Grupa rówieśnicza
Każdy młody człowiek jest z natury istotą „stadną”, szuka i tworzy swoje bandy, klany, paczki, kliki. Grupa jest tą strukturą, która określa jego pozycję i status, a dorastający człowiek pierwszy raz ma możliwość samemu decydowania i wybierania w jakiej grupie rówieśników się znajdzie. To nowe doświadczenie – wybierania przyjaciół, ubogaca, potwierdza własne znaczenie, daje poczucie bezpieczeństwa.
Wcześniej wchodzimy w sytuację zastaną jaką jest rodzina, klasa szkolna i dopiero z czasem pojawia się możliwość wyboru i decyzji przynależności. Najpierw są to koledzy z klasy, z czasem koledzy z ;podwórka, z klubu sportowego, z parafii czy innego miejsca skupiającego młodych ludzi. W każdej z grup dziecko może być w innej roli, inaczej się czuć, zaspokajać inne potrzeby. W jednej grupie będzie eksponowało cech przywódcze, w innej będzie doskonałym „szarym” członkiem społeczności. Każdy młody człowiek szuka identyfikacji z grupą rówieśniczą. Grupa stwarza możliwość nawiązania kontaktu (dialogu) innego niż domowe relacje i sposoby komunikacji. Młody człowiek łatwo i chętnie nawiązuje kontakty z równymi sobie, szuka „ziomali” - kogoś z kim może łatwo się komunikować, kogoś kto myśli podobnie jak on sam. Szuka towarzystwa do wspólnego spędzania czasu. Rodzice powinni mieć tego świadomość i od najmłodszych lat dbać o to aby ich dzieci budowały odpowiednie relacje z rówieśnikami, a jeśli zachodzi taka potrzeba wspierać ich w odnajdowaniu (lubbudowaniu) takich grup jakich sobie sami (rodzice) życzą i jakie będą ich dziecko w pełni akceptowały. Jest bowiem tak, że to z kim się zadajemy, świadczy o naszym guście, upodobaniach, zainteresowaniach, wartościach. Ta naturalna potrzeba bycia w grupie może wpływać na członków grupy dwojako konstruktywnie, tzn. grupa rozwija indywidualne cechy, pozwala nawiązywać trwałe i pozytywne relacje, uczy zachowań społecznych lub destrukcyjnie, tzn. grupa prowokuje zachowania agresywne lub bierne, a czasem także zachowania przestępcze (tzw. grupy dewiacyjne).
W „niekonstruktywnej” grupie trudno wyjść z konformistycznego układu zależności i odważyć się na opór, inną postawę niż ogólnie akceptowalny standard (np. agresja w szkole wobec nauczycieli przy zbiorowej - biernej akceptacji całej klasy). Dla „wkupienia” się w grupę na której uznaniu dziecku zależy, nowy członek tej wspólnoty może szukać łatwego, ale efektownego sposobu wkupienia się w jej „łaski” („popisania się”).
Fakt zamieszkania, chodzenia do takiej lub innej szkoły czasem determinuje do wejścia w daną grupę (kontrkulturę, subkulturę). Brak poczucia bezpieczeństwa, które powinno zostać zaspokojone w rodzinie, problemy szkolne, mieszanka skrajnych uczuć i dążeń, duży krytycyzm w stosunku do dorosłych skłaniają dorastających ludzi do poszukiwania zrozumienia i oparcia wśród rówieśników. Ale tworzenie się grup nie jest tylko „ucieczką od ..”, ale i twórczą „ucieczką ku (do)...”.
Aby odczuwać satysfakcję z bycia w grupie dorastający człowiek musi osobiście doświadczyć co najmniej czterech subiektywnych przeżyć:
- poczucia akceptacji, tzn. tego że jest się w grupie lubianym, potrzebnym, mile widzianym i zawsze wysłuchanym: „To jest moja grupa !”
- poczucia przynależności, tzn. identyfikacji z każdym członkiem tej grupy (solidarność grupowa), z wartościami, ideałami, zasadami tej grupy która wyróżnia się na tle innych grup – nawet o podobnej ideologii: „Moja grupa jest dobra/najlepsza”!
- poczucie własnej korzyści, tzn. tego że dzięki byciu w grupie można odnieść osobisty sukces, korzyść – poprzez grupę można realizować własny rozwój: „Chcę z tego coś mieć!”
- poczucie sprawstwa, czyli tego że każdy ma wpływ na to co się w grupie dzieje, każdy może decydować o działaniach grupy: „Ochoćcie, zrobimy ....!”
Dlaczego rodzice powinni wspierać i akceptować oraz czasami wspierać dziecko do uczestnictwa w grup rówieśniczej? Ponieważ grupy rówieśnicze to integralna cecha wieku dorastania. Jest to naturalna potrzeba ludzi, a szczególnie młodych ludzi.
Dlatego warto, aby dziecko uczestniczyło w grupie z innymi dziećmi, ponieważ:
- Dziecko poznaje nowych ludzi, buduje relacje z innymi ludźmi, nawiązuje przyjaźnie które często trwają całe życie. Znajomości te ubogacają późniejsze życie, a kontakty, przyjaźnie często pomagają w dorosłym życiu;
- Przebywanie z innymi dziećmi czyni je otwartym na inne zainteresowania, inne (nieznane w otoczeniu rodzinnym) życiowe sytuacje kolegów i koleżanek, uczy życia w świecie pluralistycznym;
- Dziecko uczy się zachowań, ról społecznych, niezbędnych w późniejszym – dorosłym życiu;
- Dziecko poznaje bogactwo różnych tradycji (domowych, grupowych, ...);
- Dziecko może być wspierane (wzmacniane) w swoich wyborach i postawach które obserwuje w domu i najbliższym otoczeniu (dom, szkoła) lub grupa uzupełnia braki emocjonalno-socjologiczne jakich dziecko nie doświadcza w tym otoczeniu;
- Dziecko może poczuć że bierze udział w jakimś ważnym „zewnętrznym” wydarzeniu, realizuje ważny cel;
- Dziecko nabywa umiejętności organizacyjne, uzupełnia wiedzą szkolną lub domową;
- Dziecko uczy się tego że ma pewne obowiązki, ale i prawa;
- Dziecko uczy się respektowania praw innych i uzyskiwania respektu dla własnych praw i wyborów;
- Dziecko w identyfikacji z grupą buduje własny system wartości – najpierw na zasadzie różnic z innymi, z czasem potrafi budować własny system i uczy się go „bronić” wśród innych opinii oraz zasad;
- Dziecko nabiera śmiałości, uczy się wyrażać i bronić własne zdanie, uczy się sztuki komunikacji z innymi, uczy się rozwiązywania konfliktów;
- Grupa rówieśnicza jest doskonałą alternatywą wobec spędzania czasu w sposób bierny i „indywidualny” (telewizja, Internet) - wymaga zaangażowania (czasu, uczucia, ...);
- Dziecko w sposób twórczy może wykorzystać swój „czas wolny”;
- Grupa rówieśnicza może skutecznie niwelować młodzieńczą skłonność do zachowań zbyt ryzykownych i w których w pojedynkę (lub grupie destrukcyjnej) łatwo ulec: np. narkotyki, agresja, bierność;
Grupa rówieśnicza wspiera, a czasem zastępuje pewne braki (bezpieczeństwo, zrozumienie, zaufanie, miłość, ...) występujące w środowisku domowym. Dzieje się tak czasami na przykład w domach gdzie dziecko jest wychowywane tylko przez jednego z rodziców.Dziecko szuka wtedy „atrybutów” brakującego rodzica poprzez grupę lub w grupie. Ojcem, jako wzorcem zachowań może stać się trener, instruktor, lider grupy lub inna dominująca osoba.
Optymalną sytuacją jest, gdy grupa rówieśnicza „wspiera” profil wychowywania realizowany przez rodziców, i jest zbieżny z profilem wychowawczym rodziny. Wtedy dziecko jest dodatkowo wspierane i ma ten sam system norm w domu i poza domem.
Warszawska Liga Debatancka dla Szkół Podstawowych - trwa przyjmowanie zgłoszeń do kolejnej edycji
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Trwa II. edycja konkursu "Pasjonująca lekcja religii"
Redakcja portalu 29 Czerwiec 2022
Redakcja portalu 23 Sierpień 2021
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
RPO krytycznie o rządowym projekcie odpowiedzialności karnej dyrektorów szkół i placówek dla dzieci
Redakcja portalu 12 Sierpień 2021
Wychowanie w szkole, czyli naprawdę dobra zmiana
~ Staszek(Gość) z: http://www.parental.pl/ 03 Listopad 2016, 13:21
Ku reformie szkół średnich - część I
~ Blanka(Gość) z: http://www.kwadransakademicki.pl/ 03 Listopad 2016, 13:18
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:15
"Takie będą Rzeczypospolite, jakie ich młodzieży chowanie"
~ Gość 03 Listopad 2016, 13:14