Imię i nazwisko:
Adres email:

Brutalna prawda, czyli cele zostały osiągnięte...

Jarosław Bloch, 22 Listopad 17

Stało się. Dzięki pani minister jestem teraz w dwóch osobach, mogę mieć więc czasami rozdwojenie jaźni. Jeszcze lepiej muszą czuć się ci, którzy pracują w trzech miejscach, oni są w trzech osobach, jak sam Bóg. Ta alternatywna arytmetyka, w liczeniu nauczycielskich etatów, to tylko wisienka na torcie, bo głównym celem podejmowanych od roku działań jest rozbicie i tak wątłej solidarności w zawodzie nauczyciela, aby szkoła nie była zbyt niezależna i postępowa. Gratuluję pani minister skuteczności w osiąganiu celów, bo udanej reformy to już nie…
 

Powtarzam z synem materiał do sprawdzianu. 7 klasa. Geografia, mój przedmiot. I szlag mnie trafia jak widzę, że do jednego wora wrzucono to, co w gimnazjum było w 1 i 3 klasie. Świat i Polska w jednym temacie, tyle materiału, że normalny człowiek tego nawet nie wyłoży na lekcji, nie mówiąc już o wytłumaczeniu. W tym kontekście zrozumienie lekcji przez 13 latka graniczy wręcz z cudem, tym bardziej, że tak samo ma z innych przedmiotów, w których materiał się skumulował dzięki geniuszowi pani Zalewskiej. Tylko jedno mogę napisać o autorze tej podstawy: DEBIL. Nie dziwię się, że nie chcą ujawniać ich nazwisk, toż to kompromitacja.

Ale przecież cele zostały osiągnięte. Chrzanić dzieci, przecież każdy kto ma odrobinę oleju w głowie wie, że to nie o dobro dzieci chodziło, a o własną wizję szkoły. Cel pierwszy: zlikwidowano gimnazja, czym zatarto ślady prób prawdziwego reformowania naszej oświaty. Pełen sukces. To nic, że dzieci mają przeładowany plecak i głowę. Cel drugi: skłócić środowisko. Pełen sukces. Ci z gimnazjów wściekli na tych z podstawówek i średnich, bo przecież część nawet nie ruszyła się by im pomóc. Ci z innych poziomów szczęśliwi, że padło na tych z gimnazjów. Ci starsi nawet usatysfakcjonowani, bo przecież od razu mówili, że gimnazjum be, a uczyć trzeba tak jak zawsze, z pożółkłego zeszytu. Ot takie życie. Life is brutal.

Cel trzeci: zmiany programowe. Pełen sukces. Większość przepisano. Prostacko zerżnięto metodą kopiuj – wklej, z którą od lat walczymy w szkołach. Inaczej nazwano. A autorów utajniono, jeszcze by ich ktoś o plagiat pozwał. Ale cel osiągnięty, bo pewne rzeczy dodano, a pewne wyrzucono. Zmian niewiele, ale o wielkiej mocy rażenia. Wszak niektóre zapisy w starych podstawach zbyt raziły swą otwartością na problemy współczesnej nauki, społeczeństwa i świata. A przecież ma być konserwatywnie, jak u Szyszki, który chroni przyrodę strzelając do zwierząt i wycinając las…

Cel czwarty: wyrzucić niepokornych i niezależnych. W realizacji. Ale wszystko na najlepszej drodze. Belfrownia goni za godzinkami, straciła chęć i ochotę na bunt. Jedni są przerażeni tak bardzo, że zmiany wypierają ze swej świadomości. Inni chowają głowę w piasek, myśląc naiwnie, że jak głowa w piachu, to w dupę nikt nie kopnie. Jeszcze inni starają się coś ugrać w nowej rzeczywistości. Jak zwykle pogodzenie i dostosowanie się do nowych warunków. Ale wygaszanie gimnazjów trwa. Bitwa o etaty potrwa więc jeszcze co najmniej dwa lata, a do tej pory większość dyrektorów będzie po właściwej stronie…

Cel piąty: zostawić w szkole swoich, by wychowywali przyszły elektorat. W realizacji. Nauczyciele w takim szoku, że nie chcą nawet myśleć o konsekwencjach swej bierności. Nawet nie straszna im ocena moralna, choć to przecież jawny bat na tych nieprawomyślnych. Do tego instytucja sygnalisty, która (nie mam wątpliwości) w szkole rozkwitnie. Wszak w środowisku zdominowanym przez kobiety, materiału do intryg i wzajemnych pretensji nigdy nie zabraknie. Co prawda ZNP zbiera podpisy przeciwko nowelizacji Karty Nauczyciela, ale reakcje jak zwykle: nie widzę, nie słyszę, więc przetrwam. Złożyć podpis? Swój? No gdzież tam, jeszcze ktoś to kiedyś wytknie i będzie z tego kłopot. Budowanie „wzorowych” podstaw moralnych zaczęło się już teraz! Takie środowisko. Ludzie w pracy już teraz nieufnie na siebie patrzą. Gratulacje pani minister! Skuteczność 150% bo jeszcze przepisów o ocenie moralnej nie wprowadzono, a już działają!

Co na to nauczyciele? Jak zwykle nie potrafią się zjednoczyć. Są wprawdzie tacy, którzy starają się coś robić, ale zabierają się do tego po… nauczycielsku. Czyli gadania dużo, w którym to słowotoku gubi się sedno sprawy. Lekarze wiedzą jak protestować, o wiele gorzej wykształceni górnicy także. A nauczyciele? Chcieliby aby to tornado oświatowe po prostu przeszło. Ale nie tak prędko… tak skutecznych ministrów przecież się nie dymisjonuje…

 



* * *


 

 O autorze:
Jarosław Bloch  

Jarosław Bloch
(ur. 1975 w Katowicach)

Z wykształcenia geograf, absolwent Wydziału Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego. Obecnie nauczyciel i wychowawca w VI Liceum Ogólnokształcącym w Katowicach. Prowadzi bloga o tematyce edukacyjnej pt. "Co z tą edukacją?". 

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu "Co z tą edukacją?"

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej