Imię i nazwisko:
Adres email:

Coaching

Jarosław Kordziński, 09 Maj 16

W sytuacji, gdy naprawdę akceptujemy, wybieramy lub bierzemy odpowiedzialność za nasze myśli i czyny, wzrasta nasze zaangażowanie, a także i osiągane wyniki.


/John Whitmore, Coaching - trening efektywności/

Coaching staje się jedną z metod pracy, którą coraz częściej interesują się nauczyciele. I nie ma się czemu dziwić. Komunikacja, budowanie relacji, planowanie rozwoju to immanentne elementy nauczycielskiej profesji. Warto wykorzystać gotowe instrumentarium, by poszerzyć swoje możliwości oddziaływania na uczniów. Kiedy się zastanawiam nad tym, co dał mi coaching, to od razu przychodzą mi do głowy takie skojarzenia jak: większa pewność siebie, świadomość możliwości osiągania zamierzonych celów, umiejętność planowania, a do tego pozyskanie dodatkowych kompetencji i widoczny wzrost prestiżu zawodowego - mnóstwo tego.
 

Każdy, kto przez lata dba o swój ogród wie, że podejmowane w związku z nim decyzje mogą skutkować na wiele różnych sposobów. Można posadzić bratki, które choć dość szybko znikną natychmiast wprowadzą oczekiwane kolory. Możemy w podobny sposób sadzić astry albo cynie - będą kwitły dłużej, ale i one nie odrodzą się w kolejnym roku. Można posadzić hortensje - te będą rosły wiele lat i z roku na rok rozrastać się w coraz większy krzew. Coaching działa jak uprawa hortensji. Trzeba znaleźć dla niej odpowiednie miejsce w ogrodzie, bo z czasem zajmie naprawdę sporą przestrzeń. Warto zdecydować o składzie ziemi, na której będzie się rozwijać, bo to on decyduje czy nasze kwiaty będą niebieskie czy różowe. Przyszłość zależy od wielu zmiennych, które możemy zaplanować już dzisiaj. Coaching pozwala skupić się na tym, co chcemy osiągnąć. Dzięki coachingowi można zyskać to, na czym nam po prostu zależy. Co więcej, w trakcie procesu coachingowego okazuje się, że choć klient zyskuje najwięcej, to doświadczenie rozmowy jest nie mniej ważne dla samego coacha. To jak praca ogrodnika. Wymagająca i niekiedy wywołująca zmęczenie, stosunkowo szybko jednak przynosząca efekty - jak kolorowe rabaty.

Większość z nas lubi pomagać. Często robimy to pocieszając potrzebujących czy doradzając w potrzebie. Rzadko uświadamiamy sobie w pełni, że doradzanie czy pocieszanie to jedne z głównych czynników budujących bariery komunikacyjne. Z reguły nie zamierzamy zrobić nic złego, a ludzie patrzą na nas, jakbyśmy chcieli im wyrządzić jakąś krzywdę. Coaching dysponuje ogromnym instrumentarium pozwalającym towarzyszyć innym w samodzielnym podejmowaniu przez nich decyzji. Coaching wzmacnia nasze umiejętności nie tylko w zakresie słuchania, ale rozwoju umiejętności słuchania samych siebie tych, z którymi pracujemy. To dla nich często jak katharsis, a my coachowie jesteśmy kreatorami tego stanu. To w wypadku obu stron naprawdę radosne i podniosłe odczucie. Co więcej, osoby z którymi pracujemy, najczęściej odnajdują w sobie pewność w drodze do zaplanowanego celu i właściwą determinację pozwalającą z niej w pełni skorzystać. A nas, po raz kolejny, spostrzega jako osobę, skutecznie wspierającą ją w tej zmianie, mimo że pozornie pozostającą jedynie w jej cieniu.

Warto podjąć próbę zostania coachem. To dobra szkoła jak poprawić relacje z innymi. Możliwość uzyskania odpowiedzi pytanie „jak słuchać, żeby do nas mówili”. I słuchać, naprawdę słuchać, kiedy tylko, zdecydują się nam o tym, co aktualnie jest dla nich ważne, powiedzieć.



* * *
 
 
 O autorze:
Jarosław Kordziński  

Jarosław Kordziński

Centrum Komunikacji i Mediacji Akademia Dialogu
właściciel / szkoleniowiec / redaktor / autor / ekspert edukacyjny


Trener szkoleniowiec specjalizujący się w kształceniu kompetencji społecznych: komunikacji interpersonalnej, pracy w zespole, rozwijaniu umiejętności przywódczych, wywierania wpływu na innych, autoprezentacja itp.) Mediator sądowy. Autor i realizator szkoleń e-learningowych. Duże doświadczenie w pracy na rzecz rozwoju zawodowego nauczycieli wychowawców. Autor programów szkoleniowych z zakresu zarządzania szkołą, pracy zespołowej, kształcenia i wychowania a także rozwoju zawodowego nauczycieli. Trener w programie TERM-IAE. Superwizor w programach Sierra-PIE oraz TERM-Edukator. Autor licznych projektów oraz szkoleń z zakresu zarządzani placówkami oświatowymi (motywowanie, ocena pracowników, zarządzanie jakością w szkole), metod pracy wychowawczej, współpracy z rodzicami, planowania i realizacji własnego rozwoju. Realizator zajęć z zakresu psychoedukacji w projekcie English Teaching finansowanym ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności. Ciągła praca dla szkół i nauczycieli w zakresie miedzy innymi przeciwdziałania agresji, rozwiązywania sytuacji konfliktowych w szkole, profilaktyki uzależnień, komunikacji interpersonalnej, współpracy z rodzicami itd.

Tekst zamieszczony na blogu autora http://trenerzypower.pl/blog/

Trenerzy Power

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej