Imię i nazwisko:
Adres email:

Zadatek na człowieka

Zdzisław Hofman, 21 Czerwiec 14

Nasze placówki edukacji traktują dzieci jak bezradne istotki, którymi trzeba się opiekować, ucząc je przy okazji tego co system, czyli podstawa programowa, uznaje za najważniejsze. Wszak dziecko to dopiero zadatek na człowieka a nie w pełni człowiek. A Korczak powiedział: "Nie ma dzieci, są ludzie".
 

Z nieustającym zachwyceniem wspominam wizytę w berlińskim przedszkolu przed laty. O wyznaczonej godzinie przybyliśmy do przedszkola, wjechaliśmy windą na 4 piętro dużej kamienicy. Drzwi otworzyła nam 5-letnia dziewczynka, zapraszając do środka wyjaśniła, że pani kierowniczka przedszkola niespodziewanie musiała zająć się czymś bardzo pilnym, bardzo nas przeprasza, dołączy za 15 minut. "W tym czasie – powiedziała dziewczynka do nas –  możecie zaczekać, lub sami oglądać przedszkole, lub ja mogę was po naszym przedszkolu oprowadzić".

Wybraliśmy trzecią propozycję - to oczywiste. Dziewczynka z niekłamaną dumą, i uwagą pokazywała jasne sale i pomieszczenia, w niczym nieprzypominające pałacyków Królewny Śnieżki jak w porządnych polskich przedszkolach. Pokazywała nam np. prawdziwe, tylko trochę mniejsze, urządzenia kuchenne, na których dzieci uczą się gotować. Dostaliśmy też bardzo uprzejmą, acz stanowczą instrukcję: "Możecie chodzić wszędzie i wszystkiego dotykać, jednak jeśli chcecie wejść na dywan – to musicie zdjąć buty". Dziewczynka też była w butach jednak przekraczając dywan zdejmowała swoje sandałki. Pomyślałem sobie czy nasza, polska mała istotka z przedszkola zostałaby wydelegowana do takiej roli – przewodnika zagranicznej delegacji?

Zadziwień przedszkolnym życiem w Niemczech było znacznie więcej, a i kontrast koncepcji polskiej i niemieckiej – wspierania dziecka w rozwoju – ogromny. To my mieliśmy Korczaka z jego wielką koncepcją traktowania dziecka jak człowieka, to my organizowaliśmy obchody Roku Korczakowskiego (2012) i informowaliśmy o tym cały Świat. No ale to nie my wprowadzamy do praktyki pedagogicznej teorie korczakowską. Zresztą gdyby jakimś cudownym zrządzeniem losu, Korczak żył i tworzył w XXI wieku w Polsce to jasne, że nie pracowałby w żadnej placówce pedagogicznej. Chyba, że na godziny w gabinecie lekarskim (był z wykształcenia lekarzem) chociaż i to jest mało realne, bo gabinety przecież zlikwidowano - wszak nie miał kwalifikacji pedagogicznych w rozumieniu współczesnego prawa oświatowego. Co nie przeszkadzało mu stworzyć znaną i cenioną na świecie teorię pedagogiczną.

Dziecko w placówce to taka mała, głupiutka istotka, która wymaga wiecznej troski, ochrony i kontroli. Nauczyciele nie wiedzą, lub nie widzą tego, że dziecko 5 czy 7-letnie to w pełni człowiek, o ogromnych możliwościach poznawczych, wielkim potencjale, bardzo małym doświadczeniu i znacznie większej wrażliwości niż dorośli.

Z podziwem słucham i czytam o tym jak w NASA grono wybitnych profesorów prowadzi wykłady dla 6-latków o zjawiskach kosmicznych. Dzieci chwytają w lot. O ile skomplikowane treści przekazywane są językiem jasnym i obrazowym, zrozumiałym dla dziecka. To wielka sztuka rozmawiać i dyskutować z dziećmi na takie tematy. Przypominam sobie wywiad z sześciolatką, która po cyklu wykładów z fizyki dla dzieci przedszkolnych wyraziła się tak: "już nie będę fryzjerką tak jak chciałam wcześniej, marzę o tym aby zostać fizykiem i pracować na uniwersytecie". Co na to nasze "bóstwo" – podstawa programowa?

Dziecku nie trzeba stale przypominać, że jest malutkie i głupiutkie - to akurat wie ono doskonale.

Jaka to wspaniała przygoda i piękne doświadczenie dla dziecka i dla dorosłego rozmawiać na poważne tematy, w jasny i prosty sposób. Jak wielkie korzyści odnosi jedna i druga strona. Wzmocnienie relacji, wzajemne okazywanie szacunku i wspólna nauka. Ja - dorosły uczę się precyzować myśli w sposób jasny a dziecko przy mnie poznaje świat, którego jest tak bardzo ciekawe. Już nigdy potem nie mamy tak dużych możliwości uczenia się jak w wieku kilku lat, już nigdy potem nie uczymy się tak wiele w tak krótkim czasie. 



* * *


 
 O autorze:
Zdzisław Hofman  

Zdzisław Hofman

społecznik, pedagog, trener, wolontariusz. Całe życie zawodowe związany z edukacją, poprzez pracę w szkole, a także w Stowarzyszeniu KLANZA, jako jego współtwórca i wieloletni prezes. Licencjonowany trener Polskiego Towarzystwa Psychologicznego. Tutor w programie Liderzy PAFW i współpracownik Stowarzyszenia Szkoła Liderów. Współautor książek o tematyce pedagogicznej: „Metoda KLANZY w teorii i praktyce” oraz „Chopinowskie inspiracje muzyczne”.
Obecnie prezes Fundacji Rozwoju Wolontariatu, w ramach której funkcjonuje Program PROJEKTOR – wolontariat studencki. Sukcesem FRW jest m.in.: projekt „Nowoczesny Patriotyzm”, w ramach którego Ministrowie z Kancelarii Prezydenta RP – jako Honorowi Wolontariusze – promowali wśród dzieci i młodzieży aktywną postawę obywatelską.

Tekst pierwotnie ukazał się na blogu autora pod adresem: http://zdzislawhofman.blox.pl/

Podziel się
KOMENTARZE
Aktualnie brak komentarzy. Bądź pierwszy, wyraź swoją opinię

DODAJ KOMENTARZ
Zaloguj się albo Dodaj komentarz jako gość.

Dodaj komentarz:



PROFIL
REKLAMA
SPOŁECZNOŚĆ
NAJNOWSZE ARTYKUŁY

Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"

Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022

#UOKiKtestuje - tornistry

Redakcja portalu 23 Sierpień 2021

"Moralność pani Dulskiej" Gabrieli Zapolskiej lekturą jubileuszowej, dziesiątej odsłony Narodowego Czytania.

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021

RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci

Redakcja portalu 12 Sierpień 2021


OSTATNIE KOMENTARZE

Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana

~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21

Ku reformie szkół średnich - część I

~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15

"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"

~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14

Presja rodziców na dzieci - Wykład Margret Rasfeld

03 Listopad 2016, 13:09


Powrót do góry
logo_unii_europejskiej