Czy w szkole jest miejsce na rozmowę o wartościach? Jak chronić życie?
Ponad 40 tysięcy Polaków umiera rocznie z powodu smogu. Czy w szkole powinno się o tym mówić? Czy w szkole jest miejsce na dyskusję o wartościach? Projekt „Smog zabija”, naprawdę!
Na stronie https://businessinsider.com.pl/ ukazała się niezwykle ciekawa rozmowa z prof. Michałem Krzyżanowskim z King’s College London, w której mowa jest o tym, co wiemy dziś o wpływie zanieczyszczenia powietrza na nasze życie i zdrowie.
W szkolnych ławkach siedzą dziś przyszli politycy. Od ich wiedzy i świadomości ekologicznej zależy nasze życie i zdrowie.
Profesor Krzyżanowski podaje najnowsze wyniki badań i mówi, co dziś już wiemy na pewno o związkach między stopniem zanieczyszczenia środowiska, a stanem naszego zdrowia. Profesor Krzyżanowski podaje też przykład Irlandii, która wprowadziła w miastach zakaz palenia węglem, co przełożyło się na spadek liczby zgonów. U nas trend jest odwrotny i na nikim nie robi wrażenia, że tak wielu Polaków każdego roku umiera z powodu smogu. Jednak ofiar zanieczyszczenia środowiska jest znacznie więcej, bo doliczyć jeszcze trzeba poronienia i rosnącą liczbę przypadków bezpłodności. To ludzkie dramaty, których mogłoby nie być, gdyby ludzkie życie i zdrowie było priorytetem.
Rozmowa z profesorem Krzyżanowskim mogłaby być podstawą interdyscyplinarnego projektu poświęconego środowisku i naszemu zdrowiu.
Chodzi o to, by uczniowie uczyli się dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe. W ramach takiego projektu można realizować cele z podstaw programowych do następujących przedmiotów: biologia, przyroda, geografia, język polski, języki obce, matematyka, chemia, informatyka, fizyka, wiedza o społeczeństwie. A może również historia (industrializacja) i inne przedmioty? Co o tym sądzicie?
Projekt „Smog zabija” to okazja do łączenia tego, co omawia się w szkole z realnym życiem. To niezwykle ważne, byśmy w szkole przygotowywali uczniów do rozwiązywania problemów, z którymi oni będą musieli się zmierzyć i które my im zostawimy. W szkole powinno być również miejsce na dyskusję o wartościach i o dobru wspólnym. Nasze środowisko nie należy tylko do nas, ale również do kolejnych generacji Polaków, którzy się dopiero urodzą. Ale to od naszych decyzji zależy, jaka będzie jakość ich życia.
Michał Krzyżanowski jest epidemiologiem, profesorem wizytującym Grupy Badań nad Środowiskiem w King’s College London. Do 2012 r. był szefem biura Europejskiego Centrum ds. Zdrowia i Środowiska w Bonn, należącego do Regionalnego Biura WHO na Europę.
Całą, niezwykle ciekawą i ważną rozmowę można przeczytać na stronie: https://businessinsider.com.pl/…/smog-wplyw-na-zdro…/lm0pftx
* * *
O autorce: | ||
Marzena Żylińska
|
||
Teskt ukazał się pierwotnie na blogu autorki w serwisie www.budzacasieszkola.pl |
Podziel się
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14