Imię i nazwisko:
Adres email:

Co dalej z Olimpiadami Gimnazjalistów?

Katarzyna Hall, 28 Maj 14

Czy jako efekt kończącego się właśnie projektu systemowego Ministerstwa Edukacji Narodowej "Opracowanie i wdrożenie kompleksowego systemu pracy z uczniem zdolnym", w ramach którego są między innymi organizowane Olimpiady Gimnazjalistów, nastąpi odpowiednia, zakładana wcześniej zmiana prawna?
 

Olimpiady przedmiotowe to jeden ze sposobów wyłaniania talentów, stymulowania w rozwoju zdolnej młodzieży, inspirowania nauczycieli. 
 
Olimpiady licealne funkcjonują od lat i mają charakter ogólnopolski. Szereg z nich wyłania również reprezentantów polskiej młodzieży na olimpiady międzynarodowe.
 
Na szczeblu szkół podstawowych i gimnazjów są organizowane konkursy przedmiotowe o randze wojewódzkiej. Różnią się one między sobą w sposób istotny: sposobem organizacji, poziomem merytorycznym, a także liczbą uczestników i laureatów.

Z uwagi na wątpliwości dotyczące zróżnicowanej wartości merytorycznej konkursów wojewódzkich, środowiska naukowców i nauczycieli, związanych z przygotowywaniem uczniów do olimpiad licealnych, doprowadziły do rozpoczęcia organizowania Olimpiady Matematycznej Gimnazjalistów (organizator: Stowarzyszenie na rzecz Edukacji Matematycznej) i Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów (organizator: Stowarzyszenie „Talent”). Dzięki projektowi systemowemu finansowanemu z funduszy europejskich przez ostatnie lata przedsięwzięcia te się umocniły, interesuje się nimi coraz większa liczba uczniów, szkół i nauczycieli. Wprowadziły też niespotykany wcześniej rodzaj rywalizacji – konkurencje drużynowe.  

 

Olimpiada Informatyczna Gimnazjalistów
Prezes Stowarzyszenia "Talent" i nauczyciel wielu pokoleń laureatów olimpiad informatycznych Ryszard Szubartowski
podczas podsumowania Olimpiady Informatycznej Gimnazjalistów - 25.05.2014.


Celem projektu było wypracowanie narzędzi i procedur, umożliwiających docelowo przekształcenie wojewódzkich konkursów gimnazjalnych w ogólnopolskie olimpiady gimnazjalne, poziomem i prestiżem nawiązujące do olimpiad licealnych. Zakładano także, że uda się przygotować narzędzia ułatwiające dostęp do olimpiad licealnych, aby docelowo oddzielić kanały komunikacji autorów zadań olimpijskich z uczniem i jego nauczycielem od przygotowywania merytorycznego tematów. 

Olimpiady Matematyczna i Informatyczna wypracowały rozwiązania informatyczne mogące tej komunikacji pomóc i również olimpiady – licealne i gimnazjalne – z innych przedmiotów mogłyby z tych rozwiązań skorzystać. W tym roku kończy się projekt, dzięki któremu te rozwiązania przygotowano. 

 

Olimpiada Matematyczna Gimnazjalistów
Podczas ostatnich zmagań olimpijskich - 13-15 maja 2014 (fot. Olimpiada Matematyczna Gimnazjalistów - Facebook)

Uprawnienia dające wysokie oceny i preferencje rekrutacyjne absolwentom gimnazjów prawnie przynależą cały czas przede wszystkim laureatom konkursów wojewódzkich, olimpiady ogólnopolskie gimnazjalistów są do tego dołączone, ale jest to rozwiązanie polegające na interpretacji przepisów dotyczących oceniania i egzaminowania (jako konkursy o charakterze ponadwojewódzkim), a nie trwałego wpisania olimpiad gimnazjalnych w prawo oświatowe zamiast dotychczasowej rywalizacji wojewódzkiej. 

Wskazane byłoby na trwałe powołanie merytorycznych, przedmiotowych komitetów olimpijskich, najlepiej jednocześnie gimnazjalnych i licealnych, złożonych z naukowych autorytetów i osób najbardziej w materii olimpijskiej doświadczonych. Jednocześnie w celu usprawnienia, zwiększania dostępu oraz optymalizowania kosztów porozumiewania się ze szkołami i przeprowadzania odpowiednich zawodów, można byłoby skorzystać z efektów projektu czyli narzędzi umożliwiających komunikację organizatorów olimpiad, środowisk uczniowskich i nauczycielskich. Czy ten efekt projektu zostanie w taki sposób wykorzystany?



* * *


 
 O autorce:
Katarzyna Hall  

Katarzyna Hall

Posłanka na Sejm RP, minister edukacji narodowej w pierwszym rządzie Donalda Tuska (2007-2011). Zanim trafiła do rządu i potem do parlamentu, pracowała w szkole podstawowej, średniej, na uniwersytecie, w organizacji pozarządowej i w samorządzie terytorialnym, jako zastępczyni Prezydenta Miasta Gdańska do spraw polityki społecznej, dyrektorka szkoły, nauczycielka matematyki. Pisała artykuły między innymi w “Rzeczpospolitej” i w “Gazecie Wyborczej” oraz redagowała kwartalnik edukacyjny “Klocki Autonomiczne w szkole”. Prywatnie mama trzech dorosłych synów i babcia trzech wnuczek, żona Aleksandra Halla, mieszkanka Sopotu.

W internecie: www.hall.pl | Twitter | Facebook

Tekst ukazał się pierwotnie na profilu autorki w serwisie NaTemat.pl: http://katarzynahall.natemat.pl/

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej