Zadatek na człowieka
Nasze placówki edukacji traktują dzieci jak bezradne istotki, którymi trzeba się opiekować, ucząc je przy okazji tego co system, czyli podstawa programowa, uznaje za najważniejsze. Wszak dziecko to dopiero zadatek na człowieka a nie w pełni człowiek. A Korczak powiedział: "Nie ma dzieci, są ludzie".
Wybraliśmy trzecią propozycję - to oczywiste. Dziewczynka z niekłamaną dumą, i uwagą pokazywała jasne sale i pomieszczenia, w niczym nieprzypominające pałacyków Królewny Śnieżki jak w porządnych polskich przedszkolach. Pokazywała nam np. prawdziwe, tylko trochę mniejsze, urządzenia kuchenne, na których dzieci uczą się gotować. Dostaliśmy też bardzo uprzejmą, acz stanowczą instrukcję: "Możecie chodzić wszędzie i wszystkiego dotykać, jednak jeśli chcecie wejść na dywan – to musicie zdjąć buty". Dziewczynka też była w butach jednak przekraczając dywan zdejmowała swoje sandałki. Pomyślałem sobie czy nasza, polska mała istotka z przedszkola zostałaby wydelegowana do takiej roli – przewodnika zagranicznej delegacji?
Zadziwień przedszkolnym życiem w Niemczech było znacznie więcej, a i kontrast koncepcji polskiej i niemieckiej – wspierania dziecka w rozwoju – ogromny. To my mieliśmy Korczaka z jego wielką koncepcją traktowania dziecka jak człowieka, to my organizowaliśmy obchody Roku Korczakowskiego (2012) i informowaliśmy o tym cały Świat. No ale to nie my wprowadzamy do praktyki pedagogicznej teorie korczakowską. Zresztą gdyby jakimś cudownym zrządzeniem losu, Korczak żył i tworzył w XXI wieku w Polsce to jasne, że nie pracowałby w żadnej placówce pedagogicznej. Chyba, że na godziny w gabinecie lekarskim (był z wykształcenia lekarzem) chociaż i to jest mało realne, bo gabinety przecież zlikwidowano - wszak nie miał kwalifikacji pedagogicznych w rozumieniu współczesnego prawa oświatowego. Co nie przeszkadzało mu stworzyć znaną i cenioną na świecie teorię pedagogiczną.
Dziecko w placówce to taka mała, głupiutka istotka, która wymaga wiecznej troski, ochrony i kontroli. Nauczyciele nie wiedzą, lub nie widzą tego, że dziecko 5 czy 7-letnie to w pełni człowiek, o ogromnych możliwościach poznawczych, wielkim potencjale, bardzo małym doświadczeniu i znacznie większej wrażliwości niż dorośli.
Z podziwem słucham i czytam o tym jak w NASA grono wybitnych profesorów prowadzi wykłady dla 6-latków o zjawiskach kosmicznych. Dzieci chwytają w lot. O ile skomplikowane treści przekazywane są językiem jasnym i obrazowym, zrozumiałym dla dziecka. To wielka sztuka rozmawiać i dyskutować z dziećmi na takie tematy. Przypominam sobie wywiad z sześciolatką, która po cyklu wykładów z fizyki dla dzieci przedszkolnych wyraziła się tak: "już nie będę fryzjerką tak jak chciałam wcześniej, marzę o tym aby zostać fizykiem i pracować na uniwersytecie". Co na to nasze "bóstwo" – podstawa programowa?
Dziecku nie trzeba stale przypominać, że jest malutkie i głupiutkie - to akurat wie ono doskonale.
Jaka to wspaniała przygoda i piękne doświadczenie dla dziecka i dla dorosłego rozmawiać na poważne tematy, w jasny i prosty sposób. Jak wielkie korzyści odnosi jedna i druga strona. Wzmocnienie relacji, wzajemne okazywanie szacunku i wspólna nauka. Ja - dorosły uczę się precyzować myśli w sposób jasny a dziecko przy mnie poznaje świat, którego jest tak bardzo ciekawe. Już nigdy potem nie mamy tak dużych możliwości uczenia się jak w wieku kilku lat, już nigdy potem nie uczymy się tak wiele w tak krótkim czasie.
* * *
O autorze: | ||
Zdzisław Hofman |
||
Tekst pierwotnie ukazał się na blogu autora pod adresem: http://zdzislawhofman.blox.pl/ |
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14