Imię i nazwisko:
Adres email:

"Ambitny plan, przyznaję" - powiedział dziennikarz TVP o reformie oświaty

Tomasz Małkowski, 21 Lipiec 16

W głosie Krzysztofa Grzybowskiego brzmiał raczej sceptycyzm niż podziw – w każdym razie ja takowy sceptycyzm wychwyciłem:

KG: I to wszystko uda się zmieścić w ciągu roku?
Anna Zalewska: Oczywiście.
KG: Ambitny plan, przyznaję.
Anna Zalewska: Dobro dzieci jest najważniejsze. Nie mogą czekać pięć – dziesięć lat, aż dorośli zdecydują się na to, aby dać im i zabezpieczyć dobrą naukę.[1]
 

Wnioski z ostatniego zdania: 1) dotąd nie daliśmy dzieciom dobrej nauki, 2) sytuacja jest na tyle poważna, że musimy działać bardzo szybko.

Nie spodziewałem się po dziennikarzu TVP, że panią minister przyciśnie. I słusznie: nie przycisnął. A powinien był, gdyż – niezależnie od tego, czy ktoś reformę popiera, czy też nie – stawianie władzy kłopotliwych pytań jest zadaniem mediów. Zwłaszcza gdy idzie o kilka milionów dzieci.

By zyskać obraz sytuacji, obejrzałem całe (!) toruńskie wystąpienie minister Anny Zalewskiej.[2] Poczytałem komentarze. Efekt? Kilka wątpliwości, którymi się z Państwem podzielę. Do rzeczy.

Pisałem tu już o mym (naiwnym) życzeniu, by politycy zajęli się polityką, a oświatę zostawili ekspertom od oświaty. Z przykrością stwierdzam, że toruńskie wystąpienie pani minister było wystąpieniem polityka, a nie nauczycielki, którą też niewątpliwie jest.
 

Jednak nauczyciel oceniający gimnazja powie: mają wady, ale i zalety (bądź odwrotnie). Polityk stwierdzi: są do niczego. Albo (jeśli należy do innej partii): są cudowne. W wystąpieniu pani minister znalazłem litanię zarzutów przeciwko gimnazjom i jedną pozytywną uwagę, nie o gimnazjach wprawdzie, lecz o uczących tam nauczycielach.


Likwidacja czy wygaszanie gimnazjów – mniejsza o nazwę – nie poprawi jakości naszego systemu oświaty. Proste pytanie: czy do szkół powszechnych i liceów trafią najlepsi nauczyciele gimnazjów, czy raczej tacy, którzy umiejętnie się „zakręcą” koło swego zatrudnienia?

Przyznaję, w wielu sprawach zgadzam się z minister Anną Zalewską. Tak jak ona uważam, że polska szkoła jest chora na testomanię. Podpisuję się pod jej stwierdzeniem, że egzamin maturalny w obecnej postaci nie ma nic wspólnego z egzaminem dojrzałości. Cieszy mnie likwidacja sprawdzianu szóstoklasisty. Podobają mi się sześciolatki w przedszkolu i czwartoklasiści, którym zostawi się ich wychowawczynię. Ale…

Pośpiech, z jakim MEN zabiera się do reformowania oświaty, przypomina mi gorączkę reformatorską Stanisława Augusta z pierwszych lat jego panowania. Pisał o nim nuncjusz papieski: Gdyby mógł, zreformowałby w jednym dniu cały kraj, cały naród (…). Dążność ta w połączeniu z żywym temperamentem sprawia, że nie zawsze zastanawia się naprzód, zanim coś przedsięweźmie, i że przyjmuje zbyt prędko wnioski lub projekty przedstawione mu w świetle korzystnym i w sposób pełen polotu.

Czy pani minister nie postępuje czasem jak Stanisław August? (Ewentualne podobieństwo temperamentów nie mnie oceniać).
 

Mamy ledwo rok na przyjęcie nowej ustawy oświatowej (to akurat pójdzie gładko), przygotowania organizacyjne, napisanie podstawy programowej i podręczników. Starczy czasu?


Oczywiście, podstawę da się napisać w rok. Nie będzie to jednak podstawa dobra – zwłaszcza że ma uwzględnić korelację historii z językiem polskim, WOS-em i być może wiedzą o kulturze. A podręczniki? Powiem wprost (cokolwiek się na tym znam): na ich napisanie, zrecenzowanie, zatwierdzenie i wydrukowanie czasu jest zbyt mało.

Kolejna wątpliwość: dlaczego w 2019 roku mają się spotkać na tym samym etapie kształcenia absolwenci gimnazjów i ósmych klas? To, jak czytam, 726 tysięcy uczniów. Będzie tłok. Do tego szkoła dwóch prędkości: trzy- i czteroletniego liceum. Naprawdę dla dobra dzieci?

Pisałem tu, że zmiany w oświacie wymagają czasu. Finowie, słusznie chwaleni przez panią minister, czekali na wyniki swoich reform 25 lat. Przypomnę, że nasze gimnazja istnieją od 1999 roku. Dość, żeby je zlikwidować?

Pośpiech rodzi podejrzenie, że reforma posłuży przede wszystkim politykom. Wprowadzi zmiany, których nie da się odwrócić. Pchnie w górę słupki poparcia. Większość dorosłych uważa przecież, że system 8+4 – ich system – był lepszy od tego 6+3+3.

Niech ktoś mnie przekona, że jest inaczej. Naprawdę bardzo się ucieszę.

 

[1] Rozmowa z minister Anną Zalewską w TVP 2 Podsumowanie Ogólnopolskich Debat o Edukacji
[2] Podsumowanie Ogólnopolskich Debat o Edukacji

 



* * *
 

 

 O autorze:
Tomasz Małkowski
fot. Jakub Swerpel
 

Tomasz Małkowski

Absolwent pedagogiki specjalnej na UG, od 1996 roku związany z Gdańskim Wydawnictem Oświatowym. Autor bądź współautor podręczników do historii dla szkół podstawowych i gimnazjów. Ma na koncie kilka powieści dla dzieci i dorosłych (te pisał już sam). Ojciec dwójki młodych ludzi. Chciałby – i to bardzo! – żeby polscy uczniowie lubili szkołę, odkrywali w niej świat, rozwijali talenty, stawiali pytania i znajdowali odpowiedzi. Ma wrażenie, że nie zawsze tak jest; zachodzi w głowę, co można by zmienić. Ze swej strony stara się pisać ciekawe podręczniki, takie "do polubienia" przez uczniów i nauczycieli.

W wolnym czasie włóczy się po lesie, często z psem. Biega, bo lubi. Zimą morsuje z Sopockim Klubem Morsów (zbiórka w każdą niedzielę o 12.00 w budynku Zatoki Sztuki, wejście od strony plaży). Sporo czyta. Również pisze, w końcu to jego zawód. Jest wtedy sam jak palec (nawet radio mu przeszkadza). Dlatego w przerwach od pracy chętnie ucina sobie pogawędki z ludźmi. Ostatnio postanowił pisać bloga. Zobaczymy, jak mu to wyjdzie.

Tekst ukazał się pierwotnie na blogu Gdańskiego Wydawnictwa Oświatowego: 
https://blog.gwo.pl/ambitny-plan-przyznaje/

Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe

 

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej