i materiałów dydaktycznych w ogóle). Szukamy nowych rozwiązań, dajemy dzieciom wybór, nie zmuszamy do pracy, a zapraszamy i ogólnie redukujemy czas poświęcony w domu na odrabianie zadań. Dzieci też ludzie i mają prawo do odpoczynku, powinny mieć czas na rozmowy z rodzicami, na spacery, sport, przyjaciół …


W czasie warsztatów, które odbyły się w ramach konferencji 4 października, rozmawialiśmy m.in. o zadaniach domowych. Problem nie rozwiąże się sam, a zrażanie uczniów do nauki nie wydaje się dobrym rozwiązaniem.

 

 

* * *


 
 O autorce:
Marzena Żylińska  

Marzena Żylińska

Zajmuje się metodyką i neuropedagogiką. Jest wykładowcą NKJO W Toruniu, studiów podyplomowych WSG "Neurodydaktyka z tutoringiem", prowadzi blog "Neurodydaktyka, czyli neurony w szkolnej ławce". W licznych publikacjach popularyzuje neurodydaktykę jako interdyscyplinarną dziedzinę nauki, opartą na badaniach mózgu, która stawia sobie za cel stworzenie nowych koncepcji pedagogicznych i inicjuje poszukiwanie przyjaznego mózgowi systemu edukacyjnego. Autorka książek "Postkomunikatywna dydaktyka języków obcych w dobie technologii informacyjnych" oraz "Neurodydaktyka". Jej celem jest stworzenie modelu szkoły, w której uczniowie będą mogli w pełni wykorzystać swój potencjał i rozwijać talenty.

 

Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki w serwisie www.budzacasieszkola.pl

budząca się szkoła

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej