Czego uczy dobra szkoła?
"Dobra szkoła niczego nie uczy..." - taką prowokacją rozpocząłem niedawno swoje wystąpienie na konferencji Centrum Dydaktyki Cyfrowej z cyklu "Spotkania w nowoczesnej szkole", która odbyła się we Wrocławiu. Pamiętam ciszę, która zapanowała po moich słowach a następnie zagorzały sprzeciw uczestników konferencji. Jak to "Dobra szkoła nie uczy"?
Zastanówmy się nad funkcją obecnej instytucji szkoły... Jaki jest cel istnienia szkoły w obowiązującym systemie edukacji? Powszechnie obowiązuje przeświadczenie że posyłając dziecko do szkoły oczekujemy, że zostanie ono czegoś nauczone w określonym czasie. Już samo to oczekiwanie pozbawione jest sensu... Człowiek nie może bowiem ZOSTAĆ NAUCZONY czegokolwiek, gdyż zgodnie z własną naturą SAM SIĘ UCZY, tego i tylko tego co jest mu potrzebne do przeżycia, co jest dla niego istotne w określonym momencie życia.
Jak wiadomo nie można zaprogramować umysłu człowieka jak wielofunkcyjnej maszyny a jednak cały system sprowadza się do zmuszenia ucznia do przyswojenia sobie odgórnie narzuconych treści w ściśle określonym czasie. I bez znaczenia jest tutaj rodzaj tych treści i ich praktyczna wartość w odniesieniu do okresu życia, indywidualnych zainteresowań czy predyspozycji jednostki.
Efekt takiego postępowania jest wszystkim znany. Dziecko uczy się w szkole wyłącznie sposobów by zapamiętać nieciekawe i często zupełnie zbędne treści zgodnie z obowiązującym terminarzem realizacji podstawy programowej. Dziecko zamiast samodzielnie poznawać otaczający świat utrwala nawyki unikania nieprzyjemnych konsekwencji swego "nieuctwa".
Podkreślam – dziecko podczas tego procesu nie uczy się tylko nabywa i utrwala nawyki. Ta różnica jest brzemienna w swych skutkach i w efekcie przenosi ciężar rozwoju intelektualnego z procesów poznawczych na odtwórcze. Zamiast wzbudzać zainteresowanie światem i indywidualną kreatywność dławi poczucie własnej wartości uzależniając percepcję swego miejsca w społeczeństwie od średniej arytmetycznej lub ważonej uzyskanych not. Jeżeli spojrzymy na szkołę przez ten pryzmat łatwo dostrzeżemy że zamiast UCZENIA – szkoła wyłącznie ODUCZA (uczenia się), zamiast edukować – tresuje...
Dzisiejsza szkoła to "szkoła przetrwania" kolejnych etapów edukacji by w efekcie wypuścić sformatowane, zgodnie z programem szczury gotowe do podjęcia wyścigu. Taka szkoła to społeczna patologia!
Szybkość i nieuchronność zmian zachodzących w życiu współczesnego człowieka nakłada na szkołę obowiązek wyposażenia młodego człowieka w umiejętności umożliwiające mu budowę własnych, indywidualnych struktur logicznych. We współczesnym świecie sukces odnoszą wyłącznie jednostki kreatywne, łatwo dostosowujące się do postępu i zmiennych realiów otaczającego je świata. Aby sprostać tym wymogom konieczne jest wprowadzenie radykalnych zmian w koncepcji kształcenia.
Misją dobrej szkoły jest pobudzanie ciekawości światem, społeczeństwem, zawodem..., doświadczanie i indywidualne definiowanie a nie wyuczanie.
* * *
O autorze: | ||
Szymon Konkol |
||
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14